Dårlig afkøling i nyt fjernvarme system

Hej alle LDS'ere

Min kone og jeg har for nyligt købt et hus fra 1950'erne.
Da vi synes at huset er lidt køligt, og vi konstant bliver nødt til at fyre op i brændeovnen i stuen for at holde en rar temperatur, har vi haft besøg af vores fjernvarme leverandør i håbet om at lære om vores system så det kunne indstilles korrekt efter vores behov. Returvandet var desuden for varmt.

Fjernvarme systemet er i den ene ende af huset og stuen hvor der er køligst er fjernest fra systemet.

Desværre fik vi af vide at systemet ikke er bygget til fjernvarme og der ikke kunne gøres noget. Så vidt han kunne se var det en gammel kedel som var erstattet med fjernvarmen. Vi blev anbefalet at få en VVS til at installere et nyt system.

Som anbefalet så gjort. Vi fik i sidste uge installeret et nyt system med automatisk regulering og udendørs temperatur føler.
Desværre har det ikke hjulpet spor på noget.
Stuen er stadig lettere kølig uden ekstra optænding, og der er ingen ændring i returvarmen.
Vi har haft besøg af manden fra fjernvarmen i går som konstaterede at det nye system ikke har gjort nogen forskel for os, og mente det var indstillet forkert, radiatorerne blev gået igennem og konstateret de virkede efter hensigten.

Vi har her til formiddag så haft besøg af den VVS der lavede installationen og meldte ud at det så ud til at systemet var et-strengs hvilket han ikke havde kunnet se på forhånd, og der dermed ikke er noget at gøre.

Mit håb er om nogle af jer kan komme med et bud på hvad vi kan gøre?
Vi har et nyt system som vi har betalt 36.000 for at få sat op, og har stadig udsigt til ekstra afgifter på varmen samt en fortsat kølig stue.

Mange hilsener de nye boligejere
Hej alle LDS'ere Min kone og jeg har for nyligt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan undersøger jeg det?
Boligejer90 skrev den 07-01-2020 22:49:12

Hvordan undersøger jeg det?

Den hårde måde er at tage et bræt ud for en radiator op og se om, der er et rør mellem til- og afgang på radiatoren. Er der det, har du et enstrengssystem og nok også noget af et problem.


fase
Vi for af se om jeg får lov af konen ;-)
Hvis returrøret fra hver enkelt radiator kun er lunt, er det helt sikkert et et-strengs anlæg. Ellers kan returtemperaturen til fjernvarmeunitten ikke komme op på ca. 50o.
Det eneste rigtige er at få ombygget anlægget til et to-stremgs anlæg.
Jeg vil mene at din vvs-er har et ansvar, da han kke har sat sig ind i opgaven før han "bare" har sat en ny unit op, som slet ikke har løst problemet.
Hvad med tilstands- og energirapport? Hvis der ikke står noget der, kan der måske også ligge et ansvar der.

Søren O
Søren O skrev den 08-01-2020 06:29:50

Hvis returrøret fra hver enkelt radiator kun er lunt, er det helt sikkert et et-strengs anlæg. Ellers kan returtemperaturen til fjernvarmeunitten ikke komme op på ca. 50o.
Det eneste rigtige er at få ombygget anlægget til et to-stremgs anlæg.
Jeg vil mene at din vvs-er har et ansvar, da han kke har sat sig ind i opgaven før han "bare" har sat en ny unit op, som slet ikke har løst problemet.
Hvad med tilstands- og energirapport? Hvis der ikke står noget der, kan der måske også ligge et ansvar der.

 Radiatoren i stuen har kørt på fuld blus siden i går aftes - og heldigvis er stuen faktisk behagelig varm herefter. Jeg har målt temperaturen på rørene, i radiatoren i stuen, til at være 51 grader ind og 30 grader ud.
Derudover har jeg også målt på en anden radiator som har 42 ind og 23.5 ud.


I energirapporten står følgende om varmeanlægget:
"VARMEFORDELING
Den primære opvarmning af ejendommen sker via radiatorer i opvarmede rum.
Varmefordelingsrør er skønnet udført som to-strengs anlæg."


Der står også.
"FORBEDRING
Der foreslåes montage af ny varmefordelingspumpe. Det vurderes at den
eksisterende pumpe kan udskiftes til en mere effektiv fordelingspumpe"

Men denne pumpe er vel en af delene der er skiftet i forbindelse med det nye system?
Annonce
Dine temperaturer til og fra radiatorerne ser rimelige ud. Det er dog ikke muligt at afgøre præcist om du har et en-strengs- eller to-strengsanlæg. Hvis returtemperaturen ved varmeveksleren stadig er høj, er der med stor sandsynlighed tale om et en-strengsanlæg.
Din energirapport siger at det sandsynligvis er et to-strengsanlæg. Den der har lavet rapporten kan have svært ved at afgøre, hvilket system der tale om uden at skille noget ad. Men dine målinger taler for, at det er et en-strengssystem. Din pumpe er blevet udskiftet sammen med din varmeveksler, så det er i orden. Det er heller ikke den, der afgør om, du har en tilpas afkøling. Anbefalingen går udelukkende på at spare lidt på strømforbruget. Om VVS'eren burde have rådgivet bedre, kan jeg ikke afgøre.
Har den forrige ejer en ide om anlægget er en- eller tostrengs?


fase
Hvis du har giver vvs-eren de oplysninger du beskriver i dit første indlæg, om at dit anlæg ikke er bygget til fjernvarme, vil jeg mene at han har et seriøst problem.

Søren O
S. Fabrin skrev den 07-01-2020 22:59:43

Den hårde måde er at tage et bræt ud for en radiator op og se om, der er et rør mellem til- og afgang på radiatoren. Er der det, har du et enstrengssystem og nok også noget af et problem.

Såfremt det er et enstrengssystem, er der så noget at gøre for at forbedre på vores problematik? Lige nu er vi ret kede af at have brugt så mange penge på et system, som tilsyneladende ikke har gjort nogen mærkbar forskel.

Søren O skrev den 08-01-2020 16:39:01

Hvis du har giver vvs-eren de oplysninger du beskriver i dit første indlæg, om at dit anlæg ikke er bygget til fjernvarme, vil jeg mene at han har et seriøst problem.

 Hvad mener du med at vvs'eren har et seriøst problem? 

Din vvs-er burde have fundet den væsentlige årsag til den dårlige afkøling inden han monterede ny unit. Det rigtige ville have været at ombygge dit varmeanlæg til et 2-strengs anlæg. Som du selv er inde på, har du ikke fået den forbedring som du havde bestilt.
Hvis det er et seriøst firma du har haft til at udføre arbejdet, må de lave arbejdet færdigt, så du får den rigtige afkøling. Forhåbentlig har du endnu ikke betalt for arbejdet.

Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis