NetAtmo vs. Tado termostater app-systemer.

Jeg har på det sidste spurgt til Danfoss Living Connect i anden tråd herinde, men hvordan med de konkurrende systemer, virker de mon efter hensigten? Nogle der har kendskab til dem?


Ovennævnte er de mest gængse alternativer til Danfoss, så vidt jeg kan finde frem til, dog er de “kun” app-styrede, der er umiddelbart ingen skærm til.


Udover det første spørgsmål, vil jeg også gerne vide (hvis nogle altså har kendskab til NetAtmo og Tado termostaterne/systemerne) hvilket af dem jeg bør vælge?

Det ene af dem spiller eksempelvis sammen med Apple (kunne være en fordel for mig), det andet spiller sammen med andre systemer (kan ikke lige huske hvilke her), samt vejrstationer.


Hvilket system/fabrikat er det bedste??



NB: Overskriften skulle have heddet:


NetAtmo vs. Tado app-styrede termostater.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg har på det sidste spurgt til Danfoss Living... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Norskeren skrev den 29-11-2018 10:38:42


Det var så lidt :-)

De fleste elementer i vejrstationen/indeklimastationen kører på batteri. Det vil sige regnmåleren, vindmåleren, temperaturmåleren til udenfor og ekstra-målerne indenfor. Det er kun hovedstationen indenfor der skal bruge er strømstik. Denne taler så med de andre enheder. 

Dette gør selvfølgelig at der er en begrænsning på hvor langt du kan placere fx. regnmåleren fra hovedmåleren indenfor. Jeg forsøgte at sætte regnmåleren midt ude i haven, der kunne den ikke nå (20 meter og gennem murvæggen). Nu står både regnmåleren og vindmåleren på taget (10 meter over hovedstationen) og her har de 3 af 5 streger i signalstyrke (lige som en wifi signal etiket). Jeg har en ekstra indeklimamåler på alle soveværelser og på badeværelset, og så er det hele koblet op til IFTTT, og er nu indstillet til at tænde for lyset i stuen og på forældresoveværelset hvis CO2 niveauet overstiger 2000ppm i et af værelserne. På den måde kan jeg åbne et vindu eller en dør hvis luftkvaliteten bliver så ringe at det vil påvirke søvnkvaliteten. Ind til nu har det også virket upåklageligt. Jeg har endnu ikke skiftet batteri på nogle af elementerne i vejrstationen, og jeg kan se at de fleste er nede på halvt. Dog får man et varsel på telefonen når batterierne skal skiftes, så man behøver ikke selv holde øje.

Vh

 “Det er kun hovedstationen indenfor der skal bruge er strømstik” - jeg troede egentlig vejrstation-delen lå på app’en. Vil det sige man har en decideret enhed udover app’en også, hvis man vil have vejrstation-mulighederne??


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg har 6 stk Tado termostater og en del erfaring med dem og de undersøtter også funktionen med at opdage hvis der åbnes et vindue ved et pludseligt temperatur skifte. Så lukker termostaten for ventilen i 15 min. og går derefter tilbage til den indstilling den havde før. En ting jeg var træt af ved Tado termostaterne var at det ikke var muligt at se på længere tid hvordan temperaturen/fugt niveauet har været, det er altid en dags visning. Man kan godt gå tilbage og se dagen for 26 dage siden men det er altid på dags visning. Derfor logger jeg selv disse data over i en database hvor jeg så kan vise værdierne i grafana så jeg kan se dage/måned af gangen eller hvad jeg har lyst til.  

Martin.v skrev den 29-11-2018 17:22:29

Kan Netatmo termostater kobles sammen, for jeg har feks en stor stue med 3 radiatorer, så ville det jo nok være en fordel hvis de var “klar” over de 3 termostater sad i det samme rum 😊

Går nemlig også og overvejer noget styring af den art 😊

 Dette kan tado i hvert fald, sådan har jeg det i min stue.

Martin.v skrev den 29-11-2018 17:22:29

Kan Netatmo termostater kobles sammen, for jeg har feks en stor stue med 3 radiatorer, så ville det jo nok være en fordel hvis de var “klar” over de 3 termostater sad i det samme rum 😊

Går nemlig også og overvejer noget styring af den art 😊

Ja, det kan de.
Jeg har 4 radiatorer i min stue, og 2 på køkkenet. Termostatene er seriekoblet, så man justerer temperaturen i værelset, og så laver de termostater som nu er koblet sammen i værelset, en gennemsnittemperatur og justerer sig derefter. Alternativt kan man købe en temperaturmåler til at hænge et bestemt sted på væggen, og så er det temperaturen af denne de justerer sig efter.

Annonce
Lars F. skrev den 29-11-2018 16:21:35

 “Det er kun hovedstationen indenfor der skal bruge er strømstik” - jeg troede egentlig vejrstation-delen lå på app’en. Vil det sige man har en decideret enhed udover app’en også, hvis man vil have vejrstation-mulighederne??

 Hvis du bruger IFTTT så kan du koble dem sammen med en app. Men appen igen er jo koblet op til en vejrtjeneste, og vejrtjenester (om det er WÜWeather, Yr, eller DMI) har jo ikke målinger alle steder, så de laver jo en iteration af temperaturene mellem to målestationer, når de skal fortælle dig vejrvarslingen for et sted hvor de ikke har en måler stående. Som jeg forstår, kan du ikke koble dine termostater op til målinger fra andre Netatmo brugere. Selv om det ville være ideelt for brugeren, men måske ikke så godt for salget, for så kan man bare blive enige i et nabolag, at der er en person der køber en vejrstation, og så kobler alle op til den :-D

Pointen med at have en vejrstation til at så udenfor hos dig selv, er jo at så får du vejret, live, lige udenfor din dør. Så når temperaturen falder udenfor hos dig selv, og ikke når/og hvorhen DMI "gætter", så reagerer termostatene umiddelbart.

Jeg har linket til producentens hjemmeside, men du kan muligvis finde dem billigere hvis du tjekker pricerunner.dk eller bruger lidt tid på at undersøge.

https://shop.netatmo.com/dkk_dk/wea...ation.html

 P.S. Jeg får ikke provision eller har aktier i Netatmo, det er blot fordi det er de produkter jeg selv har, og er meget tilfreds med dem ;-)

GixxerPilot skrev den 30-11-2018 10:58:36

Jeg har 6 stk Tado termostater og en del erfaring med dem og de undersøtter også funktionen med at opdage hvis der åbnes et vindue ved et pludseligt temperatur skifte. Så lukker termostaten for ventilen i 15 min. og går derefter tilbage til den indstilling den havde før. En ting jeg var træt af ved Tado termostaterne var at det ikke var muligt at se på længere tid hvordan temperaturen/fugt niveauet har været, det er altid en dags visning. Man kan godt gå tilbage og se dagen for 26 dage siden men det er altid på dags visning. Derfor logger jeg selv disse data over i en database hvor jeg så kan vise værdierne i grafana så jeg kan se dage/måned af gangen eller hvad jeg har lyst til.  

Det lyder interessant. Hvordan samler du disse data og hvordan flytter du dem over til grafana?

Jeg har en Raspberry Pi i min garage som både køre en influxdb database og en domoticz server. Desuden køre den også en homebridge server som gør jeg kan åbne og lukke garage porten fra min iPhone men det er et andet projekt. Domoticz har mulighed for at integrere forskellige IOT devices ind og pushe data videre ned i en database. Grafana køre også på den Raspberry Pi som så viser grafer udfra værdierne i databasen. Jeg er på telefon nu så jeg kan ikke vise screenshots fra grafana men det kan komme senere i weekenden. 

Norskeren skrev den 30-11-2018 11:54:58

 Hvis du bruger IFTTT så kan du koble dem sammen med en app. Men appen igen er jo koblet op til en vejrtjeneste, og vejrtjenester (om det er WÜWeather, Yr, eller DMI) har jo ikke målinger alle steder, så de laver jo en iteration af temperaturene mellem to målestationer, når de skal fortælle dig vejrvarslingen for et sted hvor de ikke har en måler stående. Som jeg forstår, kan du ikke koble dine termostater op til målinger fra andre Netatmo brugere. Selv om det ville være ideelt for brugeren, men måske ikke så godt for salget, for så kan man bare blive enige i et nabolag, at der er en person der køber en vejrstation, og så kobler alle op til den :-D

Pointen med at have en vejrstation til at så udenfor hos dig selv, er jo at så får du vejret, live, lige udenfor din dør. Så når temperaturen falder udenfor hos dig selv, og ikke når/og hvorhen DMI "gætter", så reagerer termostatene umiddelbart.

Jeg har linket til producentens hjemmeside, men du kan muligvis finde dem billigere hvis du tjekker pricerunner.dk eller bruger lidt tid på at undersøge.

https://shop.netatmo.com/dkk_dk/wea...ation.html

 P.S. Jeg får ikke provision eller har aktier i Netatmo, det er blot fordi det er de produkter jeg selv har, og er meget tilfreds med dem ;-)

 Netatmo har ret blandede anmeldelser på deres ude sensorer hvis du læser lidt rundt på nettet. Det folk virker til at være mest utilfredse med er pålideligheden hvor de holder op med at virke eller bruger batterierne hurtigt. Jeg har selv en vejrstation fra netatmo dog uden ude delene. Det var en jeg købte af en kollega som havde fået sin vejrstation byttet men inde-delen fejlede ikke noget så den havde han i overskud. Jeg har her koblet en ekstra inde-del på som står og måler i min krybekælder så jeg kan holde øje med luft fugtigheden så jeg hvis jeg går i gang med at efterisolere har før/efter data. 

GixxerPilot skrev den 01-12-2018 10:50:47

Jeg har en Raspberry Pi i min garage som både køre en influxdb database og en domoticz server. Desuden køre den også en homebridge server som gør jeg kan åbne og lukke garage porten fra min iPhone men det er et andet projekt. Domoticz har mulighed for at integrere forskellige IOT devices ind og pushe data videre ned i en database. Grafana køre også på den Raspberry Pi som så viser grafer udfra værdierne i databasen. Jeg er på telefon nu så jeg kan ikke vise screenshots fra grafana men det kan komme senere i weekenden. 

 Det lyder spændende! Jeg har selv kigget på RP, for at se om jeg kan finde en måde at få et varsel hvis planterne i drivhuset tørrer for hurtigt ud, men den samtale skal nok foregå i en anden tråd :-) Ellers tak for svar 👍

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis