Afstivning hanebåndsspær

Hvor bekymret skal jeg være for manglende afstivning mellem spærene? Mit 98 år gamle hus har kun taglægterne på tværs af hanebåndsspær, jeg kan ikke se andet (i loftrummet). 

Der ligger Decra ovenpå eternit så er ret let tag, og vi er ikke meget udsat ifht vind. Dog er vestgavlen sjusket forhøjet på et tidspunkt, og pudset ser ud til at revne i sammenføjningen. I forbindelse med at vi skifter listeloft lagt på det gamle ud med gips mellem hanebåndene, opdager jeg at de brædder jeg troede var en solid og gennemgående gangbro (som jeg kan forstå kan være stabiliserende) slet ikke sidder fast. Når nude to lag brædder i loftet på 1.sal er fjernet er der ikke meget tilbage på tværs. Skal jeg have fat i en ingeniør, eller en rulle vindtrækbånd? 
Hvor bekymret skal jeg være for manglende... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke reducerer ventilationen, så opstår der bare nye problemer. Eneste undtagelse er stråtag hvor isoleringen lægges helt op til stråene af bl.a. brandhensyn.

Den påtænkte isolering forslår som en skrædder i helvede hvis førstesalen skal bruges til beboelse med normal opvarmning. Rummet vil med stor sandsynlighed blive angrebet af skimmelsvamp.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej isoleringstykkelsen skal reduceres, så der kommer mere ventilation. Der skal netop ikke lukkes tæt. Er det Kingspan du tænker ødelægger konstruktionen? Udover denne vil materialer og konstruktion være mere åbne end tidligere. 
Kingspan består af mere eller mindre lukkede celler der reducerer fugtvandringen i forhold til mineraluld.

Problemerne med tilpasningen har jeg omtalt, og skum og fugemasse nedbryder tømmeret hvor det hæfter.

Det betyder du skal være særdeles omhyggelig med dampspærren for ikke at få fugtophobning i isoleringen. Med den reducerede isoleringstykkelse skal du også være opmærksom på samspillet mellem dugpunktet med så lille en isolering og rummets komforttemperatur.

Med den utilstrækkelige isolering til et beboelsesrum med en rimelig komforttemperatur, vil du uundgåeligt opleve kolde og dermed fugtige skråvægge, som med stor sandsynlighed vil være optimale forhold for skimmelsvamp.

Kraftig udluftning af rummet udsætter kun skimmelangrebene - det forhindrer dem ikke. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmm, det bliver tænkeboks så. Der har ikke været våde, kolde flader indtil nu, eller tegn på skimmelsvamp, men det har selvfølgelig også været helt fuldstændig utæt og delvist uisoleret da mineraluld var faldet sammen. 
De fysiske love kan du ikke ændre.

Kontakt eventuelt Rockwool. Dem har jeg haft stor gavn af i tidernes morgen da jeg selv var en novice.

Deres publikationer forklarer alle aspekter ved isolering - også dugpunktet. Bemærk dog at i de officielle anbefalinger er der trukket en streg med flest fordele og færrest ulemper.

Dugpunktet er som bekendt afhængig af forskellem mellem ude- og indetemperatur, der også som bekendt ikke er konstant.

Når jeg anbefaler Rockwool, skyldes det at de har høj troværdighed. Det er desværre ikke tilfældet med alle isoleringsfirmaer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
For lige at komme med mine erfaringer.
Jeg bor i et hus fra 1916 oprindelig med teglsten, så i en årrække med eternit / asbest men nu igen med tegltag.
Jeg har renoveret over etage første gang i 1984 med 250 mm isolering, og dampspærre. Værelser og badeværelse. Der er synlige hanebånd og dengang var vi ikke særlig opmærksom på tæthed ved hanebånd og deres gennemføring igennem dampspærre.
Nyt tag i 2014 altså efter 30 år og ikke en antydning af skimmel fugt eller fejlfarve på spær.
Og så alligevel en rådden spær ved langvarig utæt skorsten men det har ikke noget med sagen at gøre.
Lige nu går jeg på et lignende hus fra 1930`rne. Indtil nu 200 mm isolering og dampspærre med alucraft, som heller ikke er klæbet eller tapet til spær. Beklædning er revet ned og dele af taget har været taget af på grund af mange velux vinduer. Her er der heller ikke en antydning af fugt eller lign.
Nu isolerer jeg til 300 mm før dampspærre og 50 mm efter Jeg er omhyggelig med at lime og tape dampspærre rundt om hanebånd. De store revner der er fyldes omkring limning med montage lim.
Det er bare min erfaring så den med at damptryk koncentreres omkring utæt dampspærre vil jeg tilbagevise.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dit udgangspunkt var også en bedre isolering Erik, så det er ikke skimmelsvamp på spær og hanebånd der er min bekymring.

Det er den utilstrækkelig isolering i et opvarmet opholdsrum som Borghild planlægger der er problemet. Dugpunktet kan ikke ignoreres.

I vores hus var der på 1.salen oprindelig en isolering på mellem 50 og 75 mm isolering, og der var ofte skimmelsvamp på vægge og skunk af 1 lag gips. Det sås først bag billeder og hvor møbler stod tæt til væggene.

Den gamle isolering var misfarvet af fugt - også hvor dampspærren var intakt - hvor sommerens varme efterfølgende havde udtørret isoleringen. Med et stråtag foregår udtørring og udluftning meget hurtigt når udetemperaturen igen er gunstig.

Misfavningen af vores isolering lignede til forveksling det billede som Borghild har vist af eksisterende utilstrækkelig isolering. Yderligere reduktions af isoleringstykkelsen vil næppe forbedre situationen.

Endelig skal det også bemærkes, at mineraluld er væsentlig mere diffusionsåben end Kingspan.

Spær og Hanebånd var okay, bortset fra nogle steder hvor der var tætnet med fugemasse. Der var træet frønnet, men ikke mere end det kunne udluses.

Tagremmen over køkkenet var fuget med skum engang i 60'erne eller senere, og der var stykket plimråddent. Heldigvis var det kun på det stykke hvor der skulle opføres en ny sidebygning i bindingsværk, så alt blev fjernet hvor facaden alligevel skulle fjernes.

Det skal også bemærkes, at overalt er tagremmen pakket i ler og der er træet som nyt uden antydning af råd og svamp.

Endelig skal det også bemærkes, at mineraluld er væsentlige mere diffusionsåben end Kingspan isoleringsplader
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Borghild skrev tidligere:
Der skal nok være lidt, der kommet ikke dampspærre i, så jeg er blevet anbefalet sanitetsfuge for at styre fugten via isolering hellere end opfugte spærrene. Samme grund til at undlade dampspærre, den kan aldrig blive tæt omkring spærrene så byggesagkyndig mener det kun vil koncentrere fugten om spærrene

det er konklusionen i dette indlæg jeg opponerer imod da jeg mener det er direkte vrøvl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan godt forstå skepsisen. Nu har jeg pillet næste omgang cellutexplader ned og fundet rådden og smuldrende fodrem og spærende så projektet bliver lidt forsinket. Overvejer at pille det hele ned og låse døren indtil ejerskifteforsikringen har været der. 

Mens du venter på taksator, bør du undersøge resten af tagremmen for råd og svamp.

Brug en lang tynd og stiv metaltråd (pianotråd) som søgesonde. Yder fodremmen ringe modstand, står du muligvis med et langt alvorligere problem der skal afklares inden du fortsætter istandsættelen af førstesalen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis