Epoxy? i revne i plankebord

Skal igang med at behandle mine planker til mit bord. Plankerne er ovntørret.

Nogen der har arbejdet med planker og kan anbefale fylde til revnerne, samt fremgangsmåden? 

Mvh. Christian M
 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Føj - det ser slemt ud. Plankerne er fra start behandlet forkert og efterfølgende fyld er kun en nødreparation som ikke holder i længden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 03-12-2019 23:56:03

Føj - det ser slemt ud. Plankerne er fra start behandlet forkert og efterfølgende fyld er kun en nødreparation som ikke holder i længden.

Er det ik svært at undgå revner i store ege planker? Har aldrig hørt at det ligefrem er et problem, som du beskriver det. 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jo - svindrevner i eg er et tilbagevende problem der har ødelagt mange fine møbler ved forkert behandling.

Under opskæringen af egestammerne, frasorteres de planker der skal bruges til særlige formål - eksempelvis plankeborde. Her vælges retskårne planker.

Straks efter opskæringen forsegles enderne med maling, voks eller lim for at nedsætte tørringen som er størst der.

Denne forsegling skal forblive indtakt under hele tørreprocessen. Ved ovntørring afbrydes tørringen undervejs og forseglingen fornys, da træet også krymper en anelse under tørrigen, hvorved der kan opstå sprækker i forseglingen som er fatalt under den forcerede tørring.

Mange begår den fejl at fjerne forseglingen helt eller delvis under konstruktionen af eksempelvis plankeborde. Forseglingen skal fjernes som noget af det sidste, og straks erstattes af voks, olie eller lak som den endelige finish.

Jo bredere plankerne er, jo større er risikon for revnedannelse som vist på dit billed, men rigtigt udført kan man lave plankeborde helt uden svindrevner.

Mit sidste egeprojekt uden svindrevner var køkkenborde hvor de bredeste planker var 40cm, hvor de forseglede ender blev behandlet som det absolutte sidste.

Det krævede selvfølgelig at jeg var på tæeren et par døgn med olien.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har lukket utallige svindrevner med epoxy. Har aldrig oplevet at det efterfølgende giver problemer. De 3 sider skal lukkes vandtæt. Du kan sætte tape over og forsegle kanterne af tapen med fugemasse eller oliebaseret modellervoks. Vær opmærksom på at epoxy er ekstrem spaltefyllende, så det skal være helt tæt. De kommer ind i selv hårfine revner. Epoxyen kan farves med for eks spritbejse eller toningspasta. Der skal nok efterfyldes et par gange under hærdning. Brug gerne en epoxy der ikke hærder for hurtigt.
Selvfølgelig kan du lukke svindrevner med epoxy - det er bare grimt og lugter langt væk af noget klyt og manglende omhu.  

Indfarvning som camouflage gør ikke resultatet kønnere.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvorfor ikke bare svare på spørgsmålet. Jeg kan ikke se at spørger efterlyser en smagsdommer.
Jeg ville gøre en dyd ud af revnerne og montere "butterflys" på tværs af revnen, du skal huske at åreretningen skal være det modsatte i butterflyen så den ikke knækker.
klik her
Når det så er gjort har du sikret at revnen ikke kan udvikle sig yderligere i fremtiden.Alt efter hvordan du behandler dit træ, vil det ikke arbejde så meget mere.
Men men men, træ er levende og vil reagere på omgivelsernes varme og luftfugtighed, ligegyldigt hvilken en "finsh" du vælger.

Du kan godt fylde revnen med epoxy og der findes flere produkter der kan det. Byg en "kasse" som plankerne kan ligge i, der er tæt, for epoxyen trænger ind (og igennem) alle steder.
Men du skal være klar på et kæmpe arbejde med først at slibe som en gal, og derefter polerer som en tosset.  

Epoxy afslører enhver lille fejl i forarbejdet, og der er ingen fortrydelses ret når du først har hældt den i...Som andre skriver så finder den ind i selv de mindste revner og sprækker og du kan ikke efterfølgende få den ud igen. Det betyder at hvis du vil efterbehandle med olie eller endnu værre farve i form af bejdse så vil den ikke hænge fast der hvor epoxyen er, og du vil opnå en "plettet" overflade  

Men der findes rigtigt mange flotte resultater på nettet af netop den slags borde, så held og lykke, og lad os endelig se et resultat.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der kommer desværre så meget irelevant vås fra fra samme person igen og igen.
Prøv at søge på Youtube . Der er rigtig mange, især fra USA der laver virkeligt flotte borde med fyldninger i både kæmperevner og træ som møbelsnedkere ville kassere, men som mere kreative personer ser det smukke i. Der er desuden meget inspiration at finde på Pinterest.
Held og lykke med projektet.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
West system epoxy skulle være velegnet, der kan også farves så man kan få nogle flotte effekter.
(Bauhaus har noget af det, men ellers hfmarine som er importør, og for øvrigt er utrolig hjælpsomme på telefon supporten )
Billedresultat for west system epoxy tabletop

Vi prøver igen, i morgen --
Tja - hvis Johnny cnc mener råd fra konservatorer, træfolk og møbelsnedkere som jeg videregiver er irrelevat vås, har han naturligvis ret - han har nemlig studeret på selveste Universety of Google hvor højeste ekspertise er professor Youtube.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også