FJVR ventil - kan jeg lave noget smart styring?

Jeg er tidligere kommet frem til at jeg skal have sat en ekstra ventil på fremløbet, hvis jeg skal have bedre styring af vores radiatorer. Men det er også et indgreb som alligevel koster en del.
Men så kiggede jeg i dag lidt videre på det, og stødte på en VA72 adapter som ser ud til at passe til FJVR. Kan jeg mon montere en motoriseret styring via denne ( jeg forestiller mig en on/off styring ), og styre den via en rumføler? Jeg er ved at varme op til at lege med Home Assistant hvor sådanne ting kan styres fra.
Jeg er også lidt forvirret omkring begreberne - hvad er forskellen på en aktuator og en termostat?
 
Jeg har fundet nogle links som omtaler VA72 - dog omhandler de alle gulv-varme og ikke radiatorer.

https://www.facebook.com/broedrenedahl/photos/vidste-du-at-du-med-en-va72-adapter-hurtigt-kan-f%C3%A5-gulvvarme-i-sm%C3%A5-rum-p%C3%A5-op-til/2421651507857205/

https://www.building-supply.dk/announcement/view/101474/pettinaroli_gulvvarme_til_sma_rum_med_en_va72_adapter

http://www.lemu.dk/da/om-os/nyheder-og-presse/nyhedsoversigt/vvs-installation/2018/08-pettinaroli-gulvvarme

Mvh Stig
Jeg er tidligere kommet frem til at jeg skal have... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxymanden skrev den 16-02-2020 10:42:30

Det sidste nye er at man er ved at gå væk fra vejrkompensering og over til behovstyret fremløbstemperatur for det enkelte hus.

 Ja det er interessant at man først fatter det her i Danmark nu. Jeg læste om det i svenske råd och rön  ( svenske tænk) for snart 20 år siden. Medens alle smede og vvser  ikke har kunnet se andet end vejrkompensering, som jo ikke kan kende forskel på et velisoleret hus og et hvor det trækker ved en bestemt vindretning.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
jensen55 skrev den 16-02-2020 09:44:05

det giver menig med en aktuator ifb med vejr kompensering

 Men giver det ingen mening at skifte nuværende fjvr termostat på radiatoren ud med en aktuator med computerstyring med temperatur-sensor?

Det jeg forsøger er, at nørde mig frem til billig, men bedre styring af vores varme. Dette vil umiddelbart kunne gøres rimelig billigt 200-300kr pr radioator, og kræver ikke besøg af en VVS mand.
Men kan det lade sig gøre rent teknisk - passer adapteren? Og vil det fungere? Synes ikke rigtig at der er kommet et klart svar til mig spørgsmål - måske jeg bare skal kaste mig ud i et forsøg...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvordan gik dit forsøg? Alle mine radiatorer og gulvvarme har så vidt jeg kan se fjvr standard ventiler og er interesseret i om den adapter måske bruges til at montere Danfoss ally ovenpå?
Det blev desværre aldrig til et forsøg. Men hvis du lærer noget nyt må du meget gerne dele 🙂
Tror jeg må have skiftet fra fjvr til ra-ur ventiler, hvor jeg vil prøve Danfoss Ally og går så ud fra de passer på uden adabpter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
👀 kigger lige med her. Har også gulvvarme med returløbsthermostat og vil gerne have Tado på, men har ikke fundet en løsning endnu. 
Var(og ER også stadig en smule, hvis det rette produkt findes/opstår) interesseret i smart termostater til min andels bolig....men efter lidt research, ser det desværre ud til at der ikke er meget besparelse at komme efter, hvis man har fjernvarme med retur-reguleret radiatorer.  Disse er allerede mere effektive end fremløbsradiatorer, da de regulerer efter vandtemperaturen i radiatoren og derfor har et mere "blødt" op/ned regulerings forløb ifht. den mere "aggressive" regulering på de gamle fremløbstermostater. Med andre ord, retur termostater er mere effektive end fremløbstermostater! Og er sikkert også derfor at procent besparelsen der bliver opgivet i reklamerne til smart termostater, er taget fra gamle manuelle fremløbstermostater!  ;-)

Men når alt dét er sagt, er der dog stadig måske en lille besparelse at hente, især hvis din husstand bliver luftet dagligt og hvis du er "doven" anlagt og ikke gider stille på dine termostater hen over året!  ;-)

Jeg fandt denne side, som sælger en adapter til en FJVR ventil(retur ventil) = http://lynx.dk/product/tado-smart-radiator-thermostat-adaptor-for-danfoss-fjvr-return-temperature-valve/
Hvis nogen prøver det, så meld lige tilbage hvad erfaringen blev!  ;-)

En anden idé/tip, hvis du har fjernvarme og interessen for smart termostater primært er drevet af ønsker om besparelser, så overveje at sætte dig lidt ind i hvordan dit fjernvarme anlæg kan justeres. Hvis du aldrig har justeret på det, er der gode chancer for at spare på varmeregningen her....og formentlig mere end ved at skifte til smart termostater!  ;-)

Se denne danske video om emnet = https://www.youtube.com/watch?v=jP9F30HJCg4

Og ellers er der "standard" spare rådene....luft ud i få minutter ad gangen(især om vinteren), så at radiatorerne ikke koger unødvendigt for fuglene og luk døren til de rum, som evt. ikke behøver at blive opvarmet lige så meget som de andre(bryggerset/koldrum/soveværelse osv.).
Jeg har lavet en adaptor hvor du kan sætte en Netatmo termostat på en FJVR retur ventil :)
Virker den også til Danfoss Ally?
Ved du størrelsen på gevindet, eller er der adapterer med i pakken? 
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også