Afstivning hanebåndsspær

Hvor bekymret skal jeg være for manglende afstivning mellem spærene? Mit 98 år gamle hus har kun taglægterne på tværs af hanebåndsspær, jeg kan ikke se andet (i loftrummet). 

Der ligger Decra ovenpå eternit så er ret let tag, og vi er ikke meget udsat ifht vind. Dog er vestgavlen sjusket forhøjet på et tidspunkt, og pudset ser ud til at revne i sammenføjningen. I forbindelse med at vi skifter listeloft lagt på det gamle ud med gips mellem hanebåndene, opdager jeg at de brædder jeg troede var en solid og gennemgående gangbro (som jeg kan forstå kan være stabiliserende) slet ikke sidder fast. Når nude to lag brædder i loftet på 1.sal er fjernet er der ikke meget tilbage på tværs. Skal jeg have fat i en ingeniør, eller en rulle vindtrækbånd? 
Hvor bekymret skal jeg være for manglende... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau
Rantzau
2344 2970
Det behøver ikke være stilforvirring at skiftende ejere har sat deres præg på huset - bare det er udført fagligt korrekt i tidsvarende stil.

Dit hus fortæller sandsynligvis bare om ejerne skiftende behov og livsbetingelser. Det kan du med fordel bevarer helt eller delvis - du skal jo ikke bo i et museum.

Du vil også sætte dit præg på huset da dine forudsætninger sandsynligvis er forskellige fra de tidligere ejere.
Borghild
Borghild Trådstarter
34
Det er skam fint udført, det er bare sammensætningen der er lidt spøjs. To rum med stuk og gipspuds, to med cigarkassepanel og gasbeton, og så køkken og badeværelser med sort laminat og hvide låger uden detaljer. Og så synlige bjælker og listelofter. Det er arkitekturarkeologi, og jeg elsker det.

Det skal bare ikke være koldt og råddent, så isolering skal optimeres, og fugt fjernes. Det er lidt i denne boldgade at diskussionen om dampspærre opstod, da alle fugttegn er på steder der er pakket tæt ind i det forkerte materiale. Ingen dampspærre må være bedre end dårlig dampspærre, så længe ventilationen er i orden. 
Rantzau
Rantzau
2344 2970
Prøv at se hvad der gemmer sig under cigarkassepanelerne. Der kan gemme sig fine detaljer som er værd at bevarer eller genskabe.

Gasbeton er en typisk 60'er hovedet-under-armen løsning. Det skulle bare gå stærkt. Ud med lortet - alt andet er en forbedring.  

Løkken og bad er en udfordring som kræver nøje overvejelser. Madlavning over åben ild, og etagevask i en zinkbalje er endegyldigt dømt ude, men nogle detaljer kan indpasses til moderne komfort.

Angående dine betragtninger om dampspærre og ventilation er jeg stadig ikke enig i, da de fysiske betingelse er de samme.
Annonce
ev elmand
ev elmand
17307 7480
Uden dampspærre kalder jeg bestemt også hovedløst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. Hæve gangbro
    Lav-Hus (12 svar)
  2. Isolering af loft
    Lav-Hus (13 svar)
  3. Efterisolering af loft
    Lav-Hus (6 svar)
  4. Hanebånds-/gitterspær og bærende vægge
    Lav-Hus (6 svar)
  5. Gangbro
    Lav-Hus (2 svar)
  6. lave gangbro på loft
    Lav-Hus (1 svar)
  7. Efter isolering af hus fra 1970
    Lav-Hus (8 svar)
  8. nyt tag/renovering af let tag
    Lav-Hus (18 svar)
  9. Efterisolering af loft; gangbro og dampspærre
    Lav-Hus (6 svar)
  10. Decra eller bølgeeternit
    Lav-Hus (10 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her