Dårlig afkøling i nyt fjernvarme system

Hej alle LDS'ere

Min kone og jeg har for nyligt købt et hus fra 1950'erne.
Da vi synes at huset er lidt køligt, og vi konstant bliver nødt til at fyre op i brændeovnen i stuen for at holde en rar temperatur, har vi haft besøg af vores fjernvarme leverandør i håbet om at lære om vores system så det kunne indstilles korrekt efter vores behov. Returvandet var desuden for varmt.

Fjernvarme systemet er i den ene ende af huset og stuen hvor der er køligst er fjernest fra systemet.

Desværre fik vi af vide at systemet ikke er bygget til fjernvarme og der ikke kunne gøres noget. Så vidt han kunne se var det en gammel kedel som var erstattet med fjernvarmen. Vi blev anbefalet at få en VVS til at installere et nyt system.

Som anbefalet så gjort. Vi fik i sidste uge installeret et nyt system med automatisk regulering og udendørs temperatur føler.
Desværre har det ikke hjulpet spor på noget.
Stuen er stadig lettere kølig uden ekstra optænding, og der er ingen ændring i returvarmen.
Vi har haft besøg af manden fra fjernvarmen i går som konstaterede at det nye system ikke har gjort nogen forskel for os, og mente det var indstillet forkert, radiatorerne blev gået igennem og konstateret de virkede efter hensigten.

Vi har her til formiddag så haft besøg af den VVS der lavede installationen og meldte ud at det så ud til at systemet var et-strengs hvilket han ikke havde kunnet se på forhånd, og der dermed ikke er noget at gøre.

Mit håb er om nogle af jer kan komme med et bud på hvad vi kan gøre?
Vi har et nyt system som vi har betalt 36.000 for at få sat op, og har stadig udsigt til ekstra afgifter på varmen samt en fortsat kølig stue.

Mange hilsener de nye boligejere
Hej alle LDS'ere Min kone og jeg har for nyligt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren mener du, at firmaet skal lave anlægget om til et to-strengsanlæg uden beregning? Jeg vil gå så langt, at der burde have været gjort opmærksom på, at anlægget muligvis er et en-strengsanlæg, og at det ikke ville gavne væsentlig at montere en ny unit. Dette er under forudsætning af, at varmesynsrapportens konklusioner/forbehold var kendte. Unittens pris virker OK, set i lyset af at der i dag kræves klimastyring til varmeveksleren. 

fase
Vvs-eren burde under alle omstændigheder have sat sig bedre ind i opgaven. Ligefrem ombygning af anlægget uden beregning er nok lidt for meget at håbe på, men det skal udføres til en absolut favorabel pris. Tjek evt. prisen på ombygningen ved et andet vvs-firma.

Søren O
Vi har desværre betalt, der var kort frist og vi tænkte jo at opgaven var løst med det nye system.

Han mener selv at han ikke kunne have vidst at det var et etstrengs system og at der ikke er noget at gøre. Jeg tror ikke jeg selv kan overbevise ham om at han har lavet en fejl i ikke at analysere opgaven bedre. Hvordan kan jeg gå til det?
Det er ellers såre enkelt at konstatere om man har 1-strengs eller 2-strengsystem - ved førstnævnte er de/n sidste radiator/e altid betydelig koldere end de første radiatorer på strengen når der er skruet ligemeget op for varmen.
1-strengsventil hedder Ra-G - en 2 strengsventil hedder Ra-N eller Ra-FN. Førstnævnte har dobbelt så stor hul end sidstnævnte og kan ikke indreguleres, det kan sidstnævnte ved den blanke krans.
Frank Chr. skrev den 09-01-2020 07:05:43

Det er ellers såre enkelt at konstatere om man har 1-strengs eller 2-strengsystem - ved førstnævnte er de/n sidste radiator/e altid betydelig koldere end de første radiatorer på strengen når der er skruet ligemeget op for varmen.
1-strengsventil hedder Ra-G - en 2 strengsventil hedder Ra-N eller Ra-FN. Førstnævnte har dobbelt så stor hul end sidstnævnte og kan ikke indreguleres, det kan sidstnævnte ved den blanke krans.

 Ud fra de billeder af ventilerne jeg postede tidligere, ville du da mene det er et 1-strengs?

Annonce
https://vvsviden.dk/radiatoranlaeg-du-boer-vide/
Når Søren beskriver at første radiator er varmere end sidste og du har mulighed for at måle elle radiatorer, så vil jeg da foreslå at du måler alle radiatorer, frem og retur og laver et lille skema her
F.eks.            frem  retur
værelse 1  65 54
stue 54 42
o.s.v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis