Kan jeg redde en bordplade der buer?

ja for lidt over 1 måned siden købte jeg en bordplade til mit værksted, en egetræsplade i målene 40x800x4000, dog skåret af til ca 3200 i længden, den skulle så monteres kort tid efter, men noget andet trak lidt ud, også besluttede min kone af føde vores søn 1 måned før tid.

Nu fik jeg så endelig en smule tid igen,bordpladen har stået i  det uopvarmet værksted siden, og da jeg ser på den kan jeg godt se pladen buer lidt, fugt måske? den buer ikke i længden, kun i bredden, og der er vel ca 5-10 mm forskel fra kant til midten, er der nogen måde man kan redde den? eller skal jeg bare skære den i stykker og kører den på genbrugen, det er bare surt når den kostede 1600 kr.. og var mildest talt pisse tung at få bakset på trailen og bagefter ned i værkstedet. 
ja for lidt over 1 måned siden købte jeg en... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For os, der ikke er så sikre i mange af de fine ord.. (jeg kan mange, men lige dette forvirrer mig enormt meget   )
Jeg har fået stykket denne guide sammen fra vores venner og bekendtskaber..

Konveks = Surt bræt (set fra enden) = konen når man kommer sent hjem  
Konkav = Glad bræt (set fra enden) = konen når man kommer sent hjem, men har tjent mange "orange penge" (som hun må bruge på sko og tøj) - ikke til dit hobbyværksted !   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Konveks kommer fra fra latin convexus "udadhvælvet", hvilket også er den officielle danske betegnelse.

Tilbage står:

1: Ved en tvangsfiksering af pladen med skruetvinger, risikeres at ridser udvikler sig til revner.
2: Ved en drastisk ændring af fugt/temperatur øges risikoen for revnedannelse ved skærefladerne.

Nogle forholdsregler kan måske nedsætte risikoen ved denne fremgangsmåde, men bemærk - kun måske.

Mit råd er fortsat at oppinde pladen plant med kontravægt på den konvekse side ved samme luftfugtighed og samme temperatur der forårsagede pladen kastede sig, og lad tiden gøre arbejdet.

Under alle omstændigheder er det fornuftigt at forsegle skærefladerne med lim, maling eller voks indtil den endelige overfladebehandling foretages.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 14-01-2020 20:19:52

1: Ved en tvangsfiksering af pladen med skruetvinger, risikeres at ridser udvikler sig til revner.
2: Ved en drastisk ændring af fugt/temperatur øges risikoen for revnedannelse ved skærefladerne.

Mit råd er fortsat at oppinde pladen plant med kontravægt på den konvekse side ved samme luftfugtighed og samme temperatur der forårsagede pladen kastede sig, og lad tiden gøre arbejdet.

 okay, men det er jo netop ved denne temperatur og fugt at pladen har slået sig lidt, og jeg kan måske forstå hvorfor, hvis du ser det billede jeg har lagt op, hvor man ser et snit fra siden så er pladen i tykkelsen(40mm) ikke gennemgående, men med en tykkere del og en tyndere del, er det ikke sådan hvis man påvirker 2 stykker træ som er limet sammen med ens fugt på begge sider, vil den tykkeste side vinde kampen? 

Men det gælder måske ikke hvis det er limet sammen?

Fandt det her på et producent af bordpladers side.

Hvis pladerne er krummer, skal der rettes op på fugtigheden i pladerne, ved at oliere siden med for lav fugtighed. Denne process foretages med udgangspunkt i vores olieringsvejledning.
I praksis skal pladerne eventuelt afmonteres. Som minimum bør skruerne, der fastgør bordpladen, dog løsnes, så pladen kan bevæge sig frit. Olier træet grundigt og gentag med 1 dags mellemrum, til pladerne har rettet sig op. Herefter monteres bordpladerne igen efter gældende forskrifter.


Helt så enkelt er det ikke. Det spiller også en rolle hvordan de enkelte stave er opskåret, samlet og limet. Er flere stave planskåret og derefter samlet ved siden af hinanden, øges risikoen for at pladen kaster sig.

Olien forhindrer fugtophobning i træet væsentligt. Derfor anbefales altid at bordplader af massivt træ oliere på begge sider.

Billedet bekræftede hvad jeg mistænkte. Det er en klassisk skade, men ikke værre end den kan rettes med den rette metode og tålmodighed som jeg har nævnt.

Oliebehandlingen kan kun i nogen grad rette en plade der har kastet sig, men resultatet er tvivlsom hvis pladen er opbevaret uhensigtsmæssigt - eksempelvis på højkant op ad en mur efter emballagen er brudt.

Bemærk at den vejledning du har fundet også omtaler vigtigheden af at pladen kan bevæge sig frit ved forsøg med olie til opretningen, men det forudsætter at pladen er håndteret som foreskrevet under hele processen fra indkøb til montage.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okay, jeg prøver at ligge den med siderne der peger op, så skal jeg finde noget tungt at ligge på den, men hvad er tungt, nogen fliser? og hvor mange kg?

jeg har rigeligt tålmodighed(dog ikke evigt) men den må godt få et par uger til at komme sig hvis det kræves..
Annonce
En flise eller to er udmærket, hvor den samlede vægt på 15 - 20 kg. er passende til stavlimede bordplader af eg med en tykkelse på 40 mm. Læg lister under så fliserne ikke hviler direkte på bordpladen.

Ved samme lejlighed bør du forsegle enderne med lim, maling eller voks for at få en ens tørring - brug hvad du har stående på hylderne, men brug ikke tyndtflydende midler der trænger ind i endetræet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 15-01-2020 06:29:51

En flise eller to er udmærket, hvor den samlede vægt på 15 - 20 kg. er passende til stavlimede bordplader af eg med en tykkelse på 40 mm. Læg lister under så fliserne ikke hviler direkte på bordpladen.

Ved samme lejlighed bør du forsegle enderne med lim, maling eller voks for at få en ens tørring - brug hvad du har stående på hylderne, men brug ikke tyndtflydende midler der trænger ind i endetræet.

 en flise eller 2 pr meter eller hvad, den er jo 3200 lang, og det er vel hele vejen der skal lidt vægt på?, og i begge sider

så er den lagt op og lagt lidt sten på. nu får den lov at stå
Du har vendt pladen forkert så vægten hviler på den konkave side.

Vend pladen så den konvekse side vender op. Derved sikre du dig at pladen stadig er plan efterhånden som den retter sig.

Underlaget og pladens ydermål skal være i kontakt for at sikre pladen ikke kaster sig yderligere.

Koncentrer vægten på midten så opretningen maksimeres.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hmm så da jeg tidligere i tråden spurgte om jeg skulle ligge dem med buen op. skrev du nej det kan du ikke. først nu indser jeg at du svarede på noget andet.  jamen okay. det tog mig også kun 2 timer at få lagt den op. :(
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også