Forklaring om forhold mellem kva og kvar

Er der en elektriker eller lign. som kan forklare mig begreberne kva og kvar?

Hvad er forholdet mellem dem og hvad er det præcis man måler på henholdsvis de to begreber på en elmotor?

Er der en elektriker eller lign. som kan forklare... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Bent, det har du fuldstændig ret i, men det er mit indtryk, at spørgeren gerne vil vide, teorien bag formlerne. Derfor den forholdsvis lange udredning.

fase

Nu er jeg lidt forvirret. 

Jeg har forstået, at den optagne effekt beregnes således:

U x I x Rod3 x cos phi?

Fabrin, du skriver, at den optagne effekt beregnes U x I x rod3= var?

Prodive skrev den 25-03-2019 16:35:47

Nu er jeg lidt forvirret. 

Jeg har forstået, at den optagne effekt beregnes således:

U x I x Rod3 x cos phi?

Fabrin, du skriver, at den optagne effekt beregnes U x I x rod3= var?

Ja, vi skal lige have styr på begreberne.

Effekten mål i Var er effekten P1(W) + skineffekten, som er den effekt som bruges til magnetisering, hvor strøm og spænding er forskudt 90° for hinanden, Cos 90° = 0. Det er den effekt, der betegnes S og måles i Var (volt ampere reaktiv). Lad os tage en enfaset belastning, hvor du måler Volt og Ampere, og ganger de to med hinanden får du S= U(volt)*I(ampere). Hvis det er en trefaset forbruger, ganger du med rod 3. Det så det udtryk, du bruger til at dimensionere installationen efter. Det, du skal betale for, er den optagne effekt P1=U(volt)*I(ampere)*cos phi. Hvis det er en trefaset forbruger ganger du med rod 3.

fase

Tak til jer alle for jeres hjælp, brikkerne er ved at falde på plads :-)

Må jeg lade tråden stå åben og spørge jer, når der dukker nogle spørgsmål op?

I et af dine indslag skriver du hvis man tilslutter til 3 x230 v o.s.v. 

På mindre motorer står der oftest 3 Faser 230/400 V . For at du ikke skal være i tvivl så kan man faktisk normalt ikke tilslutte en motor til 3 x230 v i DK. ( det kan man så alligevel hvis man har en enfaset frekvensregulering, som har 3 x 230V på udgang )

Men i selve elnettet kan du ikke vælge. De 3 x230V  har man andre steder f.eks. i Norge. Her skal den samme motor så tilsluttes på en anden måde i klemkassen. 

Og for at få Fabrins udmærkede formel forklaring til at gå op, så den opnår samme effekt KW begge steder så vil den optagne strøm være rod 3 større da spændingen er rod 3 mindre. 

Må jeg spørge i hvad anledning du kommer med denne interesse for veksel strøms teorien. Er det teorien på el fagskolen der skal på plads ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce

ev, tillykke, dér fik du virkelig mudret vandene. Lad os lige få ét på det rene:

3 x 400 V betyder trekantkobling (eller delta)

3 x 230 V betyder stjernekobling.

Begge er 100% det samme, forskellen er kun om man måler fase-fase eller fase-nul. Hvad de gør i Norge er totalt ligegyldigt.

At normen så er, at man kun angiver 3 x 400 V på navnepladen er blot en tradition for at undgå misforståelser.

Jeg er igang med kurser inden for ventilation og derfor vil jeg lige have nogle teorier på plads :-) 

Bent Andersen: Det var svar på et tidligere indlæg hvor der nævnes Hvis man tilslutter til 3 x230 v

Det gør man bare ikke, for det findes ikke i vores elnet. Så man tilslutter ALTID til 400 volt når det er direkte koblet.

Måske kigger du på motorskilte og der står oftest 230 / 400 V på motorer op til 3 kw og  400 / 660 på større motorer.

Hej gutter :-)

Hvad menes med YY? 

Kan man selv vælge antal polpar man vil bruge?

Deter det man kalder Dahlaner kobling´, og det er karakteriseret ved at det ALTID er 1/1 og 1/2mhastighed er kan vælges imellem.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis