Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 02-01-2019 13:00:24

Jeg har også sat returbegrænsning til 46 grader, hvilket er status quo for fjernvarmeværkets incitamentstarif.

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Prøv at sætte returbegrænsningen op for en kort bemærkning. Og din cirkulationspumpe kører som den skal?

 Satte returbegrænser til 70 grader og lod det køre en halv times tid. Det fik returen på primærsiden til at sige fra 46 til 57 grader og jeg fik 3-4 grader mere på fremløb på sekundærsiden.

Mvh.

Torkil

S. Fabrin skrev den 02-01-2019 19:08:27

Til højre for slangeforbindelsen sidder der noget, der ligner en snavssamler. Er det den du har fået renset af VVS'eren for ikke så længe siden? Der sidder også en snavssamler på primærsiden (fjernvarmesiden), som også kan være skyld i miseren, har du fået den renset?

 Den der ja, samt 2 på primærsiden:


 Jeg har dog et problem med, at der har været fejl på anlægget siden det blev sat op. Det får mig til at tro, at der er fejl i installationen.  Der mangler gennemstrømning i en af siderne i systemet. Kan du ikke tage et billede af din måler, så det måske er muligt at give dig en anvisning på at taste dig til visning af det aktuelle flow.

Flow (tror jeg):

Mvh.

Torkil


Ja, det er flowet der vises. Jeg har lavet en tilføjelse til mit svar

Jeg har lige set nærmere på billedet, der viser til- og returtemperatur på fjernvarmen. Det ser ud til at ventilerne ikke er helt åbne. For at være helt sikker prøv så at se om de er helt åbne. Det er normalt en markering, som viser om ventilen er åben eller lukket.

Det drejer sig om de to ventiler, der er vist under termometret på billedet. Firkanten skal have diagonalen med markeringen samme vej som røret.



fase

Vejledningen er formentlig fra 2018, pga. underskrifterne, men har Termix haft en tidligere a la 2014 version. I beskrivelsen af Rørtilslutningen skriver Termix at der kan være andre tilslutninger, men dog vil dette være Mærket anderledes. 

Kan du følge rørene og se om der undtagelsesvis skulle være lavet en monteringsfejl på selve varmeveksleren, bare for at være 110% sikker.

Den høje delta temperatur, centralvarmen, på 11 gr. tyder på et forholdsvis lavt flow, stor afkøling. Hvis centralvarmen ikke kan følge med, skulle det, alt andet lige, være højt flow og lav delta temp.

Min centralvarme, kun radiatorer, med jordvarme, kører med fremløb, pt, på ca. 34 gr., delta temp. på ca. 4 gr., Alpha 2 pumpen siger 9w og 0,9 m3/h, indstillet på Auto.

Hvordan står (indstilling) din Alpha 2 pumpe? Kan du se flowet m3/h? 

Du har haft besøg af VVS'er, hvad siger han til problematikken?

Har du forsøgt at kontakte Termix direkte med problemet?

Hvad med det varme vand hvordan fungerer det?

I min optik er de temperaturer, for varmeveksleren, meget atypiske. Da jeg læste dit første indlæg, i morges, var min første indskydelse, det ligner en forkert monteret varmeveksler.

GSH kan du ikke lige kaste et blik på de to ventiler, som sidder under termometrene til måling af fjernvarmetemperaturerne. I mine øjne er de ikke helt åbne, hverken den til frem eller retur. Det kan gøre, at der er et formindsket flow på primærsiden, som også har indflydelse på sekundærsiden.


fase
Annonce

S.Fabrin: Har prøvet at se på foto med ventilerne, under termometerne. Firkanten på ventilen til venstre, er måske ikke i "lod" som den til højre. Genkender desværre ikke den type ventil, så der er jeg på "herrens mark"

Der kan selvfølgelig være er vis/lille misvisning på termometerne, uden dog at kunne forklare den atypiske visning. Tidligere har jeg brugt varmeledende pasta, mellem termometer og røret, med godt resultat. For mig ligner det almindelig termometer uden på røret.

Firkanterne under termometrene på de isolerede rør - er det ikke bare 2 propper isat t-rør? Kan ikke se hvad rørene bruges til. De uisolerede rør på det andet billede - med snavssamlere - det ligner tilslutninger til fjernvarmeværket?

Prøv at trykke nogle gange på knappen på varmemåleren - der kan du helt sikkert aflæse frem- og returtemperatur, og sikkert også differenstemperaturen på tilslutningsrørene til fjernvarmeværket.


Søren O

Søren, hvis du gør dig den ulejlighed at se alle billeder i gennem, vil du se at rørene er frem- og returløb fra fjernvarmeværket. Det er ikke umuligt, at det viste bare er to propper. Den viste måler kan vise alle de værdier, der brug for. Det er bare at bladre sig gennem hele registret. En ting, der undrer mig, er det lave flov på 295l/h ~ knap 5l/min. Det virker som om, der er en begrænsning i flowet et sted.


fase

Fabrin - det ser ud til du har ret.

Hvad er det så for nogle uisolerede rør med snavssamlere vi ser på et andet billede?

295 l/h er da temmelig meget. Jeg kiggede lige hos os selv. Lige nu bruger vi 116 l/h, differenstemperatur 30o, og et effektforbrug på 4 Kwh.


Søren O

Jeg har ikke gjort mig den ulejlighed at se flowet på min egen måler. De to uisolerede rør er efter de oplysninger, der er givet, fjernvarmens frem og retur. Vi mangler nu kun at få plysdyret til at følge rørene inde i uniten. Min umiddelbare tanke er, at der er byttet om på et sæt tilslutninger til varmeveksleren. Det bygger jeg på den oplysning om at fejlen tilsyneladende har været der siden unitten blev monteret.


fase
Der er yderligere 68 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis