Hvem ved noget om strøm i vejen og i ens hus?

Jeg er lidt blank på el området.

Vil gerne forstå det.

jeg har et hus fra 50'erne og generelt er min vej og huse fra dengang.

Vi må have strømmen gravet ned i vejen for der er ingen master ud over lysmaster,

jeg har EL bil og fik lavet en installation i garagen på 22 KW som i tavlen fik sin egen grp.

Som jeg husker det på en 32 amp sikring?

Det kabel der kommer ude fra vejen til min tavle ser ud til at være originalt fra 50'erne og jeg tror det er 6 kvadrat.

men hvor meget strøm har jeg egentlig ude fra vejen og har jeg nok hvis jeg bruger de 22KW + andet EL i huset?


Katmus
Jeg er lidt blank på el området. Vil gerne forstå... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kender du forskellen mellem en smeltesikring, en automatsikring i de forskellige kategorier og en maksimalafbryder? 

I gaden sidder en smeltesikring. Hvad sidder der i din tavle. 

Der er en grund til at sikkerhedsstyrelsen mener at tavlearbejde kun må foretages af dertil autoriserede.

katmus skrev den 10-05-2019 11:53:20

25 ampere forsikring og 4x6 har jeg fået oplyst.

Det er vist ikke særlig meget kan jeg forstå :-)

Troede du havde 25 ampere sikringer "ude i vejen"

Mine er 25, og "gravstenen" er indrettet så snedigt, at der ikke kan sættes større i, så skal der byttes rundt på indføringskablet.

Så du må have tjekket hvor store sikringer du har...

 


Vi prøver igen, i morgen --

Mjølner, hvorfor tror du, der sidder en maksimalafbryder i gruppetavlen hos katmus?

hvis jeg sætter lader til med 22 KW og jeg så andet sted i huset bruger de sidste watt, springer sikring så ikke i min egen tavle først?

Hvis du lader med 22 kW og bruger mere end de sidste watt f.eks. dit komfur er strømmen til laderen på 32A plus måske et forbrug på maks. 16A til kogeplade og ovn. Det giver 48A på mindst en af faserne. Da strømmen i huset er fordelt på to sikringer, som tilsammen kan føre de 48A, vil sikringen i kabelskabet sprænge først, fordi den jo kun er på 35A.

Den i vejen springer vel først hvis dem i tavlen af en eller anden grund ikke virker?

Nej sikringen i kabelskabet har to formål: 1. at kortslutningbeskytte din stikledning og 2. at sørge for, at du ikke kan tilslutte mere end, der er betalt tilslutningsafgift for.




fase

Jeg takker for mange svar.

Er blevet meget klogere :-)


je_ns: Jo jeg har i følge elselskab 25.

Men min elektriker mener der er 35.

Han tjekker ved lejlighed.

Han sagde i øvrigt at dengang de lagde luft kabler i jorden var der ikke styr på noget som helst.

Så man kan ikke regne med hvad elselskab har stående.


Katmus
Annonce

Nu kender vi jo ikke installationen, men hvis nu: Det er en ladeboks fra clever, hvor man betaler 600,00 i fast abonnement, så bør de vel have deres egen sikring i gravstenen, så de ikke belaster forbrugerens sikring?

Er der nogen, der ved hvad de gør i praksis?


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

ingen clever eller eon


Katmus
S. Fabrin skrev den 10-05-2019 22:38:46

Mjølner, hvorfor tror du, der sidder en maksimalafbryder i gruppetavlen hos katmus?


 mea culpa. En egen OCP er bare sådan en rar tingest - men det er jo ikke i alle de installationer. 


 mea culpa du skal være tilgivet   OCP er bare sådan en rar tingest - men det er jo ikke i alle de installationer. Det har du fuldstændig ret i og slet ikke almindelige husinstallationer.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis