Græs tag på bjælkehytte

Vi kigger på en bjælkehytte med græs/tærvetag. huset er over 40 år gammelt og i tilstands rapporten hopper de let og elegant over taget, hvor de siger, at det har ikke været muligt at slå tagets restlevetid op i tabellen, da husets tag type ikke er med i huseftersynsordningens tabeller.

Nogen der har erfaringer med 40 år gamle græstage? indefra ser alt fint ud, alt træværk er ubehandlen, hvorfor man kan se fugt. 

Hvad er levetiden for et græs/tørvetag fra midt 70'erne?

Tak og god aften

Kristensen

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Taget er sikkert meget tæt på sin udløbsdato!

De restlevetider der ses i tilstandsrapporter, er ikke meget værd, da det udelukkende er tabelopslag, uden hensyntagen til faktiske forhold.

Står taget originalt, altså lavet for 40 - 50 år siden...

Er det fornyet i mellemtiden?

Hvordan er det bygget op, hvad siger tegningerne? Evt fra byggetilladelsen?


Hvis det er originalt, så vil jeg regne med det er udtjent og skal skiftes... er der så 10 år i levetid, er det kun positivt... omvendt forventer du 10 år mere i levetid og budgettet passes til efter det, og det så kræver at blive skiftet næste år... ja så falder korthuset jo...

Så hellere køre med korte forventninger til levetiden.. hellere positivt overrasket end omvendt...


MVH Njord

Send lige et par billeder, så er det nemmere.

Problemet er ikke om græstørven er gammel, der kan altid lægges rullegræs over det eksisterende. udfordringen er hvad der er under græsset og hvordan græskanten der holder græsset har det.



 

Tak for jeres svar, meget værdsat

jeg har forsøgt at vedhæfte et par billeder af taget, ved ikke hvor meget man kan konkludere ud fra dette.

Hej igen.

Det er et Sande bjælkehus, vi har et næsten mage til. Opbygningen er som følger: tagpap på bræddeunderlag, dvs. loftsbeklædningen. Herefter strøer med eternitplader, hvorpå der ligger græstørv.

Når jeg tidligere beskrev at vi havde lagt rullegræs på, skylles det at vi bor helt ud til Vesterhavet så græstørvene og jorden omkring blæser væk og den samlede tykkelse bliver reduceret. I princippet intet problem, men der skal være en vis last på taget for at huset er tæt.

Som dit ser ud ville jeg ikke foretage mig noget som helst. Hvis du vil have det grønnere så strø nogle græsfrø oven på det eksisterende, eller plant stenhøjsplanter, det bliver med tiden meget flot.

Men husk at det er et stykke natur du har på taget, så det ændres over året som en græsplæne, dog med den forskel at der ikke er så meget jord til at holde på fugten

Bjarne


 

Det  er jo svært når huset ikke er Jeres for ellers ville jeg da afmontere en vindskede m dækbrædt for at se hvad som gemmer sig og hvilke lag det er opbygget af. Men prisen må vel afspejle at det sandsynligvis skal skiftes.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg tror ikke sælger har været bekendt med tagets tilstand og dermed afspejles dette ikke i prisen (endnu)

Skal man forvente at græs/tørve laget er eneste isolator? 

Hvad skal man forvente et nyt tag koster, hvis man går efter tagpap med nogen efter isolering? (hvis der ikke er isolering fra tidligere, kræver det jo nogen arbejde.)

N.Kristensen

Jeg har nu fået et overslag fra en lokal tømremenster på et nyt tag og han siger jeg skal forvente 150-200.000 for at skifte tørvetaget ud med et pap tag som efterisoleres ved opførelse.

Jeg har ligeledes snakket med byggesagkyndig som modsat tømremesteren siger taget ser sundt ud, men problemet er, at han ikke kan slå restlevetiden op i deres tabeller... men fik ikke noget restlevetid ud af ham.

Tømren har selvfølgelig en interesse i at sælge mig et nyt tag og den byggesagkyndige skal passe på ikke at komme i klemme, men har ingen interesse i at tale taget ned.

Det er forøvrigt opbygget med pap ovenpå et undertag af brædder.

Tør / Tør ikke

God aften

N.Kristensen



Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis