Hvem ved noget om strøm i vejen og i ens hus?

Jeg er lidt blank på el området.

Vil gerne forstå det.

jeg har et hus fra 50'erne og generelt er min vej og huse fra dengang.

Vi må have strømmen gravet ned i vejen for der er ingen master ud over lysmaster,

jeg har EL bil og fik lavet en installation i garagen på 22 KW som i tavlen fik sin egen grp.

Som jeg husker det på en 32 amp sikring?

Det kabel der kommer ude fra vejen til min tavle ser ud til at være originalt fra 50'erne og jeg tror det er 6 kvadrat.

men hvor meget strøm har jeg egentlig ude fra vejen og har jeg nok hvis jeg bruger de 22KW + andet EL i huset?


Katmus
Jeg er lidt blank på el området. Vil gerne forstå... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan også vælge ikke at få installeret dobbeltlader - problem solved!


Mvh Troels

jeg tror jeg har skrevet det meste af det du spørger om.


ja jeg har 25 amp forsikring og 6 kvadrat kabel.

forsyningsselskab siger jeg kan købe 35 amp sikring med nuværende kabel / installation.

jeg gætter på at sikring i skab er større end 25... måske de 35 allerede og af en eller anden grund ved forsyningen det bare ikke.

men hvis den skal være 50 som enanden skriver????? ja så er der noget galt.

kan dog ikke forestille mig at min elektriker har lavet det ulovligt. Så jeg formoder 35 er nok?

Af alle håndværkere jeg har haft både de umulige og de gode, så har netop elektriker været lige en tand bedre end den bedste på alle områder :-)

men det får jeg undersøgt.


Katmus

Du skal så bare have undersøgt om det er 35A i kabelskabet. Du behøver heller ikke lade dytten medens du laver mad, men sætte den til at lade efter f.eks. 20.00 så er den værste belastning fra husholdningen overstået.


fase

ja der er slet ikke noget problem endnu... og bliver det nok heller ikke.

Jeg kan jo nøjes med en lader til 2 elbiler.

Hvor tit skal jeg lade 2 samtidig.


Jeg lader generelt også først når jeg går i seng, da jeg har en ide om at jeg dermed er med til at fordele forbruget væk fra spidsbelastningen.

Men hvis der er 35A (eller kommer) i skabet er jeg så home safe?


Katmus

Men ikke hvis jeg både lader med 22 kw og har div. forbrug i huset som ovn, vaskemaskine og opvasker...


Katmus

Hvis du har 35A i kabelskabet har du 24,22 kW til rådighed. Det betyder, at hvis du lader med 22 kW, har du 2,22 kW til rådighed til andet forbrug. Så mit konservative svar må blive, at det er på grænsen til overbelastning. Ovn eller vaskemaskine eller opvasker sammen med lys TV og andet forbrug samtidig med laderen på 22 kW er ikke anbefalingsværdigt. For at beregningerne passer, kræver det, at  belastningen er lige fordelt på alle 3 faser. Det korte svar må blive: Nej, 35A er ikke nok til 22 kW lader og brug af kogeplade, ovn eller opvaskemaskine samtidig.


fase

ok... tak.


var også bare for at få det helt på det rene.

22 KW vil heller aldrig komme på tale i dagtid.

Vil netop kun kunne ske om natten.


Katmus

Nu kommer der hvor mange hvis'er. 

Radius elnet har en sikring i deres skab der beskytter din stikledning. Den skal helst ikke slå ud - får så skal Radius komme ud og mens du venter er du spændingsfrit. 

Din installation har en maksimalafbryder der er tilpasset stiklednings forsikring. Din maksimalafbryder er hurtigere end Radius' sikring -> ingen problemer. 

Så er det bare hvordan du sikrer dig at du ikke udløser maksimalafbryderen og lægger hytten sort. Hertil kan man benytte det briterne kalder en "load shedding switch" og tyskerne en "Lastabwurfschalter". Bruger du mere end xyA i din øvrige installation, bliver elbilladeren smidt af og genindkobler automatisk.
se fx. ABB LSS1/2 med EAN 8012542274407

og lad for h... være med at bygge tavlen for lille.



Spørger lige igen.... 

hvis jeg sætter lader til med 22 KW og jeg så andet sted i huset bruger de sidste watt, springer sikring så ikke i min egen tavle først?

Den i vejen springer vel først hvis dem i tavlen af en eller anden grund ikke virker?



Katmus
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis