Betonvægge - Slagbor eller borehammer?

Følg tråden
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Du borer indefra med en boremaskine, der er velegnet til beton. Derefter skifter du til en boremaskine med slag og borer ca. halvejs gennem murstensvæggen, slår slaget fra og borer resten uden slag. Det mindsker risikoen for at der springer en skal af, når du kommer gennem væggen.

fase
MLU
MLU
Postnr: 6400
MLU MLU
PF85 skrev den 02-06-2019 08:36:30

Hvordan skal man så ramme et bestemt sted indenfor? Jeg har prøvet at regne den ud, men kan ikke lige få det til at passe. Jeg skulle helst ramme et nogenlunde bestemt sted når jeg borer udefra og ind, da jeg skal kunne skjule hullet bedst muligt.

Hvis du har et vindue på samme væg kan du måle ud fra dette. Dvs sæt et vaterpas der flugter med ramme og så mål op eller ned hvor der skal både ude og inde. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Nu skal netværks kabler vel ikke ud på ydervæggen. Men ellers måler du ud som beskrevet og borer udefra. Skulle der ryge et stykke af på indersiden, så er det langt lettere at reparere end på murstensvæg. 

Og det er næsten helt sikkert at der ryger skallen af 1/2 sten. 

Jeg har også boret op på beton med gammeldags boremaskine. Endda dem med håndsving. Men det har ikke i beton kvalitet noget med beton elementer at gøre, det er meget hårdere

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
PF85
PF85
Postnr: 4681
PF85 PF85 Trådstarter
ev elmand skrev den 02-06-2019 13:43:05

Nu skal netværks kabler vel ikke ud på ydervæggen. Men ellers måler du ud som beskrevet og borer udefra. Skulle der ryge et stykke af på indersiden, så er det langt lettere at reparere end på murstensvæg. 

Og det er næsten helt sikkert at der ryger skallen af 1/2 sten. 

Jeg har også boret op på beton med gammeldags boremaskine. Endda dem med håndsving. Men det har ikke i beton kvalitet noget med beton elementer at gøre, det er meget hårdere

Jo, det er umiddelbart den bedste løsning, at køre det på ydersiden af huset, da jeg skal have det fra 1.sal og ned i stuen. Ellers skal jeg bore igennem gulvet og ud gennem loftet. 

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Du får ikke 12 i karakterbogen for at klistre kablet op på ydervæggen. Du borer et hul gennem etageadskillelsen. Det vil se pænere ud.

fase
PF85
PF85
PF85 PF85 Trådstarter

Jeg synes bare det virker voldsomt og uoverskueligt at skulle bore ned gennem gulvet.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Jeg ville ikke nøjes med så diplomatisk svar som Fabrin bruger   om det at bore ud igennem 2 gange ydermur - grim netværkskabel på yderside af facade mur, og kablet sikkert ikke er beregnet til udendørs brug. 

Det set i forhold til at gå igennem etage adskillelse,  hvor det er muligt at reparere med en klat spartel og maling.

m.v.h. Erik
PF85
PF85
PF85 PF85 Trådstarter

Jeg ville have brugt et kabel som er beregnet til at skulle bruges udendørs og så ville jeg have kørt det i en udendørs kabelskjuler. Det handler om ca. 30 cm udevendigt. 

Men hvis det ikke er svært at bore gennem trægulv > beton > gipsloft, så ville jeg da foretrække den løsning.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

stor grim hvid kabelskjuler udvendig ! ! !

Du borer 10 mm hul i trægulv med træ/metalbor. Så fortsætter du igennem med 10 mm betonbor på en borehammer, og den vil gå igennem "som en varm kniv i smør"   

Den kan så risikere at ramme træ forskalling til gips. Så slår du slageffekt fra og borer videre med godt tryk på bor så vil den også gå igennem forskalling. Gipsplade går den naturligvis meget let igennem.

Hvis du ikke kan mærke lidt fremdrift når beton bor prøver at gå igennem træforskalling, så skal du ikke fortsætte i flere kvarter, da du dermed kan være i gang med at lave ild på den gamle stenaldervis med et roterende pind imod et stykke træ.

m.v.h. Erik
PF85
PF85
PF85 PF85 Trådstarter

Haha, sgu da ikke i hvid. Jeg er ikke helt tabt.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Slagbor eller borehammer
    Lav-Hus
  2. Bosch borehammer
    Værktøj og maskiner
  3. Hvilken Borehammer
    Værktøj og maskiner
  4. Borehammer til fornuftige penge.
    Værktøj og maskiner
  5. Hvilken combi boremaskine med slag?
    Værktøj og maskiner