Betonvægge - Slagbor eller borehammer?

Hej forum,

Jeg er meget ny i gør-det-selv verdenen, så jeg er igang med at indkøbe ting til min "maskinpark". Vi bor i et rækkehus med betonvægge inde og mursten ude. Jeg er vant til at bruge min fars gamle slagboremaskine når jeg skal bore huller, når vi lige skal have sat hylder eller lign op. Jeg synes dog at den laver nogle ret grimme huller og er svær at få til at bore ordentligt.

Bruger man en slagboremaskine eller borehammer til sådan noget?

Hej forum, Jeg er meget ny i gør-det-selv verdenen... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 01-06-2019 23:18:21

Til beton elementer ( vægge eller lofter ) kan en almindelig boremaskine med slag funktion ikke gøre noget som helst andet end køre bor varme. 

 Jeg  har boret kilometervis af kabler op med slagboremaskiner på beton og det var ikke maskiner i den  kvalitet vi har i  dag .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Mht hvor pæne huller den laver, så kommer det an på borets tilstand og din erfaring i at bore. Hvis boremaskinen har trinløs hastighed, så kan du starte med små omdrejninger indtil du føler du har styr på hvor maskinen borer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
je_ns skrev den 01-06-2019 23:47:15

Det er ikke godt at bore indefra, og ud gennem muresten, så ryger der et stykke af stenen.

En borehammer er ikke velegnet til muresten, det er den lidt for voldsom til.

Start udefra, og gerne i en fuge, så er hullet nemt at lukke, hvis det skulle blive aktuelt.

 Hvordan skal man så ramme et bestemt sted indenfor? Jeg har prøvet at regne den ud, men kan ikke lige få det til at passe. Jeg skulle helst ramme et nogenlunde bestemt sted når jeg borer udefra og ind, da jeg skal kunne skjule hullet bedst muligt.

Det er essentielt for kvaliteten af dit borehul, at du jævnligt trækker boret ud af hullet så det bliver tømt for støv mv. 

Det slipper man tildels for med en Sds hammer, da den selv kører ud og ind, men en eller flere mellemtømninger anbefales. 

Både af hensyn til temperaturen på boret, men også temperaturen i betonen, som kan skalle af når den bliver for varm, da den popper som popcorn.


Elektronikteknikeren
Annonce

Du borer indefra med en boremaskine, der er velegnet til beton. Derefter skifter du til en boremaskine med slag og borer ca. halvejs gennem murstensvæggen, slår slaget fra og borer resten uden slag. Det mindsker risikoen for at der springer en skal af, når du kommer gennem væggen.


fase
PF85 skrev den 02-06-2019 08:36:30

 Hvordan skal man så ramme et bestemt sted indenfor? Jeg har prøvet at regne den ud, men kan ikke lige få det til at passe. Jeg skulle helst ramme et nogenlunde bestemt sted når jeg borer udefra og ind, da jeg skal kunne skjule hullet bedst muligt.

 Hvis du har et vindue på samme væg kan du måle ud fra dette. Dvs sæt et vaterpas der flugter med ramme og så mål op eller ned hvor der skal både ude og inde. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nu skal netværks kabler vel ikke ud på ydervæggen. Men ellers måler du ud som beskrevet og borer udefra. Skulle der ryge et stykke af på indersiden, så er det langt lettere at reparere end på murstensvæg. 

Og det er næsten helt sikkert at der ryger skallen af 1/2 sten. 

Jeg har også boret op på beton med gammeldags boremaskine. Endda dem med håndsving. Men det har ikke i beton kvalitet noget med beton elementer at gøre, det er meget hårdere


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-06-2019 13:43:05

Nu skal netværks kabler vel ikke ud på ydervæggen. Men ellers måler du ud som beskrevet og borer udefra. Skulle der ryge et stykke af på indersiden, så er det langt lettere at reparere end på murstensvæg. 

Og det er næsten helt sikkert at der ryger skallen af 1/2 sten. 

Jeg har også boret op på beton med gammeldags boremaskine. Endda dem med håndsving. Men det har ikke i beton kvalitet noget med beton elementer at gøre, det er meget hårdere

 Jo, det er umiddelbart den bedste løsning, at køre det på ydersiden af huset, da jeg skal have det fra 1.sal og ned i stuen. Ellers skal jeg bore igennem gulvet og ud gennem loftet. 

Du får ikke 12 i karakterbogen for at klistre kablet op på ydervæggen. Du borer et hul gennem etageadskillelsen. Det vil se pænere ud.


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også