400v?

Hej
Jeg står overfor et skifte af vores gamle tavle (billedet fortæller det hele)
Jeg er så igang med at finde ud af hvad det skal skiftes ud med.Jeg er kommet frem til at det skal være LK Resi9 automatsikringer, så jeg senere kan få Wiser energy installeret.

Jeg er totalt uviden, og en elektriker ville kunne besvare dette hurtigt men jeg er født overnysgerrig og utålmodig :)

Mit spørgsmål er om hvor mange ting som i dag har brug for 400v og flere faser på gruppen.
Ingen af vores hvidevarer eller fyr er med 400v. Er en kogeplade som udgangspunkt altid på flere faser, og derfor har det brug for en 3P som kan hive 400v?
Vores ovn og komfur er sat på samme 16A gruppe og ovnen er på 230v så de sidste to faser burde kunne gå til kogepladen?

Jeg læser det til at det er kraftinstallationer som skal bruge 16A 3P. altså en gruppe for sig

Jeg undskylder min uvidenhed på forhånd.

/Jesper
Hej Jeg står overfor et skifte af vores gamle... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 14-02-2020 21:34:59

Der er normale standarder for hvordan man dimensionerer sådan en tavle. Lige nu har du usædvanligt mange 3 pol. grupper, og jeg kan ikke tyde hvad der står på de skilte.
Det er f.eks. meget normalt at vaskemaskine, tumbler og evt. opvasker går på den samme 16 A gruppe. Så kan de fordeles så de belaster på hver sin sikring. Komfur og ovn kan også dele en gruppe. Er der 2,5 mm2 frem til disse apparater kan man godt lave en stikkontakt til tilslutning på 16 A
Dernæst er der en gammel regel at der minimum skal være 1 lysgruppe for hver påbegyndt 50 kvm. Og en nyere regel er at stikk. m.m. i køkken skal fordeles på 2 grupper, men de må godt gå videre til f.eks. stuen. Din lysinstallation er sikkert lavet med 1,5 mm2 ledninger og dermed må der kun komme 13 A sikringer i lysgrupper.
Men når nu elektriker kommer så afhænger det jo også hvor mange kabler der kommer frem til tavlen.
Det er er ikke nødvendigt at tælle kogekander, hårtørrere, lade apparater m.m. Det giver ingen mening da man ikke kan fastlægge et forbrugs mønster alligevel. Og der kan sagtens i en periode køre mere end sikringer lige er beregnet til.

Fedt! Tak for rigtig god forklaring Erik. Det har givet mig en rigtig god forståelse.
Hvis der kun er trukket 1,5 kv kabler til mine stik i huset, så er de begrænset til 10/13A grupper? Netop det med hvor mange kabler som går til tavlen er en bekymring jeg har. Hvad hvis en masse ledninger er samlet oppe på loftet og herefter går til tavlen, vil det have en betydning og skal der i så fald trækkes nye kabler?

Som du kan læse er det et forholdsvis "nyt" hus, vi har boet her i 2 år, og jeg har ikke lært hver en krog af vores 70'er hus endnu. Tidligere ejer har været ekstrem god til lappeløsninger. Det er dem jeg prøver at udbedre.  



I alle huse er der / skal der være en hel masse kabler der er samlet i lampesteder og kun en enkelt fra hver gruppe går ned. Du har jo allerede nu en masse sikrings grupper og der går helt sikkert kabler eller ledninger ned til alle der er aktive.
Om tidligere ejer har lappeløsninger eller det vi blot kan kalde "andre løsninger " er uvist.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik
Det gættede jeg mig også til. I forhold til lys og 50kv er det vel kun så hvis lyset går, at det ikke er i hele huset på en gang.
Jeg er mere bekymret for stikkontakter. Hvordan lavede man det førhen i tiden?
Det ideelle er jo at få det fordelt så huset inddeles i zoner til hver deres gruppe. Så netop hvis støvsugeren kører i køkkenet og hårtørreren i badeværelset, at de ikke er på samme 10A gruppe.
Hvordan skulle hårtørrer og støvsuger komme til at køre samtidig? 

Søren O
Søren O skrev den 15-02-2020 15:17:46

Hvordan skulle hårtørrer og støvsuger komme til at køre samtidig?

Det lader sig snilt gøre ved, at manden støvsuger, mens konen tørrer hår     .


fase
Annonce
De  50 kvm har ikke noget at gøre med at der fortsat er lys i huset selv om en sikring springer. Så skulle hvert rum jo have 2 grupper. Det krav  findes andre steder skoler, restauranter, hoteller o.s.v. hvor mange mennesker samles.
Har du overhovedet oplevet at en sikring er sprunget i din installation på grund af overbelastning i den tid du har boet i huset.
Hvis ikke så vil en ny tavle sikkert heller ikke give problemer.
Når du vælger automatsikringer vil de godt nok være en anelse mere sensitive for overbelastning end dine nuværende smeltesikringer. Men hæver du til 13 A så er det rigeligt udlignet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 15-02-2020 15:43:45

Det lader sig snilt gøre ved, at manden støvsuger, mens konen tørrer hår     .

 Det er vel omvendt.. tarzanmanken skal luftes (gid det var så vel 

Erik jeg har oplevet flere gange at der er røget en sikring. Heldigvis er fejlen udbedret. Tidlere ejer havde hængt et tvophæng udenpå hvor ledningen til tvet løb. Så da jeg fyldte hullerne ud med poly så gik strømmen konstant. fik sløjfet den ledning i væggen. Men du har nok ret, min elektriker laver det sgu nok som det skal laves    
Jeg skrev med vilje Sikring sprunget på grund af overbelastning Det du har været ude for ligner mere kortslutning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det har du ret i Erik ... igen :) det lyder til at du er ekspert i emnet, modsat mig. Så nej der skal måske ret meget til for at der går en gruppe forårsaget af overbelastning.
Som du siger så er automatsikringer så mere følsomme så det er nok smart med 13A.
Er det også selvom de Resi9 sikringer der sælges er kat C?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis