Kan jeg redde en bordplade der buer?

ja for lidt over 1 måned siden købte jeg en bordplade til mit værksted, en egetræsplade i målene 40x800x4000, dog skåret af til ca 3200 i længden, den skulle så monteres kort tid efter, men noget andet trak lidt ud, også besluttede min kone af føde vores søn 1 måned før tid.

Nu fik jeg så endelig en smule tid igen,bordpladen har stået i  det uopvarmet værksted siden, og da jeg ser på den kan jeg godt se pladen buer lidt, fugt måske? den buer ikke i længden, kun i bredden, og der er vel ca 5-10 mm forskel fra kant til midten, er der nogen måde man kan redde den? eller skal jeg bare skære den i stykker og kører den på genbrugen, det er bare surt når den kostede 1600 kr.. og var mildest talt pisse tung at få bakset på trailen og bagefter ned i værkstedet. 
ja for lidt over 1 måned siden købte jeg en... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
synes alle allerede det har givet noget.  nu er bulen nede på 3-5 mm i enderne.

Det ser fint ud - du er på rette vej.

Du skal ikke foretage dig yderligere - ingen bevist ændring af fugt/temperatur, og ingen olie - pladen skal stille og rolig have tid til at rette sig, så sid på hænderne så længe.

Hold øje med at pladens hjørner stadig er i kontakt med det faste underlag så du kan gribe ind i tide hvis pladen begynder at kaste sig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nå 14 dage efter, og den har ikke givet sig mere siden jeg skrev den 17.  det ser dog ud til at bukket i den ene ende starter mere stejlt nu, hvor der før var en lang blød bue, starter det nu mere stejlt, så allerede efter 10-15 cm er mellemrummet på sit største, og er det samme helt over til 20-25 cm fra den anden side, og det er ikke ligefrem en forbedring, da det jo er noget mere synligt..

Den anden ende er der kun 3 mm mellemrum, det burde snildt kunne hives ned med skruerne hvis det var.

jeg tror ikke der sker meget mere her, og hvis der sker noget er jeg ikke sikker på det er en forbedring. næste kunne være at give den olie på undersiden(altså den modsatte side af den der havde fået fugt.), jeg ved så ikke om jeg skal vende den om først, det er besværligt at vende den, men det er samtidig en hel del nemmere at give den olie på oversiden, end sidde under bordet, også er jeg også sikker på den vil suge det bedre.

En ting der har ændret sig på de 2 uger er at det har regnet en del mindre, så fugten er nok faldet noget i værkstedet.

hva mener i? 
Der er kun gået 14 dage. Giv pladen lidt mere tid. Det er ikke ualmindeligt at pladen retter sig uens. Du kan muligvis forøge vægten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
kan lige skrive at det tog sin tid og en del mere vægt på, men den kom endelig med på plads igen.  en anden mere simpel løsning var dog bæres at lige den på fliserne med buen op af. den test jeg hævder liggende på jorden som buet endnu mere blev lige igen ca samtidig uden sten på. 
Annonce
Pizzabager skrev den 23-03-2020 12:01:58

kan lige skrive at det tog sin tid og en del mere vægt på, men den kom endelig med på plads igen.  en anden mere simpel løsning var dog bæres at lige den på fliserne med buen op af. den test jeg hævder liggende på jorden som buet endnu mere blev lige igen ca samtidig uden sten på.
Måske mangler jeg fantasi men hvad er det egentlig som at du mener?

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ikke for at gnide salt i såret, men hvad sagde jeg?  

Træ skal have tid til gøre hvad man kræver - det er jo ikke madammen du kommanderer med.  

Nej - det er tilfældigt at din test viste pladen kunne rette sig uden vægt. En test kræver gentagne forsøg med samme resultat under samme betingelser før det kan anbefales som en løsning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
kovas skrev den 23-03-2020 14:53:07

Måske mangler jeg fantasi men hvad er det egentlig som at du mener?

 

 lol beklager de lidt mange autocorrect fejl. 

kan lige skrive at det tog sin tid og en del mere vægt på, men den kom endelig ned på plads igen. en anden mere simpel løsning var dog bare at ligge den på fliserne med buen op af. den rest jeg havde liggende på jorden som buet endnu mere blev lige igen ca samtidig uden sten på. 
Rantzau skrev den 23-03-2020 16:56:53

Ikke for at gnide salt i såret, men hvad sagde jeg?  

Træ skal have tid til gøre hvad man kræver - det er jo ikke madammen du kommanderer med.  

Nej - det er tilfældigt at din test viste pladen kunne rette sig uden vægt. En test kræver gentagne forsøg med samme resultat under samme betingelser før det kan anbefales som en løsning.

 tjaa da jeg søgte på nettet i første omgang var det også et af de råd jeg fandt flest steder.  så går ud fra andre har brugt den metode med succes. men jeg skulle ikke bruge det stykke til noget.  

Vedhæftede filer:
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også