400v?

Hej
Jeg står overfor et skifte af vores gamle tavle (billedet fortæller det hele)
Jeg er så igang med at finde ud af hvad det skal skiftes ud med.Jeg er kommet frem til at det skal være LK Resi9 automatsikringer, så jeg senere kan få Wiser energy installeret.

Jeg er totalt uviden, og en elektriker ville kunne besvare dette hurtigt men jeg er født overnysgerrig og utålmodig :)

Mit spørgsmål er om hvor mange ting som i dag har brug for 400v og flere faser på gruppen.
Ingen af vores hvidevarer eller fyr er med 400v. Er en kogeplade som udgangspunkt altid på flere faser, og derfor har det brug for en 3P som kan hive 400v?
Vores ovn og komfur er sat på samme 16A gruppe og ovnen er på 230v så de sidste to faser burde kunne gå til kogepladen?

Jeg læser det til at det er kraftinstallationer som skal bruge 16A 3P. altså en gruppe for sig

Jeg undskylder min uvidenhed på forhånd.

/Jesper
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget få hårde hvidevare er på 400V i dag, jeg har ikke længere nogen. 
Hej Mfrost
Tak for svar.
Ja jeg er bekendt med at hver fase er på 230v.
Mit spørgsmål er om nogle apparater er nødsaget til at blive tilsluttet en 3fases gruppe, bl.a en kogeplade, for at få to faser. Vores fyr er f.eks. tilsluttet et kraftudtag, da det gamle fyr har været 400v/flere faser. Det nye er kun 1 fases 230v.

Men i dag kan det meste vel så spredes ud på 13A 1P grupper?
Det er meget få ting der bruger flere faser. Komfur/ovn er nok dem der trækker det meste i en husholdning. Så det med volt er i den sammenhæng uvæsentligt.

Når det så er sagt så bruger flere og større forbrugs apparater meget strøm (ampere) og her kommer de flere faser ind, forstået på den måde at du dermed kan fordele forbruget over alle 3 faser.
Tag feks en hårtører. Den bruger rask væk 1500-2000 watt og hvis du så tager en elkeddel på 2000 watt og sætter på samme fase, så er du over hvad en 13 Ampere sikring kan bære (rundt regnet 3000 W) så derfor er det vigtigt at kunne fordele forbruget på flere faser.

Så prøv at gennemgå din husholdning og se hvor meget Ampere/Watt dit samlede forbrug er. Og så tænk på hvad fremtiden vil bringe...
På den ene side bliver vi mere "rigtige" når det feks kommer til belysning (LED mm), på den anden side, så er alt online og er i konstant stand-by fordi der er bekvemt ikke at skulle tænde lyset på en afbryder, men vi vil gerne have det på vore telefon eller andet smart udstyr som har konstant forbrug.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Komfur, kogeplade, el-bil, diverse maskiner i værkstedet kræver 3 faser. Nogle ovne kræver 16A, og sættes derfor på samme gruppe som kogeplade.

Husk at der skal være 2 RCD'er efter nye regler.
Annonce
PinkHenrik skrev den 14-02-2020 10:54:55

Det er meget få ting der bruger flere faser. Komfur/ovn er nok dem der trækker det meste i en husholdning. Så det med volt er i den sammenhæng uvæsentligt.

Når det så er sagt så bruger flere og større forbrugs apparater meget strøm (ampere) og her kommer de flere faser ind, forstået på den måde at du dermed kan fordele forbruget over alle 3 faser.
Tag feks en hårtører. Den bruger rask væk 1500-2000 watt og hvis du så tager en elkeddel på 2000 watt og sætter på samme fase, så er du over hvad en 13 Ampere sikring kan bære (rundt regnet 3000 W) så derfor er det vigtigt at kunne fordele forbruget på flere faser.

Så prøv at gennemgå din husholdning og se hvor meget Ampere/Watt dit samlede forbrug er. Og så tænk på hvad fremtiden vil bringe...
På den ene side bliver vi mere "rigtige" når det feks kommer til belysning (LED mm), på den anden side, så er alt online og er i konstant stand-by fordi der er bekvemt ikke at skulle tænde lyset på en afbryder, men vi vil gerne have det på vore telefon eller andet smart udstyr som har konstant forbrug.

 Tak Henrik for super godt indspark, jeg havde ikke lige tænkt på den med flere apparater på samme gruppe, samme tid (ja det er vel fredag :) )
Jeg kan høre at jeg skal lave en liste over alle apparaterne med deres watt output.
Men er det ikke som udgangspunkt blot at stikkontakter går til en 16A 3P gruppe?

Da jeg blev uddannet elektriker sagde min mester altid at et hus skulle dimensioneres efter en juleaften.
Det han mente var: En juleaften vil alt der kan være tændt helt sikkert også være det.
Alt lys brænder både inde og ude, ovnen har kørt hele dagen, alle blus på komfuret er i gang, der laves kaffe, der piskes flødeskum til risalamande, fruen bruger krøllejern, hårtørrer, manden bruger barbermaskine, tøj skal stryges, børnene spiller musik, eller i vore dage computer og tv'et kører nonstop hele dagen, og så skal opvaskemaskinen på overarbejde....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er en rigtig god ide at lave en liste over dine forbrugere med angivelse af spænding (volt) samt forbrug i W eller A. Stikkontakter uden afbrydere må sikres med 16 A. Dine forbrugere har sikkert ikke noget output men et input     .

fase
Du kan glæde dig over, at når din tilkaldte installatør kommer, flytter han sandsynligvis rundt på grupperne, så forbruger bliver bedre fordelt.

 

Der er normale standarder for hvordan man dimensionerer sådan en tavle. Lige nu har du usædvanligt mange 3 pol. grupper, og jeg kan ikke tyde hvad der står på de skilte.
Det er f.eks. meget normalt at vaskemaskine, tumbler og evt. opvasker går på den samme 16 A gruppe. Så kan de fordeles så de belaster på hver sin sikring. Komfur og ovn kan også dele en gruppe. Er der 2,5 mm2 frem til disse apparater kan man godt lave en stikkontakt til tilslutning på 16 A
Dernæst er der en gammel regel at der minimum skal være 1 lysgruppe for hver påbegyndt 50 kvm. Og en nyere regel er at stikk. m.m. i køkken skal fordeles på 2 grupper, men de må godt gå videre til f.eks. stuen. Din lysinstallation er sikkert lavet med 1,5 mm2 ledninger og dermed må der kun komme 13 A sikringer i lysgrupper.
Men når nu elektriker kommer så afhænger det jo også hvor mange kabler der kommer frem til tavlen.
Det er er ikke nødvendigt at tælle kogekander, hårtørrere, lade apparater m.m. Det giver ingen mening da man ikke kan fastlægge et forbrugs mønster alligevel. Og der kan sagtens i en periode køre mere end sikringer lige er beregnet til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis