Skift skyde lys dæmper med alm afbryder, kospodance

Hej, jeg har skiftet min lysdæmper ud med en alm kospondance afbryder. I den anden ende sidder en dobbelt afbryder med kospondance og fjederklik.
Når den dobbelte er i en position uden fjeder så virker tænd og sluk på den nye afbryder, tager man så anden position så er den nye afbryder med konstant strøm i begge positioner. Hvad gør jeg forkert? Om jeg får kip tryk eller ej er jeg som sådan ligeglad med. 
Hej, jeg har skiftet min lysdæmper ud med en alm... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kun den brune bruges fra det kabel til Venstre . Og det virkede altså med lysdæmperen

mlarsen124 skrev den 15-01-2020 20:13:26den grå/brune sidder med en blå og en gul. Som bare ligger løst i dåsen  

 

I den korrespondance der sidder alene har du lige nu den grå ledning i klemmen med den røde pil foran. Og lampen vil ikke virke går jeg ud fra. Så prøv at flytte den sorte over i klemmen med rød pil.
Så vil jeg tro at lampen kan tænde og slukke der alene.
Har jeg ret i at din lysdæmper tidligere sad hvor den enkelt korrespondance er nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja lysdæmperen blev byttet med afbryderen som sidder alene. Jo lamperne virker fint 😊 lige nu når min nye afbryder står slukket er der konstant strøm i både sluk og tænd henne i dobbelt afbryderen og tændt lys . Det samme i den nye. Indtil jeg tænder i den nye, Så der stadig lys, går jeg hen og tænder den gamle så slukker lyset, også virker tænd og sluk på den nye, men er den gamle slukket så er der tændt i både sluk og tændt i den nye . Gir det mening? 
Ja det giver den mening at den sorte ledning går imellem afbryderne, og den grå er tænd ledning op til lampen. Pil den sorte af ved den nye afbryder og det vil sikkert virke så du kan tænde ved den nye afbryder.
Skel du have korrespondance så skal der trækkes en ny ledning ned til dobbelt korrespondance.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kan ikke forstå der skal en ledning mere til når det virkede med dæmperen før. Det er mig stadig en gåde. 
I dobbelt korrespondancen sidder den brun/grå øverst  alene uden nogen funktion? Og med to ledninger endda uden muffer, skulle den ledning så ende oppe ved lampe udtag ? Der som sagt ikke to ledninger i overskud 
Da min skyde dæmper var på virkede det 100% som det skulle .. har så en alm korrespondance et andet sted i huset hvor jeg byttede afbryder og lysdæmper rundt fra nogen år siden. Der virkede heller ikke optimalt nogen af stederne dengang. Det altså for mig meget mystisk . 
Der er ikke 2 ledninger i overskud, der er 1 ledning i underskud i det system. nemlig den grå tændledning som du ser i den nye korrespondance. Du skal kun kigge på det rør som den sorte kommer ud af.
Lysdæmper kræver kun 1 ledning til denne " korrespondance"  fjedertryk.
Det andet rør som den "fisbrune " blå og gulgrøn kommer i, må komme et andet sted fra, og var tænkt som om detye skulle tændes i den anden side af dobbelt afbryder. Er der et udtag i ikke bruger, noget lys over terrasse der er forberedt eller sådan noget ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men det fjeder klik system kan ikke laves nu så uden en ledning mere? Den blå og gule er ikke sat til noget, men den fisbrune er monteret og hvad den går til ved jeg ikke. Har er loft udtag i køkken som aldrig ef blevet brugt i min tid. Måske derop til? Også i den anden ende sf køkken er der også afbrydere. Til loft udtag køkken. Men vist også et lampeudtag på væggen. Men det stadig mystisk der er to ledninger der bare ligger derinde. Men altså konstant strøm gør heller ikke noget da alt det kom sig af jeg har fået Philips hue over spisebordet . Så længe det ikke er direkte ulovligt :-/
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis