Betonvægge - Slagbor eller borehammer?

Hej forum,

Jeg er meget ny i gør-det-selv verdenen, så jeg er igang med at indkøbe ting til min "maskinpark". Vi bor i et rækkehus med betonvægge inde og mursten ude. Jeg er vant til at bruge min fars gamle slagboremaskine når jeg skal bore huller, når vi lige skal have sat hylder eller lign op. Jeg synes dog at den laver nogle ret grimme huller og er svær at få til at bore ordentligt.

Bruger man en slagboremaskine eller borehammer til sådan noget?

Hej forum, Jeg er meget ny i gør-det-selv verdenen... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes bare det virker voldsomt og uoverskueligt at skulle bore ned gennem gulvet.

Jeg ville ikke nøjes med så diplomatisk svar som Fabrin bruger   om det at bore ud igennem 2 gange ydermur - grim netværkskabel på yderside af facade mur, og kablet sikkert ikke er beregnet til udendørs brug. 

Det set i forhold til at gå igennem etage adskillelse,  hvor det er muligt at reparere med en klat spartel og maling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville have brugt et kabel som er beregnet til at skulle bruges udendørs og så ville jeg have kørt det i en udendørs kabelskjuler. Det handler om ca. 30 cm udevendigt. 

Men hvis det ikke er svært at bore gennem trægulv > beton > gipsloft, så ville jeg da foretrække den løsning.

stor grim hvid kabelskjuler udvendig ! ! !

Du borer 10 mm hul i trægulv med træ/metalbor. Så fortsætter du igennem med 10 mm betonbor på en borehammer, og den vil gå igennem "som en varm kniv i smør"   

Den kan så risikere at ramme træ forskalling til gips. Så slår du slageffekt fra og borer videre med godt tryk på bor så vil den også gå igennem forskalling. Gipsplade går den naturligvis meget let igennem.

Hvis du ikke kan mærke lidt fremdrift når beton bor prøver at gå igennem træforskalling, så skal du ikke fortsætte i flere kvarter, da du dermed kan være i gang med at lave ild på den gamle stenaldervis med et roterende pind imod et stykke træ.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Haha, sgu da ikke i hvid. Jeg er ikke helt tabt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også