Udskiftning af 32 år gammel fjernvarmeinstallation

Vi har en gammel fjernvarmeinstallation - indirekte fjernvarme fra 1986. Huset er i eet plan og 200 m2. Pumpen er skiftet for et par år siden. I de seneste år har radiatorerne i den yderste del af huset kun været håndvarme. Radiatorventiler er "nyere" og stiften ikke groet fast. Vi skal have gjort noget ved det, da vi betaler 1200 kr om året for manglende afkøling. 

Vi havde VVS mand på installationen i dag og han sagde at han ikke ville bruge tid på at lave diverse indstillinger, fordi der dels var lidt tæring og at anlægget muligvis var for lille. 

Nu afventer vi at få en pris på at få skiftet vores fjernvarmeunit. I grunden er det vel rimeligt at det er tid til udskiftning. Nogen forslag til hvad vi skal sætte i stedet?

Iøvrigt er min mand udlært "varmeinstallatør" ...... fra 1953   så han har da haft lidt forstand på hvordan sådan et system virker/virkede - altså det grundlæggende. Alt det finurlige der er sket de senere år kender han ikke ret meget til.  Gode råd med hensyn til udskiftning udbedes.

Mange hilsner - Ingeborg


Når lysten driver værket
Vi har en gammel fjernvarmeinstallation... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej - radiatorerne er varmere, fremløbstemperaturen 36-37 grader, alle radiatorer er kolde i bunden og retur.

Efter 59 års ægteskab, kan jeg ikke li' at holde noget hemmeligt, så jeg har tilstået at jeg har skruet den sorte Termostat op til 3. Nu siger min mand - ved at trykke på TREFor måler instrumentet, at vores nedkøling er blevet endnu mindre ??????  Mon der er noget i vejen med TREfor måleren? 


Når lysten driver værket

Når man har været gift (med hinanden) så længe, er der ikke nogen hemmeligheder for hinanden.

Ved jeres varmeveksler er der nogle termometre, som viser frem- og returtemperaturer. Hvad viser frem og retur fra anlægget, og hvad viser frem og retur fra fjernvarmesiden på måleren. Der er noget, som ikke helt stemmer. Jeg har ladet mig fortælle, at varmeveksleren kan være kalket til efter ca. 30 år. Jeg har talt med fabrikanten af varmeveksleren, som, jeg tror, I også har, og fået at vide, at pladeveksleren er mere effektiv.

Jeg tror ikke der er noget i vejen med måleren, de er rimeligt stabile. Jeg ville i første omgang satse på varmeveksleren. 


fase

ok - jo,man kan godt have hemmeligheder, men ikke uden dårlig samvittighed   og hvor længe gider man ha´det ?

Nu afventer vi til i morgen. Der skal jo nogle timer til, før alle kolde radiatorer er varme. 



Når lysten driver værket

Skal (indirekte) fjernvarme virkelig reagerer så langsomt..? Når jeg skruer op for en radiator er der varme på i løbet af no time, men jeg har osse en fremløbstemperatur på 70 grader på mit centralvarmeanlæg (træpillefyr). 

Radiatorerne er formentlig også dimensionerede  til en temperatur højere end 40°,måske 70°, så det tager længere tid at varme op. Desuden ser det ud til at fremløbstemperaturen fra fjernvarmeværket er i den lave ende af skalaen.


fase
Annonce

Vi indhentede to tilbud. Det billigste på 26.875 var et overslag. Det fik vi lavet om til fast tilbud og arbejdslønnen var på 9 timer. Flink montør, hurtigt arbejde og alt ok nu. ........ Og så har vi fået ordentlig varme i hele huset! 

Tak for alle jeres svar. 



Når lysten driver værket

Må man spørge om, hvad I fik lavet, nu det hele virker?


fase

Vi har fået

1 stk Termix VVX2-2 Unit, montage og elarbejde, fjernelse af gl. Anlæg + varmtvandsanlæg. Isolering af rør.

Det andet tilbud var ca. 2000 dyrere, men kunne få fradrag for selv at tømme og afmontere, alternativt pris + betaling for arbejdstid.


Når lysten driver værket

Tak for svaret og god fornøjelse med den ny varmeveksler.   


fase

Hvordan er det så gået - har i fået ordentlig varme på huset, og en god afkøling af fjernvarmevandet?


Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis