Anlæggelse af nyt terrændæk; Mere isolering eller flere sten?

Hej GDS

Jeg står overfor at skulle nedlægge krybekælder og anlægge betondæk med gulvvarme. Fra bunden af krybekælder til top af gulvbrædder, har jeg lige under 1000mm at gøre godt med.

Opbygget således:

150mm     Nøddesten
320mm     Jackon Super EPS 80
360mm     Jackon Super EPS 80
120mm     Betondæk
30mm       Trægulv

Er prisen på sten- og isoleringslaget samlet cirka 28.400kr.
Alternativt kunne laget af nøddesten fordobles:

300mm     Nøddesten
265mm     Jackon Super EPS 80
265mm     Jackon Super EPS 80
120mm     Betondæk
30mm       Trægulv

Groft overslag på sten og isolering er her 25.500kr.
Denne løsning er altså omkring 3.000kr billigere, men jeg skal så slæbe og udlægge 15 tons nøddesten ekstra hvilket jeg egentlig gerne vil undgå, da der er nok at lave på huset i forvejen.

Er der nogen grund til ikke at vælge den 'lette', men dyrere løsning?

Vil den tykkere isolering evt. sætte sig mere over tid kontra et tyndere lag?

Mit lommeuld siger mig at når langtidsholdbarheden (2%) angives til 24KPa => 0.244kg/cm3 og 12cm3 beton vejer cirka 0.030kg fåes en forventet deformation på under 0.3% over tid med et 12cm dæk. Stemmer det overens med virkeligheden?

 

På forhånd tak for hjælpen.


Hej GDS Jeg står overfor at skulle nedlægge... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mange tak for svar

Undskyld, jeg må nok indse at jeg var lidt uklar i sidste besked. Det er ikke Thomas' løsning jeg ville gå i gang med, netop af de årsager du nævner DetBliverGodt. Det var den seneste løsning fra mig selv jeg søgte feedback på.

150 mm     Nøddesten
200 mm     Jackon Super EPS 80
200 mm     Jackon Super EPS 80
120 mm     Betondæk. (6mm armering, 150x150mm)
2 mm         Radonspærre rundt i kanten, føres op ad mur og gemmes bag liste. (100mm beton regnes for radonsikker)
75mm        Opbygning af strøer, 500mm cc? med isolering mellem hvori kanaler til gulvvarme skæres, fordelingsplader udlægges osv.
2 mm         Stødabsorberende skum
30 mm       Plankegulv


Det er heller ikke til at finde ud af med alle de løsningsmodeller jeg har lagt frem i denne tråd. 

Det skal måske lige nævnes at nøddesten er for at have noget hvis der nogensinde bliver brug for at dræne, da grundvandet ligger 20cm under terræn.  Nøddesten er måske for groft? (16-32mm) Der kan også bruges perlesten måske (8-16mm) men jeg ved ikke om det egner sig.

Gulv niveau ender omkring 40cm over terræn. Jeg vil helst have noget der kan tåle at stå i vand, bare for ikke at skulle ligge søvnløs.

Hvilken løsning endte du med?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis