Kan jeg redde en bordplade der buer?

ja for lidt over 1 måned siden købte jeg en bordplade til mit værksted, en egetræsplade i målene 40x800x4000, dog skåret af til ca 3200 i længden, den skulle så monteres kort tid efter, men noget andet trak lidt ud, også besluttede min kone af føde vores søn 1 måned før tid.

Nu fik jeg så endelig en smule tid igen,bordpladen har stået i  det uopvarmet værksted siden, og da jeg ser på den kan jeg godt se pladen buer lidt, fugt måske? den buer ikke i længden, kun i bredden, og der er vel ca 5-10 mm forskel fra kant til midten, er der nogen måde man kan redde den? eller skal jeg bare skære den i stykker og kører den på genbrugen, det er bare surt når den kostede 1600 kr.. og var mildest talt pisse tung at få bakset på trailen og bagefter ned i værkstedet. 
ja for lidt over 1 måned siden købte jeg en... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay - jeg har også kun nævnt det 2 - 3 gange at den konkave side skal vende op     
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
så fik jeg vendt den.  det tog nu kun 10 min. vægt er placeret centralt på det konveks sted. der er vel knap 200 kg ligeligt fordelt er det  mon for meget?
Hvis det kan presse den ned (?) kan der måske indfræses vinkelstål på undersiden, dette gøres nogen gange ved færdiglavede plader ab fabrik for at holde dem stabile.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 16-01-2020 21:12:46

Hvis det kan presse den ned (?) kan der måske indfræses vinkelstål på undersiden, dette gøres nogen gange ved færdiglavede plader ab fabrik for at holde dem stabile.

/BOFH

 Det kan ikke presse den ned af sig selv, den har næppe rykket sig mere end 1 mm eller 2, men det skal jo bare hjælpe den på vej. jeg håber fugten udligner sig så den kommer sig på et par uger :)

Annonce
Nu tænkte jeg også mere hvis man tvang den ned på plads med nogle skruetvinger så kunne stålet holde den lige. Det er allerede nævnt at det er et spinkelt håb om den kan rettes ud når den allerede har slået sig - mine erfaringer i den retning er ikke gode.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er noget fikumdik at forsøge med kombinationen jern/træ, og hold skruetvinger langt væk fra egetræ der skal rettes. Jeg har sagt det før - du risikerer at ridser udvikler sig til revner, da risikoen er den samme. 

Gør som jeg har anbefalet og lad tiden/vægten gøre arbejdet. Det ser helt rigtig ud hvad du har vist på det sidste billede.

Pladen har allerede rettet sig et par millimeter, så lad bare de 200 kg. sidde hvor de er. Når pladen er ved at være rettet, kan du altid fjerne kalvdelen af vægten og se tiden an.

Undersøg undervejs at pladens ydre hjørne stadig er i kontakt med underlaget for at sikre at pladen ikke ubemærket kaster sig ukontrolleret.

Hold tråden åben og send flere billeder (gerne nærbilleder) så jeg kan se hvordan pladen retter sig. Så tager vi den der fra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
BOFH skrev den 16-01-2020 21:33:20

Nu tænkte jeg også mere hvis man tvang den ned på plads med nogle skruetvinger så kunne stålet holde den lige. Det er allerede nævnt at det er et spinkelt håb om den kan rettes ud når den allerede har slået sig - mine erfaringer i den retning er ikke gode.

/BOFH

 Tjaa vi får se om det lykkes, indtil videre holder jeg øje med den hver dag, så kan jeg se om der sker fremskridt.

Hvis intet sker er næste skridt at jeg langsomt sænker fugten og hæver varmen i lokalet over et par uger, og hvis det heller ikke virker, så kan det godt være jeg vil tvinge den ned og skrue den fast og håbe på den holder, og det er sidste skridt før jeg køber en ny...

Hov jeg kom lige i tanke om jeg havde fundet flere andre metoder på nettet, den nemmeste var bare at ligge den på gulvet med buen opad, det var der åbenbart flere der skrev var det rigtige, andre skriver man kan fugte undersiden af buen jævnligt, så fugten i træet bliver udlignet, og nogen skrev man skulle oliere undersiden af buen.

Så der er mange løsninger, men jeg har næppe tid til at prøve dem alle så bliver værkstedet aldrig færdigt, 
Ro på - giv tiden en chance inden du griber til panikløsninger.

Brug tiden på noget andet - eksempelvis til at blive en haj til at skifte bleer.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 16-01-2020 22:30:05

Ro på - giv tiden en chance inden du griber til panikløsninger.

Brug tiden på noget andet - eksempelvis til at blive en haj til at skifte bleer.   

 det er jeg rigeligt god til i forvejen,  vi har også en på 2 år 😀 men det skal godt nok skiftes mange bleer på sådan en nyfødt,  han skider stort set hver gang han har fået mad 😀

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også