Skifte fra halogen- til ledspots

Hej.

Jeg er ved at skifte 7 halogenspots til led i mit køkken. Men er i tvivl om jeg skal skifte transformer/driver (tror jeg skal, men hvad skal jeg lige skifte til). Lige nu sidder der 2 stk Halotronic htm 150/230-240 som styrer de 7 spots.

De bliver tændt/slukket af 2 kontakter, hvor den ene er en skydelysdæmper. Når man trykker for at tænde/slukke, har de en slags fjeder i sig (kiptryk hedder det måske)

Skal jeg have fat i en led driver? og kan jeg skifte de 2 Halotronic til 1 driver? Eller er der andre muligheder?

Meget grøn på området :-)

Vh Jakob

God weekend


Hej. Jeg er ved at skifte 7 halogenspots til led i... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan det hvis producenten af spottet ikke stiller særlige krav til kablet, mht. varme og at termineringen egner sig til stive ledere.


Elektronikteknikeren

Nu linkede jeg før til nogle philips pærer som virker med en elektronisk transformer, som jeg har. Men faldt lige over disse her som har en større spredning, men kan ikke lige se i teksten om de virker med elektronisk transformer. Kan/ved i om de gør det ?

https://www.lyskilderdirekte.dk/philips-ledspot-expertcolor-gu5-3-mr16-6-5w-930-60d-master-varm-hvid-bedste-farvegengivelse-daempbar-erstatter-35w

Så er jeg jo nemlig fri for at skifte transformer/driver :-)


/Jakob

Det vil de formentlig gøre, men du skal samlet nå op på mindst 50w da det er mindste belastning for dine nuværende trafoer.


Elektronikteknikeren

Det er jo rigtigt

Kan da godt være jeg bare skulle købe 2 nye led drivere og udskifte de gamle. Men skal lige have fundet nogle der dur med kiptryk og skydelysdæmper

Du kan drive dem alle på en dæmper istedet. Hvis altså du ikke vil have dem opdelt i flere zoner.


Elektronikteknikeren
Annonce

De er samme zone, ja så 1 burde kunne gøre det. Men skal der så slettes en ledning, eller kan man putte 2 ind i den samme.

Du skruer den ene ledning fra i begge ender.


Elektronikteknikeren

Kan du uddybe det lidt mere? Skal nok skæres lidt ud i pap for mig

Da du kun skal bruge én transformer fremover, skal du også kun have én aktiv forsyning fra din lysdæmper. Derfor skal den ledning som forsyner den ene transformer skrottes helt. Dvs. Afmonteres bag dæmperen, hvis det er her de to ledninger går fra, samt afmonteres på loft.

Så der fremover kun er én aktiv forsyning.

Alternativt skal du købe en dåse som du skruer på bjælken, hvori du stikker kablet i med muffer på enderne.

Dåsen markeres så man kan spore den tilbage til lysdæmperen på et senere tidspunkt.


Elektronikteknikeren

Super. Tænkte nok det var sådan noget ligende.

Takker for svarene

/Jakob


Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis