Opbygning af terrændæk med Kingspan

Hejsa

Jeg har brugt påsken på at banke betongulvet op i mit 70'er hus, da vi skal have etableret gulvvarme.
Jeg har besluttet mig for at bruge Kingspan Kooltherm K3 gulvisolering, da jeg så kan undgå at skulle grave sand af og understøbe skillevægge.

Dog er jeg lidt i tvivl om opbygning af terrændækket.
Jeg læser i Kingspans brochure at de ikke anbefaler at ligge kingspan direkte mod jord.

Tænker på følgende opbygning:
- Sandpude
- Fugtspærre (PE folie)
- Kingspan kooltherm K3 i forbandt
- Gulvarme (AL lister, rionet, PEX)
- 100 mm beton
- Dampspærre
- Gulvunderlag
- Gulv (Laminat)

Jeg er i tvivl om jeg behøver dampspærre over betonlaget?

Hvad tænker I om opbygningen?
Hvad har I andre af erfaringer med Kingspan og opbygning af terrændæk?

Mvh
Klaus

Hejsa Jeg har brugt påsken på at banke betongulvet... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps det er bygmax. Alm sundolitt XPS 250 100mm er heller ikke til at finde priser på online. Kun på en eller anden svensk side, hvor jeg også omregner det til ca 200kr/m2. Og det er jo tæt på prisen for Kingspan TF70 hos bymax. Problemet er jo at jeg kommer til at lægge isolering uden kapilarbrydende lag, så jeg tror ikke EPS isolering vil være så godt.
lcltech skrev den 05-06-2020 21:20:22

Orla Nautrup skrev den 30-04-2019 12:34:08

Du skal i hvert fald ikke have både en fugt og en dampspærre.

Start med et kapillarbrydende lag af 15 cm coatede lecanødder eller vasket grus i stedet for sand, og undlad fugtspærren.

Ellers som du har beskrevet.

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men hvis andre læser den:

Kapillarbrydende lag er ikke det samme som en fugtspærre og der er sandsynlighed for at fugt niveauet vil være relativt høj på undersiden af isoleringen.

Problemer med Kingspan K3 er at det er fenolskum og hvis det udsættes for længerevarende fugt eller vand danner sulfonsyre som er en slags svovlsyre.

Jeg vil tro det er derfor Kingspan anbefaler den noget aparte løsning med 2x spærre.
Jeg er enig det er en dårlig løsning og ville derfor holde mig væk fra Kingspan K3 til gulvisolering. Så heller bruge TF70 som er PIR skum og langt mindre fugtfølelsomt eller endnu bedre en super-XPS(lampda 27) og så leve med den marginalt dårligere isoleringsevne.  

Hej :) Jeg starter lige en gammel tråd op igen her. Jeg ved ikke, om du læser med, lcltech, men jeg tænkte på, om du kan sige mere om dette med, at Kingspan kan udvikle sulfonsyre? Det kan jeg ikke finde noget info om andre steder.

I mit tilfælde er det fordi jeg skal til at efterisolere en sokkel på indersiden. Min plan er at sætte 5cm Kingspan K12 - det vil blive sat direkte ind på soklens radonmembran, og direkte oven på betonterrændækket.

Men så bliver jeg i tvivl, om man skal frygte det, som du skriver, hvis der skulle kunne komme fugt?

(Håber ikke jeg skifter trådens oprindelige emne - men jeg har bare aldrig før stødt på det du skriver :) )


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis