Betonvægge - Slagbor eller borehammer?

Følg tråden
PF85
PF85
Postnr: 4681
PF85 PF85

Hej forum,

Jeg er meget ny i gør-det-selv verdenen, så jeg er igang med at indkøbe ting til min "maskinpark". Vi bor i et rækkehus med betonvægge inde og mursten ude. Jeg er vant til at bruge min fars gamle slagboremaskine når jeg skal bore huller, når vi lige skal have sat hylder eller lign op. Jeg synes dog at den laver nogle ret grimme huller og er svær at få til at bore ordentligt.

Bruger man en slagboremaskine eller borehammer til sådan noget?

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Så vil jeg anbefale en borehammer..

Hellere eje, end at leje.
PF85
PF85
PF85 PF85 Trådstarter
je_ns skrev den 01-06-2019 21:57:51

Så vil jeg anbefale en borehammer..

Er den nemmere at lave pæne huller med? For jeg synes ofte at boremaskinen stikker lidt af fra mig, når jeg bruger slag på den.

Rustkongen
Rustkongen
Postnr: 9210
Rustkongen Rustkongen

Til beton er en borehammer det eneste rigtige... Og til dit behov kan du roligt købe en billig fra Harald Nyborg eller Jem og fix... 

Jeg er håndværker og bruger på arbejde langt dyrer maskiner men nu har jeg renoveret 2 huse med en Harald Nyborg hammer der hed powertools og kostede 299. Den er lige gået til efter 4 år uden skån og jeg har købt en Ford hammer fra Harald Nyborg... Den gør det lige så godt 👍

PF85
PF85
PF85 PF85 Trådstarter

Ja okay, for jeg overvejede faktisk at investere i noget Dewalt eller i den dur. Altså både borehammer og boremaskine, så senere andre værktøjer, men alle med batteri så man kunne bruge samme batteri til det hele.

Rustkongen
Rustkongen
Postnr: 9210
Rustkongen Rustkongen

Jeg ville hellere bruge pengene på et sæt ordentlige sds murbor end på maskinen... Den skal nok holde de næste 15 år år hvis du kun skal hænge et billede op i ny og næ og den ligger frost- eller i hvert fald kondens-frit. 

Det er borene der laver hullet 😉 Kør i stark og køb et 6 8 og 10mm kvalitetsbor til den 👍

Hvis det er stærkt beton så køb 4mm også og plugs dertil... Det er rigeligt stærkt til billeder 👍

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Hvis du bare skal hænge et billede op er en slagboremaskine rigeligt.............hvis du skal lave hul gennem væggen er det nok borehammeren der vinder...................

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
PF85
PF85
PF85 PF85 Trådstarter

Jeg kommer nok til at skulle bruge begge dele, da jeg i en nær fremtid skal lave hul igennem vægge, for at kunne trække netkabel hele vejen rundt.

Må jeg godt bore indefra med en borehammer og ud gennem mursten? Altså starter med at bore gennem beton indefra.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Til beton elementer ( vægge eller lofter ) kan en almindelig boremaskine med slag funktion ikke gøre noget som helst andet end køre bor varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Det er ikke godt at bore indefra, og ud gennem muresten, så ryger der et stykke af stenen.

En borehammer er ikke velegnet til muresten, det er den lidt for voldsom til.

Start udefra, og gerne i en fuge, så er hullet nemt at lukke, hvis det skulle blive aktuelt.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Jeg har købt en lille Bosch batteri borehammer. Den borer fint i beton med bor op til 10 mm. Til større arbejder bruger jeg en større maskine i samme kvalitet som jem & fix. 

fase
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart
ev elmand skrev den 01-06-2019 23:18:21

Til beton elementer ( vægge eller lofter ) kan en almindelig boremaskine med slag funktion ikke gøre noget som helst andet end køre bor varme. 

Jeg  har boret kilometervis af kabler op med slagboremaskiner på beton og det var ikke maskiner i den  kvalitet vi har i  dag .

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Har en Makita akuboremaskine med slag, den kan fint bore hul i en beton haveflise, bare man har et hæderligt betonbor.

Men en borehammer er unægtelig mere effektiv..

christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700
christiannielsen christiannielsen

Mht hvor pæne huller den laver, så kommer det an på borets tilstand og din erfaring i at bore. Hvis boremaskinen har trinløs hastighed, så kan du starte med små omdrejninger indtil du føler du har styr på hvor maskinen borer.

PF85
PF85
PF85 PF85 Trådstarter
je_ns skrev den 01-06-2019 23:47:15

Det er ikke godt at bore indefra, og ud gennem muresten, så ryger der et stykke af stenen.

En borehammer er ikke velegnet til muresten, det er den lidt for voldsom til.

Start udefra, og gerne i en fuge, så er hullet nemt at lukke, hvis det skulle blive aktuelt.

Hvordan skal man så ramme et bestemt sted indenfor? Jeg har prøvet at regne den ud, men kan ikke lige få det til at passe. Jeg skulle helst ramme et nogenlunde bestemt sted når jeg borer udefra og ind, da jeg skal kunne skjule hullet bedst muligt.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Det er essentielt for kvaliteten af dit borehul, at du jævnligt trækker boret ud af hullet så det bliver tømt for støv mv. 

Det slipper man tildels for med en Sds hammer, da den selv kører ud og ind, men en eller flere mellemtømninger anbefales. 

Både af hensyn til temperaturen på boret, men også temperaturen i betonen, som kan skalle af når den bliver for varm, da den popper som popcorn.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Slagbor eller borehammer
    Lav-Hus
  2. Bosch borehammer
    Værktøj og maskiner
  3. Hvilken Borehammer
    Værktøj og maskiner
  4. Borehammer til fornuftige penge.
    Værktøj og maskiner