Opbygning af terrændæk med Kingspan

Hejsa

Jeg har brugt påsken på at banke betongulvet op i mit 70'er hus, da vi skal have etableret gulvvarme.
Jeg har besluttet mig for at bruge Kingspan Kooltherm K3 gulvisolering, da jeg så kan undgå at skulle grave sand af og understøbe skillevægge.

Dog er jeg lidt i tvivl om opbygning af terrændækket.
Jeg læser i Kingspans brochure at de ikke anbefaler at ligge kingspan direkte mod jord.

Tænker på følgende opbygning:
- Sandpude
- Fugtspærre (PE folie)
- Kingspan kooltherm K3 i forbandt
- Gulvarme (AL lister, rionet, PEX)
- 100 mm beton
- Dampspærre
- Gulvunderlag
- Gulv (Laminat)

Jeg er i tvivl om jeg behøver dampspærre over betonlaget?

Hvad tænker I om opbygningen?
Hvad har I andre af erfaringer med Kingspan og opbygning af terrændæk?

Mvh
Klaus

Hejsa Jeg har brugt påsken på at banke betongulvet... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Falcken skrev den 19-10-2024 02:27:42

Bygningskonstruktør skrev den 13-10-2024 08:29:18

1) Kingspan beskriver en fugtspærre under isoleringen da den ikke er kapillarbrydende og herved vil blive opfugtet og vil forringe isoleringsevnen væsentligt. Herudover må der ikke skabes fugt i konstruktionerne jf. Bygningsreglementet. 

2) Det er herfor at de beskriver en fugtspærre i nederste lag, dog er dette helt forkert. jf. Almen teknisk fælleseje og div. anvisninger. Må isolansen under en fugtspærre ikke være mindre end isolansen af hele konstruktionen over isoleringen, da der herved kan skabes kondensdannelse i konstruktionen (opfugtning af isoleringen). Der skal herfor altid udføres et kapillarbrydende lag, når materialet ikke er kapillarbrydende som Kingspan
 ikke er. Jf. Bygningsreglementet hvor der ikke må ske opfugtning af konstruktioner.

3) Under fugtspærren er der jord, samlet isolans er 1,2. 
Over fugtspærren er der 75 mm Kingspan kl.0,022. Samlet isolans på 3,4 ( Reelt set er det hele konstruktionen der skal bruges, men ved isoleringen overstiger den allerede.
Der er herfor mulighed for kondensdannelse.

4) fugtspærren skal herfor altid placeres så langt oppe som muligt ift. Isolansen. Og højden på isoleringen er herfor irrelevant. 

5) Man skal huske på at producenterne er sælgere og man skal herfor ikke bare stole blindt på dem.
De påstår jo også at deres isolering har en brand godkendelse, bevares der har de da også, men de er ikke testet efter de danske normer og kan ikke bare bruges i andre konstruktioner uden der har været en certificeret brandrådgiver inde over for at godkende konstruktionsopbygningen.

Nu kommer jeg brat ind her. Håber du kan give indblik i min situation, som minder om dette.

Jeg har ingen isolering ligenu under terrændækket og det består af 15 cm singels og 10 cm beton.
ville denne løsning kunne gå godt:

5cm fiberbeton med gulvvarmeslanger i
6cm sundolitt 250mx
radon/dampspærre
6 cm sundolitts 250mx
2 cm sand afretning
8cm klaplag
15cm singels

Er det en god løsning? :)

Jeg tænker opbygningen er fin og fiberbetonen nok skal gøre det damptæt nok. Dog ville jeg nok klipse gulvvarmeslangerne på Sundolitt ellers kommer der ikke nok dæklag over slangerne. 👍 Husk fiberbeton kun er godkendt til enfamilieshus,  

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Et forslag herfra:
  • 10 cm fiberbeton (styrke 25mn som anses for at være radontæt) med gulvvarmeslanger og radonsikret langs kanter, og betonflade opdelt i max 30 m2 felter som anvist i SBI anvisning 233 Radonsikring i nye huse.
  • 30 cm ?? polystyren.
  • 15 cm coatede lecanødder.
Polystyrenen kan evt. lægges direkte på et afrettet sandlag, og så undvære det kapillarbrydende lag , men så skal man påregne en vis opfugtning af polystyrenen, og dermed lidt dårligere isoleringsværdi.

Fugtspærren er kun nødvendig ved fugtfølsomme gulvbelægninger (som f.eks. trægulv), lægges så direkte under gulvbelægningen, og kan klæbes sammen med radonsikringen langs kanter.

Det kapillarbrydende lag springer de fleste over i dag, men det kan anbefales, og hvis man anvender coatede lecanødder, er der jo også en vis isoleringsværdi i dette produkt.
Bygningskonstruktør skrev den 19-10-2024 02:56:54

Falcken skrev den 19-10-2024 02:27:42

Bygningskonstruktør skrev den 13-10-2024 08:29:18

1) Kingspan beskriver en fugtspærre under isoleringen da den ikke er kapillarbrydende og herved vil blive opfugtet og vil forringe isoleringsevnen væsentligt. Herudover må der ikke skabes fugt i konstruktionerne jf. Bygningsreglementet. 

2) Det er herfor at de beskriver en fugtspærre i nederste lag, dog er dette helt forkert. jf. Almen teknisk fælleseje og div. anvisninger. Må isolansen under en fugtspærre ikke være mindre end isolansen af hele konstruktionen over isoleringen, da der herved kan skabes kondensdannelse i konstruktionen (opfugtning af isoleringen). Der skal herfor altid udføres et kapillarbrydende lag, når materialet ikke er kapillarbrydende som Kingspan
 ikke er. Jf. Bygningsreglementet hvor der ikke må ske opfugtning af konstruktioner.

3) Under fugtspærren er der jord, samlet isolans er 1,2. 
Over fugtspærren er der 75 mm Kingspan kl.0,022. Samlet isolans på 3,4 ( Reelt set er det hele konstruktionen der skal bruges, men ved isoleringen overstiger den allerede.
Der er herfor mulighed for kondensdannelse.

4) fugtspærren skal herfor altid placeres så langt oppe som muligt ift. Isolansen. Og højden på isoleringen er herfor irrelevant. 

5) Man skal huske på at producenterne er sælgere og man skal herfor ikke bare stole blindt på dem.
De påstår jo også at deres isolering har en brand godkendelse, bevares der har de da også, men de er ikke testet efter de danske normer og kan ikke bare bruges i andre konstruktioner uden der har været en certificeret brandrådgiver inde over for at godkende konstruktionsopbygningen.

Nu kommer jeg brat ind her. Håber du kan give indblik i min situation, som minder om dette.

Jeg har ingen isolering ligenu under terrændækket og det består af 15 cm singels og 10 cm beton.
ville denne løsning kunne gå godt:

5cm fiberbeton med gulvvarmeslanger i
6cm sundolitt 250mx
radon/dampspærre
6 cm sundolitts 250mx
2 cm sand afretning
8cm klaplag
15cm singels

Er det en god løsning? :)

Jeg tænker opbygningen er fin og fiberbetonen nok skal gøre det damptæt nok. Dog ville jeg nok klipse gulvvarmeslangerne på Sundolitt ellers kommer der ikke nok dæklag over slangerne. 👍 Husk fiberbeton kun er godkendt til enfamilieshus,  

Fedt, Tusind tak for svaret. Jeg havde også tænk at klipse slangerne på. Er der evt et produkt du tænker kunne være godt som fiberbeton eller er Marlons fiberbeton et godt produkt? :)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis