Forklaring om forhold mellem kva og kvar

 Følg tråden
Prodive
Prodive
Indlæg: 16
Postnr: 7100
Prodive Prodive

Er der en elektriker eller lign. som kan forklare mig begreberne kva og kvar?

Hvad er forholdet mellem dem og hvad er det præcis man måler på henholdsvis de to begreber på en elmotor?

Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1956
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Du mangler en: kW

kW er den aktive effekt, som producerer mekanisk effekt på akslen. Her er spænding og strøm i fase med hinanden (0 grader faseforskydning).

kvar er det man kalder "blindeffekt". Her er spænding og strøm 90 grader forskudt for hinanden og producerer ingen mekanisk effekt.

kva er en kombination af de to, hvor man blot ganger strøm og spænding med hinanden uden hensyntagen til faseforskydning for et få den "tilsyneladende effekt".


Hvis man kender to af værdierne kan man beregne den tredje.


Prodive
Prodive
Indlæg: 16
Postnr: 7100
Prodive Prodive Trådstarter

Hej Bent. 

Tak for dit svar. 

Så langt er jeg også kommet. 

Men hvad betaler man for, KW eller KVA?

KVAR er i princippet en effekt der feks for en motor til, at danne magnetisme for at køre rundt, men bliver denne effekt egentlig brugt eller ryger den tilbage til elselskabet uden beregning?

Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1956
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Private betaler kun for kW. Større kunder, f.eks. fabrikker eller store kontorbygninger betaler også for kvar.


Prodive
Prodive
Indlæg: 16
Postnr: 7100
Prodive Prodive Trådstarter

Har el selskaberne en tollorence for kvar?

Hvis mit måleapparat feks viser 1,5 kvar og 0,5 kw og 2 kva. Betaler erhverv så for kw plus kvar? Hvad med kva?

Kva er vel egentlig den effekt motoren forbruger?

S. Fabrin
S. Fabrin
Indlæg: 7119
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Du betaler for kW, dog er der krav om at cos pfi skal være over en vis værdi, som er beskrevet i fællesregulativet. Såfremt den værdi ikke kan overholdes, kan man indsætte et kondensatorbatteri. Du kan også have en afregning for kvar. kva er strøm gange spænding. kW er u*i*cospfi. kVar er u*i*sinpfi.

fase
Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1956
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen
Prodive skrev den 24-03-2019 13:05:14

Kva er vel egentlig den effekt motoren forbruger?

Nej, kW er effekten. kVA kan ikke bruges til meget andet end at beregne nødvendigt kabeltværsnit og størrelsen på sikringer og motorværn.


ev elmand
ev elmand
Indlæg: 12659
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Velkommen på lds.

Grunden til at el leverandør kræver en vis høj cos Phi ( lille forskel på kva og kw ) er at de jo også skal dimensionere deres kabler m.m. efter den større strøm men kun kan afregne den lidt mindre.  

Varmelegemer f.eks. elradiatorre, komfur, ovn, og det meste af vaskemaskines forbrug er kun kw. ( cos phi = 1,0 ) De fleste lamper har det på samme måde, derfor er den gennemsnitlige cos phi fra private forbrugere oftest over cos phi 0,95.

Derimod vil en fabrik med mange motorer, lysrørs armaturer m.m. ligge lavere. Især når motorer ikke kører med fuld belastning, og det er faktisk normalen. Pumper ventilatorer og lignende kan køre med fuld belastet motor derimod er det svært at forestille sig en rundsav, fræser eller presser der konstant har fuld materiale hele tiden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prodive
Prodive
Indlæg: 16
Postnr: 7100
Prodive Prodive Trådstarter

Tusind tak for jeres hjælp. 

En elmand, ved du hvad el selskaberne forlanger af cos phi ved erhverv som bruger elmotorer? Feks hvis de har ældre ventilationsanlæg, udsugning osv?

Jeg kan umiddelbart ikke finde det i fællesregulativet. 

ev elmand
ev elmand
Indlæg: 12659
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg mener det er de 0,95 i cos phi man skal holde sig over. Man laver ofte automatiske kondensator batterier der måler det aktuelle cos phi. Ud fra det kobles der store kondensatorer ind som udligner det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1956
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen
ev elmand skrev den 24-03-2019 19:21:40

Jeg mener det er de 0,95 i cos phi man skal holde sig over. Man laver ofte automatiske kondensator batterier der måler det aktuelle cos phi. Ud fra det kobles der store kondensatorer ind som udligner det.

Og på store fabrikker anvender man også roterende kondensatorer (= store synkronmotorer) til at regulere cos phi. De kan samtidig også producere mekanisk effekt.


Prodive
Prodive
Indlæg: 16
Postnr: 7100
Prodive Prodive Trådstarter

Okay. Synes tit man måler en cos phi som ligger langt under de 0,95 på motorer, hvis de feks ikke kører fuld belastning. 

Kan el selskaber måle/registrere en forbruger (erhverv)  som feks har motorer der ligger under den værdi?

Tænker der er jo meget “spild” strøm hvis man feks har 10 motorer med en cos phi på feks 0,50

Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1956
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Nu er det jo sådan, at blindeffekt på motorer og transformatorer er nogenlunde konstant. Så hvis elselskabet én gang har vurderet og godkendt din installation med en vis blindeffekt, så er dén skid slået (på godt gammelt dansk) 


ev elmand
ev elmand
Indlæg: 12659
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det er jo en gennemsnit, Ingen motorer helt tomgang der er jo altid noget rem der skal trækkes og alle motorer kører ikke tomgang samtidig. Andre dele af installationen trækker det op. 

Men ellers er det jo derfor at man på store virksomheder kan komme til at afregne kvar. også. 

Det er lidt ligesom med fjernvarme, man betaler for energien Mwh, men får lidt ekstra straf hvis afkølingen ikke er i orden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prodive
Prodive
Indlæg: 16
Postnr: 7100
Prodive Prodive Trådstarter

For at opsummere så...

1. Betaler en erhvervs kunde hovedsagelig kun for kw (den brugbare effekt på aksel) kva og kvar har ingen betydning økonomisk? 

2. Dog kan det ved større motorer betale sig, at kompensere mod reaktiv effekt? Og elselskabet kan kræve det?

3. Så er det ligegyldigt om det er en ældre motor med dårlig cos phi ved lav belastning? 

4. Kva er den faktiske effekt/strøm motoren bruger, men meget af den effekt “går tilbage” til elselskabet fordi en motor er induktiv og man skal derfor ikke betale for den?

Bent Andersen
Bent Andersen
Indlæg: 1956
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

1: Alle betaler for kW, som ikke er den brugbare effekt på aksel, men motorens elektriske effektforbrug. Hvor effektiv din motor er, er dit problem. 90% er realistisk.

2: Ja, det kan i nogle tilfælde betale sig, men så taler vi MW-effekt.

3: Den lave belastning er ligegyldig, dit forbrug af kvar er det samme.

4: Glem kVA, det er kun interessant for dimensioneringen af din installation.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Hvad er reaktiv effekt (kvar)
    Belysning
  2. kVA ?
    Over hækken
  3. hvad er en kVAR for en størrelse
    Over hækken
  4. For ringe effekt i varmepumpe
    Fyr og opvarmning
  5. Isolering og U-værdi
    Lav-Hus