Varme til plantekuvøse.

Hej Til Jer.

Jeg går og planlægger sådan et minidrivhus til at sætte inde i det store. Tænker at det skal være  ca 60x80cm x4o i højden. For at det skal kunne virke skal der laves så der kan sættes varme på. Jeg synes ikke rigtig jeg har fundet noget godt, men så et sted at en havde brugt en konstantråd købt hos conrad. til 18kr for 5m. 10OHM/m. Hvis man sætter 4x1m så vil man på 12v få 1,2A og 14.4w pr tråd. Knap 60w. Jeg har en gammel ladetransformer som kan gi de  4,8A. Tænker at hvis jeg sætter trådene fast på noget fibergips så skulle det vel kunne gå. Hvis man så forbinder 4 tråde parallelt. Vil styre transformeren med en termostat. har i nogle kommentarer eller gode forslag så høre jeg gerne.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Til Jer. Jeg går og planlægger sådan et... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nå det var en dårlig ide. Uden elektronik så varmede den op til ca 52gr uden på ´puden derefter gik de nedad igen og kom aldrig i gang igen så nu er jeg tilbage til start bare 150kr fattigere.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det er jo ikke mere end max 10-15 W varme du har brug for . så et lille grolys armatur vil både give lys og holde det frostfrit , et alternativt er et akvarie varmelegeme .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej Karl Smart.

Det tror jeg ikke er nok.   De grolamper er jo led lys som næsten ikke afgiver varme. Og desuden pænt dyre.Det er meningen at minidrivhuset skal stå ude i det store og der kan det nemt blive nattefrost samtidig med at der allerede nu i fuld sol bliver over 20gr. Men jeg er tilbage ved dit forslag. Jeg se at man stadig kan få de lange halogenpære til arbejdslamper. ned til 80w. Og jeg har en arbejdslampe i overskud som jeg tænker at tage fatningen fra, og montere på en stor aluplade som køleplade. Sammen med en termostat.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

En 15 W ledlampe afgiver 15 W i varme  når den er tændt og det er rigeligt til at holde det mikrodrivhus frostfrit , selfølgelig skal der mere varme til hvis vi får en  fimbulvinter...


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det kan være at du har ret, men lys der hænger inde i det lille hus vil bare varme i toppen. Jeg er meget indstillet på at ha varmen under planterne da den stiger op jeg kan ikke andet end at tro på at 15w er nok, men jeg vil i hvert fald ha noget mere, som sikkerhed. Og plantelys er jo nytteløst under planterne.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Undervarme bruger man kun i spirekasser , tomatplanter kan ikke bruge undervarme til noget  som helst , da det er toppen som er frostfølsom , jeg går ud fra at dit minidrivhus står på et bord , og ikke nede på jorden .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej Karl smart tak for svar.

Nej minihuset står ikke på et bord regner med at det skal stå på en flamincoplade på jorden i højbedet. Under alle omstændigheder har jeg ikke tænkt mig at købe plantelys/grolys da det ikke er det som mit projekt handler om. Det jeg vil er at få tomatplanterne ud hvor jeg kan styre varmen i forhold til det naturlige lys. Inde i beboelsen er der for varmt i forhold til lysmængden. Ville jeg ha grolys så kunne jeg jo beholde planterne inde i varmen. Men sidste år var jeg træt af at ha dem inde så derfor minihuset ude i det store drivhus. De får noget at varme sig på så der hverken kommer frost i bund eller top.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Isolerer drivhuset helt eller delvis med boblefolie, og installerer en (brugt) pilleovn.    

Ps. Eller træk et par varmerør fra dit pillefyr ud til drivhuset.

NB. Da jeg var ung mand arbejde jeg på et drivhusgartneri, der havde man tommetykke (jern)varmerør for ca. hver 1 m mellemrum, helt ned ved jorden. Der udplantet man meget tidlige tomat og agurkplanter. 

Hvad med en keramisk varme pære, og en sonoff temperatur sensor med output. Det er nemt at montere, og du kan styre det hele fra din telefon. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Ærgerligt med den varmepude der, men der skulle nok have været lidt lokal feedback til at regulere temperaturen af elementet så det ikke futter af.

Du kan også købe nogle keramiske effektmodstande og placere med lidt spredning. Og forsyne dem med lavspænding.

F.eks.

https://elektronik-lavpris.dk/c6960/komponenter/modstande/traadviklet-9-10-11w/


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis