Redskabsskur fundament - forstår det ikke

Hej

Jeg skal ha bygget et redskabsskur hvor jeg gerne vil ha døren (indgangen) i niveau med terræn. sådan går IND i skuret og ikke OP i skuret


Jeg har forstået så meget at man graver ud til en sokkel og fylder beton i - så skal der lega/fundablokke i (2 lag ??) men skal der også blokke i der hvor indgangen skal være? for så kommer døren jo ca 20-30 cm over terræn og hvordan fastgøres man remmen ovenpå fx lecablokke ? 


har søgt og søgt efter billleder der kan gi en forklaring, men intet fundet - måske nogle har links aller lign så man kan se det ?




p /p
Hej Jeg skal ha bygget et redskabsskur hvor jeg... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


Nej - ingen fugtspærre under det kapillarbrydende lag.

Jeg nævnte marksten fordi jeg har ubegrænset adgang til marksten i alle størrelser. Det er nemt og gratis. De lokale landmænd vil hellere end gerne slippe af med dem, men sten er ikke en mangelvarer - bare bestil et læs usorterede søsten. Størrelsen er underordnet.

Med sten behøver du vibrer. Opklodsning af rionettet inden støbning er også ganske ukompliceret.

Sten fås også leveret i en bigbag, men vælg de billigste da de kun skal fungerer som kapillarbrydende lag.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hmm 

ok, problemet er så bare at fx https://sandmanden.com/perle-aerte-...-str-48-mm næsten uanset hvilken type sten man vælger skal man ha 2-3 m3 og så rammer hurtigt 2500 kr da man skal op i 150mm på ca 12m2 - dertil skal jeg så leje og skaffe en vibrator - så er det nok nemmere blot at rette et lag grus af og hente nogle flamingoblokke i nærmeste silvan og lægge 150mm af dem, så ryger betonen heller ikke ned mellem sten eller lign.

har desværre ikke lige adgang til gratis sten eller lign - skulle jeg selv hente i fx grusgrav skal man så leje trailer og køre 8-10 gange og så vibrator igen osv - så søger den nemmeste/ mest økonomiske løsning 


p /p

Bestil det hele samlet. Stark leverer gratis ved samlet leverancer på over kr. 3.000,-. Samme ordninger har de andre leverandører givetvis også. 

Lej en blandemaskine. Den smule støbning kan klares i en håndevending. Både udlægning af fundablokke, sten og støbning kan klares på en weekend langt billigere end levering af færdigblandet beton. 

Betonleverandøren beregner også en minimum mængde. Mindre mængder pålægges et gebyr. Det bør du få afklaret inden bestilling. 

Med flamingo skal du både afrette og vibrerer sandlaget. Med sten i løs vægt behøver du ikke en vibrator eller nøjagtig afretning. 

(Jeg lavede desværre en meningsforstyrrende slåfejl i foregående angående vibrering af sten)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ang beton så skal der bruges ca 4m3 

Støbemix Leveret i fx bigbags blir det ca 7.000 inkl cement hertil skal leje af tvangsblander samt bevær lægges oveni

Leveret som tippelæs ca 3500kr plus leje af blander 500kr/døgnet ca 4500-5000kr

Så kan ik betale sig at blande selv, var ret overrasket selv. 

Betonkanon ca 5000-5500 for at støbe det hele på én gang. 


p /p

Løber betonen ikke blot ned mellem sten/leca eller hvad man bruger egentlig ? 


Med flamingo skal man vel blot ha en plan underflade af grus så de ikke knækker når der kommer beton på, behøver vel ikke vibrere ? 


p /p
Annonce

Underlaget skal også komprimeres så hele betongulvet ikke sætter sig. Det gælder særligt for flamingo. Under alle omstændigheder bør du i betongulvet lægge opklodset rionet som armering med flamingo som underlag.

En tvangsblander er ikke velegnet til beton indeholdende sten. Du risikerer at ødelægge maskinen. Brug en fritfaldsblander.

Støbemix er det dyreste valg. Brug bakkegrus og sømaterialer som tilslag der koster ca. det halve.

Prisen for beton leveret, er det inkl. alle tillæg? Din pris lyder som standard beton uden leveringsomkostninger.

Beton til et projekt som dit bør ikke være så flydende at det løber ned mellem stenene. Det betyder i praksis, at betonen skal stampes under støbningen så tilslaget ikke udfældes. Det gælder i særdeleshed fundamentet.

Som du tidligere har beskrevet opgaven, vil der være yderligere omkostninger grundet ønsket om at arbejdet afsluttes i en og samme arbejdsgang. 

Her tænkes særligt på merudgiften til flamingo og besværet med udførelsen af overkant af fundablokke i vater.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej 


Ja betonen er inkl levering osv 

Skal jeg ha betonbilen ud 2 gange så blir det dobbelt op. 


p /p

Da jeg lavede fundament til min garage, var det meningen det kun skulle være midlertidigt, det var så i 1996, og den står der endnu   

Jeg fik gravet mulden af, og lagt sand som blev stampet, så gravede jeg renden, og lavede en forskalling rundt yderst, jeg lagde plast folie oven på sandet, og undlod rionet, da det var meningen det kun var midlertidigt.

Når man har forskallingen yderst, er det nemt at rette betonen af, man finder bare et lige bræt, som så kan støtte på forskallingen i begge sider.

Jeg satte så en række 10 cm brede lecablokke rundt, for at få træet fri af jorden.

Jeg har aldrig døjet med fugt, og konstruktionen giver lidt gratis jordvarme i den kolde tid, og om sommeren er der dejlig køligt.

Alt undtagen gulvet er isoleret med 100mm isolering, og der er ikke udluftning undtagen en ikke hel tæt port, blankt jern og værktøj ruster ikke, så fugt er der ikke meget af, bruger den ikke til bilen, kun hvis den skal repareres, og har kun varme på hvis jeg skal arbejde der ude i den kolde tid.


Vi prøver igen, i morgen --

Tja - hvis du mener du har helt styr på detaljerne, er der ingen grund til at spørge erfarne gør-det-selv folk.

At jeg har understøbt syldsten på både mit eget hus, men også hjulpet venner og naboer er naturligvis uden betydning.

Fundamenter til bl.a. tilbygninger, garager og drivhuse er ikke særlig vigtig. Størknet øllebrød er fuldt ud lige så godt.

Herregud - beton er jo bare beton. Underlag og bæreevne er bare noget opreklameret fis.

Erfaring med støbning under vand og på mosejord betyder heller ikke noget. Du har jo besluttet dig uanset råd.

Held og lykke med dit projekt.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fornemmer lidt sarkasme her og tænker indslaget er til je_ns?


Jeg værdsætter alle råd indtil videre


p /p
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis