Anlæggelse af nyt terrændæk; Mere isolering eller flere sten?

Hej GDS

Jeg står overfor at skulle nedlægge krybekælder og anlægge betondæk med gulvvarme. Fra bunden af krybekælder til top af gulvbrædder, har jeg lige under 1000mm at gøre godt med.

Opbygget således:

150mm     Nøddesten
320mm     Jackon Super EPS 80
360mm     Jackon Super EPS 80
120mm     Betondæk
30mm       Trægulv

Er prisen på sten- og isoleringslaget samlet cirka 28.400kr.
Alternativt kunne laget af nøddesten fordobles:

300mm     Nøddesten
265mm     Jackon Super EPS 80
265mm     Jackon Super EPS 80
120mm     Betondæk
30mm       Trægulv

Groft overslag på sten og isolering er her 25.500kr.
Denne løsning er altså omkring 3.000kr billigere, men jeg skal så slæbe og udlægge 15 tons nøddesten ekstra hvilket jeg egentlig gerne vil undgå, da der er nok at lave på huset i forvejen.

Er der nogen grund til ikke at vælge den 'lette', men dyrere løsning?

Vil den tykkere isolering evt. sætte sig mere over tid kontra et tyndere lag?

Mit lommeuld siger mig at når langtidsholdbarheden (2%) angives til 24KPa => 0.244kg/cm3 og 12cm3 beton vejer cirka 0.030kg fåes en forventet deformation på under 0.3% over tid med et 12cm dæk. Stemmer det overens med virkeligheden?

 

På forhånd tak for hjælpen.


Hej GDS Jeg står overfor at skulle nedlægge... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Om PE-filmen ligger over eller under betonen er lidt hip som hap - bare husk at få tørret betonen nogle uger  før det ligges gulv på.

Hvis man har travlt (få dage) så skal PE-membranen ligges øverst.

Groft sand er kapillærbrydende - men vi taler om >6-8mm (Ikke grus 8) og derudover er der Flamingo som også er kapillærbrydende.

Der går et års tid eller mere inden den sidste fugt har forladt betonen!!

Hvis der udlægges folie inden udlægning af rionet, gulvvarme o.l. kan man nok regne med beskadigelser af folien!!

Hvis man skal bruge sand som kapillarbrydende lag, må kornstørrelsen ikke være under 4 mm og dermed udvasket, og det vil jeg så tillade mig at kalde grus!!

Grus er en blandet partikelfordeling af små og store partikler i modsætning til sand som er mere ensartet i størrelse - men enig sand er typisk mindre end  2-3 mm. Derudover betyder det noget at sand er mere sfærisk og dermed har en mindre kontaktoverflade ==> mindre kapillærbrydende.

Beton bliver aldrig helt tørt - dels er der frit vand og så er der også det hårdt bundne vand i mineralerne - så det er svært / tager lang tid at fjerne de sidste 10% vand fra beton. 

Hvis træet optager fugten hurtigere end det kan komme af med det igen, så er det et problem. Hvad der er af vand tilbage i beton efter bare 2,3,4 måneder? er vel nærmest ingenting ift hvad der kan fordampe ud af træet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er nemt at finde ud af om betonen er tør nok - læg et stykke bræt ovenpå - og næste dag kan du se på farven af betonen om den er tør nok. Ellers vent nogle flere dage.

Det gode er at der er gulvvarmeslanger I - så det tørrer hurtigt ved 25-30 grader.

Annonce

Hej Thomas Mygind

Hvis du skal bruge grus som kapillarbrydende lag skal alle fine partikler under 4 mm vaskes ud for at det kan kaldes kapillarbrydende.

Mange tak for svar allesammen.

Efter input fra Jackon samt jeres input har jeg bestemt mig for følgende opbygning:

100 mm     Nøddesten
360 mm     Jackon Super EPS 80
360 mm     Jackon Super EPS 80
120 mm     Betondæk
0.5 mm      Radonspærre
30 mm       Trægulv

I forbindelse med lægning af isoleringen, hvor vigtigt er det da at isolering sidder helt ind til sokkel? Et mellemrum er vel en kuldebro? kan man fylde med styropor kugler eller lign. da jeg en forestilling om at det kan blive svært ved en ujævn sokkel.


Du kan bruge laca nødder til at fylde ud med til sokkel. Er det flydebeton du skal lægge på så lav en Leca beton blanding 10 dele leca og 1 del cement i toppen ellers flyder de op i betonen. Styropor kugler sviner og er svære at holde der hvor de skal være.

Husk også at der skal være plads til 3-6 mm stødabsorberende / elastisk lag - ellers kan gulvet klappe og føles lidt hårdt at gå på. 

https://www.jemogfix.dk/gulvunderlag/140404/

Gunni, jeg forestillede mig at kantisoleringen lukker af for at kuglerne så flydebetonen ikke når ned til dem. Evt. kan de vel pakkes lidt med en pind så de ikke synker så meget?

Lige ift. kantisolering går jeg ud fra at det skal omkring alle funderede vægge?


Thomas, god idé - det havde jeg ikke tænkt ind. Kan jeg her bruge en af de gulvunderlagskombinationer af stødabsorbering og dampspærre. Men er dampspærre her lig radonspærre?


Ift. radon, kan det da være en fordel at føre ventilationsrør fra stenunderlaget, mellem sokkel og isolering og op til de gamle ventilationskanaler for at udlufte og trykudligne? 




Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis