Fugtigt fladt tag?

Hej!

Jeg bor i et gammelt hus fra 1950'erne med fladt tag. Flere fagfolk har siden overtagelse sidste år, kigget på taget og alle sagt det ser fornuftigt ud.

Igennem efteråret kom der lidt vand ind ved min emhætte og igennem et lampeudtag i loftet nærmest emhætten (2 meter væk), når det regnede rigtigt slemt. Jeg var efterfølgende oppe og lappe nogle små revner ved 2 taghætter med Borup tagtæt. Siden da, har der ikke kommet vand ind. I dag har elektrikeren så konstateret at der er vådt ved et andet lampeudtag i loftet i rummet ved siden af - dvs. cirka 3 meter fra emhætten (modsat retning af den anden).

Jeg frygter der står lidt vand over mit loft, men jeg mener omvendt at have lappet problemet så det ikke bliver værre. Kan jeg få en affugter koblet til en støvsuger så jeg igennem lampeudtagene kan forsøge at udtørre det? Eller er eneste løsning at skære op og se hvor stort problemet er?

Tak!

Mvh. Casper

Mvh. Casper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal simpelhen have nyt tag og isolering. Hvis du er heldig har træværket ikke lidt overlast.

 

Jeg ville starte med tage loft, dampspærre og isolering ned, og se hvad problemet er.
Men jeg ville nu også tage tyren ved hornene og få nyt tag på, med forhøjet isolering. Det er sikkert revnedannelse flere steder i samlinger i tagpap. Det er ualmindeligt svært at opdage dem alle, og flade tage med en vis alder har kun 1 garanti Det bliver værre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Puha, tak for jeres var. Det var ikke helt den nemme løsning jeg havde håbet på. Jeg tror jeg starter med at få skåret et 40x40 hul nedefra og prøve at se hvor slemt det står til.

Mvh. Casper
... og så håbe, at det er indenfor de 40x40? Du kan jo kun se indenfor to spær!

 

Du har selvfølgelig ret - men jeg har en ret god idé om hvor det er kommet ind og nu også hvor det kommer ud. Hvis det er i nærheden af de to, er det vel et oplagt sted lige at kigge. Det er vel fint nok, inden jeg kaster mig ud i en opgave til mange hundrede tusinde?

Mvh. Casper
Annonce
En lille opdatering, måske det kan hjælpe andre.

Jeg fik en byggesagkyndig ud og hjælpe. Han fandt at der ved taghætten til emhætten er brugt et indre rør med en mindre dimension end selve taghætten. Taghætten er ikke isoleret. Det betyder, at den varme luft har kondenseret og kondensatet så løbet tilbage i tagkonstruktionen.

Mine ledninger ligger formentlig i jernrør over loftet, hvori kondensatet så har kunnet løbe. Vi kunne måle øget fugtighed omkring emhætten og lampeudtagene men ellers ikke.

Forhåbentligt kan det altså afhjælpe problemet at få ordnet konstruktionen omkring taghætterne, og så skal jeg selvfølgelig holde øje med fugtigheden i loftet som skal aftage i løbet af den kommende tid.

Mvh. Casper
...og hvordan aftager det? Har du en affugter på? Dine spær kan være angrebet og vand løber uransagelige veje hen.

 

Er der god ventilation på loftet? For hvordan skal vandet tørre op? 

Mvh. Christian M
 

Nej, ingen affugter. Der er slet ikke plads til det over isoleringen. En enkelt taghætte midt i taget sørger for passiv udluftning og så har jeg udhæng i alle 4 sider hvor der også er udluftning. Dog er det et gammel hus isoleret med 100 mm i 1955, så forventer egentligt ikke det er tæt. 
Giver det et par måneder og måler løbende fugtigheden, problemet har formentlig været der meget længe, så nu ser vi om det ikke bliver bedre når skaden er udbedret.

Mvh. Casper
Det jeg tænker på, er om der er luft mellem isoleringen og underkant tag? 

Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis