Skorsten til brændeovn i drivhus

Håber der er nogen som kan rådgive lidt her. I mit drivhus/orangeri som står på en træterrasse vil jeg købe en mindre brændeovn og føre en ca 2 meter skorsten op gennem ruden i loftet. Udgangen på brændeovnen er 130 mm. Er der nogen som kan pege i retning af hvad jeg skal købe? Jeg tænker der skal være noget isolering mellem skorsten og ruden der hvor den går ud i det fri. Ruderne er 6 mm hærdet glas. Er der desuden nogen som ved hvad afstanden skal være fra brændeovn til ruderne mod siderne? Jeg skal bestille en ny rude med hul i hvor stort skal det være?

brændeovn

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07VVL182R/ref=ppx_od_dt_b_asin_image_s00?ie=UTF8&psc=1



31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad vil du sætte den skorsten fast i? Og har du spurgt skorstensfejeren om du må? Husk en stor plade under ovnen.


 

Hvis du køber sådan en brændeovn skal du sikre dig, at der følger en godkendt prøvningsattest med. En prøvningsattest er en dokumentation for, at din brændeovn overholder miljøkravene i brændeovnsbekendtgørelsen, ellers får du ikke tilladelse til at ibrugtage brændeovnen af skorstensfejeren.

Ang. skorsten, så køb en isoleret stålskorsten. 

Altså...

Der er tale om det drivhus og ikke beboelse, er det virkelig nødvendigt med ildstedsanmeldelse, registrerng i BBR osv for noget der lige så godt kunne være en mexicansk havepejs? Måske er jeg helt galt afmarcheret, men det er ikke den skorsten der kommer til at sætte ild i beboelsen eller forgifte hele familien med kulilte en vinternat.

Afhænger selvfølgelig lidt af hvor tæt drivhus mv står på din hus?


Når det er sagt. Så husk at taget har end hældning og at hullet i tagpladen dermed bliver ovalt når det skal skæres. Du kunne overveje at udskifte det enkelte glas med en aluplade som ikke spænger og så bare bruge et helt almindeligt stålrør som skorstensrør. Skal dog stadig fastgøres på en vis så det ikke vælter i blæst

Derfor skal din brændeovn stadigvæk overholde miljøkravene. Brændeovnsbekendtgørelsen kræver, at en brændeovn højst må udlede 5 gram sundhedsskadelige partikler pr. kg. indfyret træ, dette gælder både for nye og videresolgte brændeovne. Kravene er sat i verden for at sikre et bedre miljø både nu og fremover.

Hej alle. Som Silas, skriver så har jeg tænkt mig at tage chancen og glemme alt om at registrerer den. Brugen er som en udepejs/bålfad etc og den bliver måske bare tændt 2-3 gange om året. Det er ikke til opvarmning af isoleret beboelse. Men jeg får jo brug for en skorsten for at røgen ikke skal blive inde i drivhuset.

Frank, du skriver isoleret skorsten, men findes der ikke et gennemføringsstykke som er isoleret som kan bruges ved ruden?

Ja (Silas) jeg må lige huske på at taget har en hældning og hullet bliver ovalt, tak.

Angående fastgørelse, så håbede jeg lidt den kunne hvile på skorsten og fikseres i ruden. Den skal kun stikke ca 50-60 cm over taget, så der er ikke meget vinden kan tage fat i. Hvis det ikke holder så må jeg bruge nogle stålwire indvendigt. Tror i det går?


Annonce

Måske hellere nogle wirer på ydersiden - en til hvert hjørne af tagfladen.


Fik ikke kvantificeret mit argument om partikler, men er enig. Med dét brug du anfører ville jeg ikke have dårlig samvittighed - en hver havegrill/bål vil svine mere og dem er der ikke krav til endnu.


Min far havde sådan en lille blik ovn ( kaldes vistnok gris ) i sit pensionist værksted. Den fyrede han meget ofte i. Han brugte et stykke ventilations rør som bare gik ud igennem muren. 

Der var også rigtig skorsten på huset, ved brændeovn, så skorstensfejer kom da på matriklen. Men den i værksted gik alligevel uden om systemet i de ca. 15 år han boede der.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo der findes isoleret gennemføringsmoduler, men du bør alligevel tænke en komplet isoleret skorsten ind i projektet, eller er jeg alvorlig bange for du får kondensudfordringer (og løbesod). Det er jo koldt i et drivhus om vinteren, så det handler netop om at få især den øverste del af skorstenen varmet hurtigt op.

Mht. godkendt brændeovn (evt. manglende prøvningsattest) Nu har jeg altså påpeget det (for sådan er reglerne altså nu engang) uanset om man synes det ligner eller kun bruges som en Mexikaner-pejs. Derfor, kontakt din lokale skorstensfejer, han har en komplet liste over godkendte brændeovne - det vil jo være ret surt hvis korstensfejeren nedlagde fyringsforbud på en dyr indkøbt brændeovn.   

..der findes forskellige slags støttebeslag til stålskorsten som her

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis