Lave gevind på drejebænk

Hej er det nogen det kan lære mig at lave gevind på min Weis 280 vf. Hel fra start til slut. Mvh tom

Hej er det nogen det kan lære mig at lave gevind... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tom Andersen skrev den 03-12-2018 17:26:45

1o/m.er det en omgang? 

 Ja det er 1 omgang.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 03-12-2018 16:55:49

Håndtaget til tilspændingen skal nok stå i en bestemt position, for at du kan indkoble håndtaget til ledeskruen.

Det er en rigtig godt at have en gevindtæller så man kan kontrollere, om man har fået indstillet stigningen ok, som denne her LINK

Sæt en stump aksel op, og øv dig lidt, undgå at køre for tæt på trekloen, har du ikke et gevindur på bænken, er du nødt til at lade ledeskruen være i indgreb til gevindet er skåren færdig, så når du er nået til enden, køre du stålet fri, og slår bak.


Altsammen gode råd fra je_ns.

Ja, de to håndtag på forklædet er normalt låst, så man kun kan bruge ét ad gangen.

Gevindtæller ejer jeg ikke, og har aldrig savnet en. Jeg har et måleur med magnetfod som jeg sætter på slæden, og drejer centrérpatronen ("trekloen") en omgang med hånden, så ved jeg om stigningen passer. Mht. til at dreje centrérpatronen: det er lettere hvis du lader spindeldokken stå åben og drejer på remskiven med hånden i stedet.

Som je_ns siger: øv dig. Øvelse gør mester. Mit råd er at starte med at dreje i aluminium indtil du har lært din maskine rigtig at kende. Lad være med at køre tættere på centrérpatronen end 2 cm i starten og hold ventre hånd over stop/nødstop hele tiden. Min erfaring er, at håndtaget til ledeskruen kan hænge/blokere, hvorefter dit drejestål brager ind i patronen.


Ja og er man først kørt ind i patronen, eller forbi frigangen til gevindet, så er det ofte helt umuligt at få gevindlåsen fri, så er man nødt til at få stoppet og slå bak.

Fik ikke lige med, det er en rigtig god ide, at køre meget langsomt, indtil man er fortrolig med teknikken.


Vi prøver igen, i morgen --

M16 gevind passer med at slæden flytter sig 2mm.hvis jeg så vil lave et 10mm gevind hvor langt skal slæden så flytte sig.?? 

Tom Andersen skrev den 04-12-2018 14:03:39

M16 gevind passer med at slæden flytter sig 2mm.hvis jeg så vil lave et 10mm gevind hvor langt skal slæden så flytte sig.?? 

 Hvis det er alm iso metrisk, så søg på google efter gevindtabel. Der står alt 

Mvh

Annonce

M10 Har en stigning på 1,50 mm, så slæden skal bevæge sig det, når du drejer trekloen en omgang.


Vi prøver igen, i morgen --

Arr super nu begynder det at gi mening mange tak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis