Udskiftning af 32 år gammel fjernvarmeinstallation

Vi har en gammel fjernvarmeinstallation - indirekte fjernvarme fra 1986. Huset er i eet plan og 200 m2. Pumpen er skiftet for et par år siden. I de seneste år har radiatorerne i den yderste del af huset kun været håndvarme. Radiatorventiler er "nyere" og stiften ikke groet fast. Vi skal have gjort noget ved det, da vi betaler 1200 kr om året for manglende afkøling. 

Vi havde VVS mand på installationen i dag og han sagde at han ikke ville bruge tid på at lave diverse indstillinger, fordi der dels var lidt tæring og at anlægget muligvis var for lille. 

Nu afventer vi at få en pris på at få skiftet vores fjernvarmeunit. I grunden er det vel rimeligt at det er tid til udskiftning. Nogen forslag til hvad vi skal sætte i stedet?

Iøvrigt er min mand udlært "varmeinstallatør" ...... fra 1953   så han har da haft lidt forstand på hvordan sådan et system virker/virkede - altså det grundlæggende. Alt det finurlige der er sket de senere år kender han ikke ret meget til.  Gode råd med hensyn til udskiftning udbedes.

Mange hilsner - Ingeborg


Når lysten driver værket
Vi har en gammel fjernvarmeinstallation... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis I har 1-strenget anlæg, så glemmer de lige at fortælle at med for lille flow, risikere man at vandet når at blive afkølet på de første radiatorer, med det resultat at resten af boligens radiatorer forbliver kolde. 

Kanmandet skrev den 18-02-2019 11:04:10

Jeg har fået føgende tilbagemelding fra TREFOR vedr. Afkøling

“Tak for henvendelsen.

Det der er galt, er at anlægget skal være justeret til den rigtigt vandmængde så der ikke kan løbe mere vand end det kan nå at afgiver varmen til omgivelser.  “

For mig betyder det at med de råd jeg har fået om at sætte pumpen på max, jager jeg en masse vand igennem, som ikke kan nå at blive afkølet.

Hvad er det videre forløb med returvandet? Jeg mener når det går tilbage? Gennem hvor mange kilometer? 🙄 

Ingeborg

 For mig betyder det at med de råd jeg har fået om at sætte pumpen på max, jager jeg en masse vand igennem, som ikke kan nå at blive afkølet.

Hvis du stadig kører frem med en temperatur på 32° får du ikke nogen varme i dine radiatorer. Du kunne prøve om det virker, og hvis det ikke virker, så sætter du temperaturen ned igen. 

Du skal formentlig skrue på den sorte termostat. Skru op på f.eks. 3 og se om det ændrer noget. Med en fremløbstemperatur på 32° løber vandet lige igennem, fordi termostaten er fuldt åben og konstant kalder på varme.

Med hensyn til afkøling bliver det målt og beregnet i din fjernvarmemåler. Så om vandet bliver yderligere afkølet på sin vej tilbage til varmeværket, og hvad der sker med det på vej tilbage har ingen betydning for dig. Din fremløbstemperatur bliver også målt hos dig, så transportvejen for både frem- og returløbet har ingen interesse i denne omgang.


fase

Mit spørgsmål om , hvad der sker med returvandet, når det forlader os, er stillet af ren nysgerrighed og er selvfølgelig ligegyldigt for vores problem.


Når lysten driver værket

Returlandet løber tilbage til varmecentralen på Adelvej, hvor det igen bliver opvarmet og sendt ud i ledningssystemet på ny.


Søren O
Kanmandet skrev den 18-02-2019 13:13:49

Mit spørgsmål om , hvad der sker med returvsndet, når det forlader os er stillet af ren nysgerrighed og er selvfølgelig irelevant for vores problem.

 Det er da helt OK at spørge om, hvad der sker undervejs med returvandet. Jeg er også mere interesseret i om, du har lyst til at skrue op for fremløbstemperaturen på dit anlæg. Det ville være interessant at vide om, det virkede. Det er jo en viden som kan komme begge til gode. Så hvis du vil gøre mig en tjeneste, så skruer du op for fremløbstemperaturen og venter i nogle timer, for at se om det virker. 

Har jeg ret, når jeg tror, at du ikke vil prøve at skrue op for fremløbstemperaturen?


fase
Annonce

Ja man kan godt sige at fjernvarmevand er ren genbrug   

Søren O skrev den 18-02-2019 13:22:35

Returlandet løber tilbage til varmecentralen på Adelvej, hvor det igen bliver opvarmet og sendt ud i ledningssystemet på ny.

 Ja, Søren man kan vel overordnet betragte varmecentral og brugere som et centralvarmesystem, hvor varmecentralen er varmeveksleren og brugerne er radiatorer på sekundærsiden. At der så hos brugerne er anbragt endnu en varmeveksler, kan være af den grund, at der store trykforskelle. Der, hvor jeg bor, har vi to tryktrin. Det ene er det gamle system fra før ca.1980 med tryk trin 6 Bar, og resten er tryktrin 16 Bar.


fase

S. Fabrin. Har jeg ret, når jeg har blandet mig i noget, som min mand burde have mere forstand på? Nu er jeg i al hemmelighed gået i fyrrummet og har skruet den sorte Danfoss Thermostat op på 3. Den stod på 1,5. Jeg kunne da også straks se at fremløb til radiatorerne steg med et par grader i løbet af 0,0. Nu lader jeg den stå sådan og føler på mine radiatorer.  Iøvrigt er tilbudet fra vores vvs mand blevet lidt mindre efter at jeg har fortalt ham hvad et unit koster andre steder på nettet. Han skrev at hans leverandør havde givet ham prisen for et unit 1 nummer større.   


Når lysten driver værket

Nu er jeg så spændt på, hvad temperaturen på retur er om nogle timer


Når lysten driver værket

Efter moden overvejelse er jeg kommen til den slutning, at jeg ikke på nogen måde vil kalde det utidig indblanding. Du ved sikkert også godt, at bag en klog mand står en mindst ligeså klog kvinde. :) tag mine ord med lidt humor ;-).

Hvordan du vil klare det internt med din mand, vil jeg ikke blande mig i. I har formentlig kendt hinanden så længe, at I finder ud af det sammen     . Du skal nok vente et døgns tid med at skrue ned for fremløbet, og dine termostater kan du så passende stille på 3, det burde give en temperatur på ca. 20° i rummet. Når der så er blevet varmt nok, mærker du efter om returen fra radiatoren bliver kold. Gør den det, er fremløbstemperaturen OK. Din rørvarmeveksler er i øvrigt ikke så effektiv som en moderne pladeveksler. Det bliver interessant at høre fra dig med hensyn til afkøling af fjernvarmevandet.


fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis