Varme til plantekuvøse.

Hej Til Jer.

Jeg går og planlægger sådan et minidrivhus til at sætte inde i det store. Tænker at det skal være  ca 60x80cm x4o i højden. For at det skal kunne virke skal der laves så der kan sættes varme på. Jeg synes ikke rigtig jeg har fundet noget godt, men så et sted at en havde brugt en konstantråd købt hos conrad. til 18kr for 5m. 10OHM/m. Hvis man sætter 4x1m så vil man på 12v få 1,2A og 14.4w pr tråd. Knap 60w. Jeg har en gammel ladetransformer som kan gi de  4,8A. Tænker at hvis jeg sætter trådene fast på noget fibergips så skulle det vel kunne gå. Hvis man så forbinder 4 tråde parallelt. Vil styre transformeren med en termostat. har i nogle kommentarer eller gode forslag så høre jeg gerne.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Til Jer. Jeg går og planlægger sådan et... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan også bruge solenergi , det brugte jeg førhen til at holde drivhuset frostfrit fra sidst i februar , det var simpelthen regntønder , murerbaljer stillet oven på hinanden fyldt op med vand , solen varmede vandet op og varmen blev afgivet  senere når der var behov for det , og drivhuset var ikke isoleret med bobleplast , det virkede fint , og til sidst blev vandet brugt til at vande med ,

 Omsat til dit projekt , så ville en stor sortmalet ca 100/200 L tønde med vand , hvor dit mikrodrivhus blev sat oven på , holde det frostfrit.

Det med at bruge glødelamper som frostsikring er en god gammel ide , det var de gode gamle juletræslyskæder med 16 stk  3 W glødelamper ialt 48 W , det blev brugt i en svensk by til at frostsikre nyplantede frostfølsomme træer . lyskæden blev viklet omkring grenene , som blev pakket ind i bobleplast , det har jeg selv kopieret her i haven , desværer fås de lyskæder ikke mere.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej.

Tak for alle Jeres fantasifulde indslag. Men jeg tror jeg går med en 120w halogenpære, så får vi se hvordan det går. Det er i hvert fald ikke nogen stor investering. @ Gregeren jeg synes du skrev at jeg bare kunne klippe elektronikken af?  


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jo, det er ikke de 230v direkte på puden som har dræbt den, for det er den lavet til. Det er fordi den har kørt ureguleret, dvs. at du ikke har haft din styring til at modulere ned for effekten, så din overfladetemperatur er blevet for høj. Det vil du også opleve med en glødepære hvis du pakker den ind. Varmen skal jo have et sted at gå hen, ellers bliver temperaturen ved med at stige.

Derfor sætter man sin sensor tæt på overfladen så den ikke kan blive for høj.


Elektronikteknikeren

Nej nej vil l du svide dine tomat planter af , 120 W i varme i en kasse på 0.2 m3 ....... 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Karl smart.

der kommer jo en termostat på.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis