400v?

Hej
Jeg står overfor et skifte af vores gamle tavle (billedet fortæller det hele)
Jeg er så igang med at finde ud af hvad det skal skiftes ud med.Jeg er kommet frem til at det skal være LK Resi9 automatsikringer, så jeg senere kan få Wiser energy installeret.

Jeg er totalt uviden, og en elektriker ville kunne besvare dette hurtigt men jeg er født overnysgerrig og utålmodig :)

Mit spørgsmål er om hvor mange ting som i dag har brug for 400v og flere faser på gruppen.
Ingen af vores hvidevarer eller fyr er med 400v. Er en kogeplade som udgangspunkt altid på flere faser, og derfor har det brug for en 3P som kan hive 400v?
Vores ovn og komfur er sat på samme 16A gruppe og ovnen er på 230v så de sidste to faser burde kunne gå til kogepladen?

Jeg læser det til at det er kraftinstallationer som skal bruge 16A 3P. altså en gruppe for sig

Jeg undskylder min uvidenhed på forhånd.

/Jesper
Hej Jeg står overfor et skifte af vores gamle... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja Resi9 er helt normale og er i øvrigt ikke nogen betingelse for at du senere kan få energi visning på en app. Men det er da pænt at energi målerne til det har samme design som automatsikringer.
Det er næsten blevet en tradition i DK at man bare bruger C karakteristik. Nogle har endda den opfattelse at det er et krav. Der skal faktisk foretages en beregning af samlet modstand / kortslutnings niveau i installationen før man kan vælge det ene eller det andet.
Hvis der er ret lange stræk i installationen med f.eks. 1,5 mm2 kabel ( 80-100 m) vil der være situationer hvor nogle med C Kar. ikke vil kunne udløse på en kortslutningsstrøm fordi den simpelthen bliver for lille.
I Tyskland er det mest almindeligt at bruge B kar.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
PinkHenrik skrev den 17-02-2020 11:45:17

Da jeg sad hos en grossist var hovedreglen at B kar. er for bolig og C kar. er for Carlsberg (industri)
 

 Haha god rettesnord.:) 

Lidt sjovt at LK så har valgt for deres Resi9 linje at lave dem som C kar
C karakteristikken er mere immun over for kortvarige strømstød som f.eks startstrømmen fra køleskab/fryser og andre motorer. Det er rigtigt som Henrik skriver at B karakteristikken var til brug i boliger.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis