Hvem ved noget om strøm i vejen og i ens hus?

Jeg er lidt blank på el området.

Vil gerne forstå det.

jeg har et hus fra 50'erne og generelt er min vej og huse fra dengang.

Vi må have strømmen gravet ned i vejen for der er ingen master ud over lysmaster,

jeg har EL bil og fik lavet en installation i garagen på 22 KW som i tavlen fik sin egen grp.

Som jeg husker det på en 32 amp sikring?

Det kabel der kommer ude fra vejen til min tavle ser ud til at være originalt fra 50'erne og jeg tror det er 6 kvadrat.

men hvor meget strøm har jeg egentlig ude fra vejen og har jeg nok hvis jeg bruger de 22KW + andet EL i huset?

Katmus
Jeg er lidt blank på el området. Vil gerne forstå... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du en tarifsikring i din gruppetavle? Hvis du har det, er det den der bestemmer, hvad du kan belaste med.

fase
Pizzabager:
Selv med de nye elmålere kan forsynings selskabet ikke se hvor mange ampere du trækker. Eller de er i hvert fald ikke interesseret i det. 
De varmepumper ( luft /vand) jeg kender til er alle 3 fasede, og det kan du jo bare betinge dig når du køber. 
Det er ikke et gennemsnit tal på ampere der får sikringer til at springe. Er en sikring væsentlig overbelastet så springer den, medens de 2 andre ikke springer.
25 A sikringer springer ikke lige med det samme hvis forbruget er f.eks. 30 A Der skal man kigge på sikringers smeltekurve, og afkølings forhold. 
En smeltesikring kan normalt holde til en belastning på 1,5 x mærkestrømmen i 1 time. Det hjælper jo på andre dele af installationen men det hjælper ikke på lader til elbil. Den kører jo ofte med fuld belastning i 6 - 8 timer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 23-08-2024 21:47:30

Har du en tarifsikring i din gruppetavle? Hvis du har det, er det den der bestemmer, hvad du kan belaste med.

jeg er ikke sikker på hvad du mener med tarifsikring, men ja der er en sikring for gruppen til elbilen, men den bliver jo ikke overbelastet, den trækker jo kun det den skal, ligesom de andre grupper.

ev elmand skrev den 23-08-2024 23:05:00

Pizzabager:
Selv med de nye elmålere kan forsynings selskabet ikke se hvor mange ampere du trækker. Eller de er i hvert fald ikke interesseret i det. 
De varmepumper ( luft /vand) jeg kender til er alle 3 fasede, og det kan du jo bare betinge dig når du køber. 
Det er ikke et gennemsnit tal på ampere der får sikringer til at springe. Er en sikring væsentlig overbelastet så springer den, medens de 2 andre ikke springer.
25 A sikringer springer ikke lige med det samme hvis forbruget er f.eks. 30 A Der skal man kigge på sikringers smeltekurve, og afkølings forhold. 
En smeltesikring kan normalt holde til en belastning på 1,5 x mærkestrømmen i 1 time. Det hjælper jo på andre dele af installationen men det hjælper ikke på lader til elbil. Den kører jo ofte med fuld belastning i 6 - 8 timer. 

okay, samtlige nye varmepumper jeg kigger på står der 230 V på som strømforsyning, det er jo også mindre pumper på højest 10 kw, så det er vel ikke helt usædvanligt, jeg ved godt større varmepumper kører på 3 faser.

spørgsmålet er jo fordi jeg vil gerne være fri for at betale de 10x1400kr = 14000 kr for at opgradere til 35 amp, hvis jeg kan blive fri, ingen grund til at betale penge hvis der ikke er behov for det :)

det er jo netop det jeg vil ind på, at elbil laderen og varmepumpen som begge kører med fuld belastning på samme tid, men hvis elselskabet ikke bekymre sig over om der trækkes over 25 amp på 1 fase er jeg glad for at hører, så er der muligheder. så mangler jeg bare at finde ud af hvilken sikring der sidder i vejen :)

Hvis jeg har set mig blind på en varmepumpe som er 1 faset, så er det svært at vælge en 3 faset, den fylder mere og koster mere(af samme mærke og model)

Annonce
 jeg er ikke sikker på hvad du mener med tarifsikring, men ja der er en sikring for gruppen til elbilen, men den bliver jo ikke overbelastet, den trækker jo kun det den skal, ligesom de andre grupper.
Tarifsikringen sidder foran de trefasede grupper i din gruppetavle. Et billede af tavlen kan måske afgøre det.

fase
S. Fabrin skrev den 24-08-2024 08:49:40

Tarifsikringen sidder foran de trefasede grupper i din gruppetavle. Et billede af tavlen kan måske afgøre det.

Der er ingen tarifsikring

Hvis der ingen tarifsikring er, er det sikringen i kabelskabet, der bestemmer den maksimale samtidige belastning. Hvis du er heldig er der 35 A sikring i kabelskabet. Det var der ofte som kortslutningsbeskyttelse. 

fase
Jeg havde faktisk en fase der røg ude i vejskabet. Men min elektriker skiftede hurtigt den sikring og så var vi videre.

Men det gav nogle sjove problemer med strøm der ikke virkede spredt i huset.

Jeg så han skiftede den...var jo "bare" sådan en helt alm. gammeldags 25 amp sikring.
Så hvis man selv havde nøgle til skab, så var det jo nemt.
Nøglen er da det mindste problem. Du passer lige på, når du selv skifter sikringen, Hvis du skulle få de tanker.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis