Redskabsskur fundament - forstår det ikke

Hej

Jeg skal ha bygget et redskabsskur hvor jeg gerne vil ha døren (indgangen) i niveau med terræn. sådan går IND i skuret og ikke OP i skuret


Jeg har forstået så meget at man graver ud til en sokkel og fylder beton i - så skal der lega/fundablokke i (2 lag ??) men skal der også blokke i der hvor indgangen skal være? for så kommer døren jo ca 20-30 cm over terræn og hvordan fastgøres man remmen ovenpå fx lecablokke ? 


har søgt og søgt efter billleder der kan gi en forklaring, men intet fundet - måske nogle har links aller lign så man kan se det ?




p /p
Hej Jeg skal ha bygget et redskabsskur hvor jeg... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når du sætter Fundablokkene i renden, kan du ikke regne med at udgravningen er helt i vater. 

Det betyder, at unøjagtigheder forplanter sig op genne de stablede Fundablokke - "det bugter sig i bakke og dal"   

Det afrettes ved efterfølgende at monterer et bræt i vater udvendig på sidste lag Fundablokke hele vejen rund, hvor støbning af gulv samtidig afrettes.

Kenie Hexeri - Du støber afretning af fundament og gulv i samme arbejdsgang hvor du samtidig undgår støbt indvendig dørtrin.   

Bare for god ordens skyld - husk at fundament skal ned i frostfri dybde. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.


har prøvet at skitsere min forståelse her - håber det gir mening - men en rende til sokkel og i midten gravet ud ca 25 cm under terræn til at smide fundablokke i kanten langs rende - fylde dem ca 150mm med kappilarbrydende lag og inde i midten det samme lag kappilar brydende - firkanten af fundablokke langs rende fungerer som en forskalling så det er nemmere at styre og det hele (inkl rende) fyldes op med beton til terrænkant - dermed ca 100mm beton over fundablokkefirkanten - derefter Lecablokke i renden samt en lidt lavere blok i døråbning så dør hæves lidt som forslået pga regn.


p /p
Rantzau skrev den 26-04-2019 16:05:23

Når du sætter Fundablokkene i renden, kan du ikke regne med at udgravningen er helt i vater. 

Det betyder, at unøjagtigheder forplanter sig op genne de stablede Fundablokke - "det bugter sig i bakke og dal"   

Det afrettes ved efterfølgende at monterer et bræt i vater udvendig på sidste lag Fundablokke hele vejen rund, hvor støbning af gulv samtidig afrettes.

Kenie Hexeri - Du støber afretning af fundament og gulv i samme arbejdsgang hvor du samtidig undgår støbt indvendig dørtrin.   

Bare for god ordens skyld - husk at fundament skal ned i frostfri dybde. 

 tror jeg er med din beskrivelse nu - du fylder simpelthen hele renden op med fundablokke ? og støber beton i dem og er med på rettelsen med bræt i toppen nu. 

Det er dog mange fundablokke man skal købe ind til formålet og stable i renden? kan det betale sig og hvad med jern i betonen så ? (tænker dog at få leveret beton med jern i for nemhedens skyld) og selv mindre mængde beton med alle de blokke i renden.


p /p

Vi nærmer os målet:   

1: Fundablokkende sættes direkte i renden på den bare ler i frostfri dybde (90cm.)

2: Det kapillarbrydende lag lægges kun hvor gulvet skal støbes. 100mm betongulv oven på det kapillarbrydende lag er rigeligt til normal belastning, men du bør lægge et lag rionet i betongulvet under udstøbningen for at forhindre revner hvis uheldet er ude.

3: Glem Lecablokkene - de giver ingen menig i et ventileret uopvarmet redskabsskur.

4: Skal væggene opmures i tegl som ½ sten, lægges murpap under første skifte. Murpap forhindrer fugtopstigning i tegl, men husk beskyttelse af mur mod nedbør (tagrende og/eller passende udhæng).

5: Skal murene opføres i træ, monteres først et vandbræt. Vandbrættet leder vand ud over fundamentkanten.

6: Den støbte konstruktion bør hæves over terræn som tidligere nævnt, så du undgår vandindtrængning ved kraftig nedbør og slagregn. 

Fundablokke er som nævnt et hurtig og billig måde at etablerer et fundament. Du behøver ikke bruge de tykkeste. 

Jeg er ikke helt med hvad du mener med at få leveret beton med jern. Du behøver ikke jern i fundamentet til et redskabsskur - kun i betongulvet som nævnt, og der vil rionet være fuldt tilstrækkeligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg er vist med nu

Lyder dog til “meget arb med at stable fundablokke i lod” i en smal rende istedet for blot at fylde den op med beton og så smide et pr blokke i den våde cement og kun styre de få blokke i vater/lod. Men kan se ideen i det, mit forslag var lidt ala dit dog omvendt hvor man styrer gulvet med blokke istedet for renden hvilket gir færre blokke at lege med. Hælder mest til min pga de færre blokke såfremt det self er en løsning I ser fornuft i eftersom jeg ikke har erfaring med støbning fra tidligere?


p /p
Annonce

Ps


Man kan få fiberbeton hvor der er jern i så man ikke skal rode med armeringsjern i hverken gulv eller sokkel, var det jeg mente. 


p /p

Hvad du sparer i Fundablokke sætter du til i ekstra beton. Hvad du foreslår er meget bøvlet. Nogle gange er den enkle løsning både hurtigere, billigere og arbejdsbesparende.

Fundablokke vejer ingen ting. Mit forslag er at anvende tykkelse på 15cm. til et redskabsskur. De vejer kun 16 kg. og koster ca. kr. 10,- stykket. Dem har du hurtigt sat. 

De behøver heller ikke at være helt i lod. De skal bare være lige, da de skjules i jorden. Under alle omstændigheder vil de højest sandsynlig være mere i lod end en gravet rende.

Fiberbeton er overkill til et redskabsskur. Et rionet er langt billigere og bedre til dit formål. Det er ikke raketvidenskab at smide et rionet på stenene inden støbning. 

Det er trods alt et ydmygt redskabsskur og ikke et venetiansk palads.   

Arbejdet er overkommeligt, og den smule sved der muligvis kommer på panden, er bestemt ikke livstruende.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

ok tak igen for svar - har kigget på kappilarlaget og set ud tim om jeg vælger sten, lecanødder eller flamingo med sand så havner prisen meget tæt på det samme 1500-2000 kr for den mænge jeg skal bruge, så lecanødder virker nemmest at arbejde med og kræver ikke stampning af sand eller tilpasning med flamingoplader osv- skal vel blot spredes ud og så rionet og så beton på op til terrænniveau og så det det. ?


p /p

Leca i løs vægt skal vibreres eller klappes på plads a.h.t. stabiliteten. Desuden er beton tung i forhold til Leca. Hvordan vil du sikre dig betonen ikke plumper durk gennem Lecaen under støbningen?

Rionet skal desuden klodses op, så det ligger i betongulvet og ikke under.

Hvordan kommer flamingoplader og sand ind i billedet? Hvorfor komplicerer sagen?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

du forslår et læs marksten fra den lokale landmand, nu bor jeg midt i Kbh så er ikke rigtig en mulighed så uanset hvad der skal bruges som kamp. lag så skal det leveres og koster det samme om det er lecanødder, nøddesten eller flamingo, så tænkte lecanødder var nemmeste at arbejde med.

så tænker betonen løber ned mellem marken, nøddesten eller lecanødder, dog ikke flamingo hvis man vælger det ? lægger man en fugtspærre under kapp. lag ?


p /p
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis