Varme til plantekuvøse.

Hej Til Jer.

Jeg går og planlægger sådan et minidrivhus til at sætte inde i det store. Tænker at det skal være  ca 60x80cm x4o i højden. For at det skal kunne virke skal der laves så der kan sættes varme på. Jeg synes ikke rigtig jeg har fundet noget godt, men så et sted at en havde brugt en konstantråd købt hos conrad. til 18kr for 5m. 10OHM/m. Hvis man sætter 4x1m så vil man på 12v få 1,2A og 14.4w pr tråd. Knap 60w. Jeg har en gammel ladetransformer som kan gi de  4,8A. Tænker at hvis jeg sætter trådene fast på noget fibergips så skulle det vel kunne gå. Hvis man så forbinder 4 tråde parallelt. Vil styre transformeren med en termostat. har i nogle kommentarer eller gode forslag så høre jeg gerne.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Til Jer. Jeg går og planlægger sådan et... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er korrekt Jesper, men ofte er der for meget varme og for lidt lys.   Men måske kan det afhjælpes med blå/rødt vækstlys. 

Hej igen.

@ Frank og jthyge

Det er netop derfor at jeg ønsker mig sådan et minidrivhus. Det kan sættes ude i det store hvor der er meget mere lys end i et vindue og så kan temp styres så det passer til lysmængden. Sidste år havde jeg tomaterne inde i starten men det var for varmt og de blev netop ranglede og lange. Lige nu har jeg en tomat plante til overvintring ( nævnt af karlsmart som en mulighed hvis man ikke vi købe f1planter hver år. )  i et rum med ca 10-12gr. den trives fint og der er ovenikøbet blomst på den nu. Det er nu ikke en f1 men en som var lidt sen i det sidste år som jeg vil prøve at få lidt hurtigere igang i år. Sidste år var mit første år som tomatavler og blev forrygende så jeg går allerede og glæder mig.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jep det er en god ide at overvintere de rigtig gode tomatsorter , så er man sikker på at få de nøjagtige samme tomater til sommer , og lad tomatplanten sætte masser af sideskud som bruges som stiklinger , det er den hurtigste og nemmeste måde at få mange og tidlige tomatplanter på.

Men husk på at et drivhus kan være et farligt sted at opbevare frostfølsomme planter i , da der godt kan være frost inde i drivhuset og tøvejr uden for .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja det er interessant, der bliver ofte koldere i drivhuset om natten end udenfor. Når der så kommer lys på ikke nødvendigvis sol så skifter det og drivhuset bliver varmere. Så der bliver helt sikkert brug for varmen. Hvorfor sætter du glødelamperne i serie?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

En glødelampe har en levetid på ca 1000 brændetimer (230V ) men hvis man sætter dem i serie så får du kun halv spænding ca  115 V og dermed holder mange gange længdere og seævfølgelig afgiver de også mindre varme .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

a propos lange tomatplanter, så viste jeg godt de kunne nå en pæn højde. Men den ene datter fortalte mig engang at på det gartneri hun som ung arbejde ved, der blev tomatplanterne op til 7-8 meter lange - så ca. hver 14 dag blev de rullet op på jorden og toppen bundet op på ny.    

Ja, de kan sagtens tåle at blive rullet sammen. Eller plantet dybt. 

Men det er jo ikke nødvendigvis en fordel at få dem igang så hurtigt som muligt. Tomaterne kræver jo varme og lys for at udvikle smag. 

Hvis man vi have tidlige tomater, ville jeg have dem ved stuetemperatur med en god gro lampe. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Du kan eventuelt bruge et frostsikringskabel. Det fåes som selv regulerende og uden regulering. Det kan fåes i løbende meter mål, og nogen gange kan man være heldig og få det billigt når man piller skurvogne ned.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg synes ikke rigtig jeg finder noget frostsikringskabel som dækker mit behov til prisen for varmepuden. Og det er småt med skurvogne jeg piller ned, Så der er ikke de store chancer.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

@Gregeren.

Jeg har nu købt den anbefalede varmepude. Her er et billede af elektronikken. Hvis jeg klipper den af så køre den 100w on/off  kan den tåle det uden regulering. Jeg går ud fra at den midterste ledning er til styring og bare skal blændes af?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis