Afstivning hanebåndsspær

Hvor bekymret skal jeg være for manglende afstivning mellem spærene? Mit 98 år gamle hus har kun taglægterne på tværs af hanebåndsspær, jeg kan ikke se andet (i loftrummet). 

Der ligger Decra ovenpå eternit så er ret let tag, og vi er ikke meget udsat ifht vind. Dog er vestgavlen sjusket forhøjet på et tidspunkt, og pudset ser ud til at revne i sammenføjningen. I forbindelse med at vi skifter listeloft lagt på det gamle ud med gips mellem hanebåndene, opdager jeg at de brædder jeg troede var en solid og gennemgående gangbro (som jeg kan forstå kan være stabiliserende) slet ikke sidder fast. Når nude to lag brædder i loftet på 1.sal er fjernet er der ikke meget tilbage på tværs. Skal jeg have fat i en ingeniør, eller en rulle vindtrækbånd? 
Hvor bekymret skal jeg være for manglende... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kingspan er en stiv isolering der vanskeligt kan tilpasses nøjagtigt under dine forhold.

Jeg vil anbefale mineraluld der kan tilpasses meget nøjagtigt. Tilpasningen er ekstra vigtig når der dels er kneben plads og dels skal ligge op ad eksisterende spær, der i dit hus næppe er helt lige.

Umiddelbart ligner dine spær mine som er groft tilhugget med en bredbil.

P.S. Man kan aldrig være for omhyggelig med montering af isolering uanset hvilken type man vælger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmm jo du har en pointe, bjælkerne er bde skæve, varierende størrelse, og med masser af revnet. Men vi har kun 5cm at gøre godt med hvis der også skal være ventilation og stadig muligt at åbne døren (både karm og spær er allerede skåret i fir at få plads), så derfor løsningen, anbefalet af byggesagkyndig. Og kingspan blev leveret i dag. Nogen tips til at få det tæt? Hjælper det at det sættes op mellem lægter, der sidder ret lige da de er opklodset på spærrene? Planen er at lægge vindspærre med fuge og hæfter, så kingspan, fuge rundt den, og derefter fibergips osv. Hvis det ikke slutter helt til kan en dot mineraluld måske hjælpe? 
Jeg har set proff.  tømrere bruge den professioneller byggeskum pistol til at tætne ind imod spær. Det var godt nok ved glasuld men det virker endnu bedre ved kingspan. Husk at der kun skal fyldes 1/3 del da det ekspanderer noget men det kommer i løbet af kort tid, så du får hurtig erfaring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Smart! Hvordan er byggeskum ifht fugt? 
Hvorfor er det et issiu der er vel ikke fugt der.
Men ellers kan det godt tåle fugt, men kan transportere fugt  lidt som en væge. Det er forsøgt ved understrygning af tagsten og der virker det ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Der skal nok være lidt, der kommet ikke dampspærre i, så jeg er blevet anbefalet sanitetsfuge for at styre fugten via isolering hellere end opfugte spærrene. Samme grund til at undlade dampspærre, den kan aldrig blive tæt omkring spærrene så byggesagkyndig mener det kun vil koncentrere fugten om spærrene. 
Det er et dårligt råd du har fået af den såkaldte byggesagkyndige. Jeg har en vis erfaring med gamle huse, og alle steder jeg har forhørt mig og indsamlet råd, frarådes moderne materialer i et gammelt hus.

Det gælder både fagfolk fra Den Gamle By i Aarhus, Rådvadscentret og Frilandsmuseet i Lyngby.

Jeg har set hvordan både byggeskum og syntetisk fugemasse har nedbrudt ældre tømmerkonstruktioner. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad ville du anbefale? 
Helt klar mineraluld. Erfaringerne med gamle huse er gode.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan godt se logikken, men 50mm mineraluld giver bare ikke meget. Der ligger 75mm nu, og den lukker delvis af for ventilation, så det skal reduceres. Til gengæld vil jeg finde en anden løsning på fugen. 
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis