Defekt Nilan varmegenvinding

Følg tråden
Wester123
Wester123
Wester123 Wester123

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået hen og blevet defekt. Jeg håber, der er nogle kloge folk herinde, som kan give et råd? Jeg har bemærket, at anlægget blæser kold luft ind i huset, hvilket giver følelsen af, at det trækker. Ifølge anlæggets data er udsug i øjeblikket 19 grader. Det passer i hvert fald ikke, da alle mine føler til gulvvarmen står til 23 grader. Indblæs på anlægget viser 16 grader. Det passer derfor meget godt med, at indblæsningen føles kold, alt mens gulvvarmen kæmper en kamp for at holde temperaturen på 23 grader. Jeg har tjekket, at bypass spjældet i Nilan anlægget er lukket, og gummilæben i kanten også virker til at være intakt. Både indblæs og udsug står på trin 1 og jeg har stillet anlægget til at "varme" med 30 grader som mål. Der sidder nye filtre i anlægget på nær pollenfiltret som er 5 måneder gammelt. Det ser dog ikke beskidt ud

GSH
GSH
Postnr: 4200
GSH GSH

Du har glemt at fortælle hvilket type anlæg du har! 

Hvad type varmeflade har du i anlægget, El eller Centralvarme, internt eller eksternt?

Har du tjekket tilførslen af varme, El eller centralvarme?

Hvor godt er dine ventilationsrør isoleret?

Delta temp på 3 grader, (19-16) er måske lidt i overkanten, men ikke unormalt, dog  afhængig det af hvor meget du udnytter af max lufteffekt.

F.eks. kører du 250 m3 på type 300 m3 anlæg, eller 250 m3 på et 450 m3 anlæg.

P.T. har jeg type Nilan 450, dim til 250 m3, hvor delta temp normalt ligger på 0-1 grad, uafhængig af hastigheds trin.

Wester123
Wester123
Wester123 Wester123 Trådstarter

Det er rigtigt. Det får du lige her. Det er et standard Nilan comfort 300 anlæg fra 2008. Jeg benytter ikke varmeflade til anlægget. Så det hele klares af varmeveksleren alene. Mine ventilationsrør er isoleret med to lag. Først et lag alm. isolering og dernæst et lag isolering med udvendig folie. Det hele er tætnet med folie tape i samlinger som dog har sluppet en smule et par steder.

Efter som den indblæser 16 grader kold luft ind i huset må der jo tabes 7 grader samlet set, hvilket jeg syntes er vildt

GSH
GSH
GSH GSH

Hvad er din isolering i f.eks. mm eller cm?

I min optik er alt under 100 mm, det rene energispild, helst 200 mm.

Har du 23 grader i alle dine rum?

Hvor mange m3 er anlægget dimensioneret til?

Wester123
Wester123

Mine rør er isoleret med 100 mm og som sagt folie udvendigt. Dog ser det umiddelbart ud til at lyddæmperne kun har fået 50 mm. Jeg har sat alle rum til 23 grader. Anlægget kan ifølge databladet udskifte 400 m³ luft per time. Jeg kender desværre ikke beregningerne for dimensionering af rør osv. Jeg ved dog, at de starter på Ø 160 og ret hurtigt derefter er konverteret ned til Ø 110 hele vejen ud til de forskellige forgreninger. Huset er i øvrigt 144 kvm.

GSH
GSH
GSH GSH

Et er hvad rummene er sat til og noget andet er hvad den faktiske temperatur er.

Der kan sagtens være divergerende temperaturvisning på de forskellige systemer.

Hvor længe har du haft huset, senere end 2008? 

Varmeveksleren i Nilan anlægget kan også være blevet beskidt, alt afhængig af om filterene har været skiftet/isat korrekt.

Med eller uden folie på rørene er nok ikke der "koen" ligger begravet.

Jeg tror ikke dit anlæg, som sådan, er defekt, det er snare for lidt isolering på dine rør, samt divergerende temperaturvisning.

Wester123
Wester123

Mine termostater indeholder nu også et termometer og visning af den faktiske temperatur. 

Jeg har haft huset fra nyt i 2008

Jeg har haft varmeveksleren ude. Den ser nu ikke umiddelbart beskidt ud. Men jeg kan prøve at blæse den ren med trykluft. Jeg vil gerne indrømme, at anlægget tidligere har kørt et år uden at få skiftet filtre pga. problemer med adgang hvor gulvet på loftet var taget op. 

Jeg vil dog sige, at motoren i Nilan anlægget lyder som om lejerne er godt slidte. Så jeg ved ikke om det kan medføre manglende virkning?

Jeg har prøvet at køre anlægget op på trin 2. Det gjorde faktisk, at temperaturen for udsug steg til 20 grader. Der er dog stadig et tab på 3 grader i Nilan anlægget. Så jeg tror isoleringen på rørene enten er faldet sammen eller folietapen simpelthen har sluppet lidt for mange steder. Måske skulle jeg simpelthen udskifte det hele med 200 mm rørskåle

GSH
GSH
GSH GSH

Der kan også godt være fejlvisning på de faktiske temperaturer.

Såfremt den ene føler viser -1 og den anden viser +1 forkert, er delta temp pludselig kun 1 grad.

Når indblæsningen viser 16 gr i/på anlægget, hvad er temperaturen så i/på f.eks. given indblæsningsventil?

Det samme kan du gøre på udsugningen, og derved få et indblik i hvor meget temperatur fald, der er i rørene.

Du kunne prøve at måle temperaturen, i alle rummene, med samme termometer, og holde det op imod de faktiske temperaturer.

Er anlægget indreguleret? I så fald skal der ligge en rapport med de faktiske data, med målt m3 for givet ind- og udsugningsventiler, ved given hastighedstrin.

Wester123
Wester123

Det lyder som om jeg skal ud og købe mig et termometer, så jeg kan få styr på de faktiske temperaturer. Måske bør jeg også købe en rulle alu tape. Der er altså flere steder, hvor tapen har sluppet

Jeg kunne se, at de var rundt og indstille loft ventilerne i sin tid, samt måle på luftgennemstrømningen på dem. Desværre modtog jeg ikke nogen rapport på det. Heller ikke på beregningen af rør-dimensioneringen. I min daværende uvidenhed fik jeg heller ikke spurgt ind til det. Jeg undre mig stadig over hvorfor de lange gennemgående rør ikke er 160 mm, men istedet er konverteret ned til 110 mm. Jeg har ikke selv indstillet på ventilerne. Netop fordi jeg var bange for at ændre på noget

GSH
GSH
GSH GSH

Bare det at Nilan anlægget kun viser temp i hele tal kan give en forskel på næsten 1 gr. F.eks. 16,4 gr vises som 16 gr og 18,5 gr vises som 19 gr.

Typisk pro håndværker, med manglende indreguleringsrapport, samt Ø110 rør i steden for Ø160 rør. ( hvis det ikke er Ø100 rør, standard dim)

Mindre rør dia medfører højere lufthastighed, større energiforbrug, samt mere støj.

Her er en opsummering af dim krav:

Køkken = 72m3/h, Bad/toilet = 54m3/h, Toilet/bryggers = 36m3/h, eller 1,08m3/h/m2.

Det der giver størst m3/h er gældende som dim krav.

Til orientering vedhæfter skema for indregulering mv.

Indreguleringsrapport-Nilan.pdf

Ventilationsanlæg med varmegenvinding pdf.pdf

Det vil være en god ide med et godt termometer, som kan vise temp med 1 decimal.

Wester123
Wester123

Jeg har nu målt temperaturen ved udsugningen fra bla. køkkenet. Der siger den ca. 23,8 grader. Der hvor det kommer ind i maskinen er det så 19,6 grader. Selve maskinen taber ca. 2 grader. Indblæsningstemperaturen er så ca. 16 - 17 grader. Når det er rigtig koldt udenfor, så ender indblæsnings temperaturen nede på 15,8 grader. 

Det helt store mysterie for mig er hvordan i alverden kan der tabes 4 grader fra udsugning til maskine? Det her er jo en ny ting. De tidligere år har jeg ikke oplevet problemer. Man skulle jo tro, at den sugede luft ind direkte ude fra det fri

GSH
GSH
GSH GSH

Ovennævnte medfører følgende spørgsmål:

Er alle udsugningsrør af metal?

Er der hul på et rør såfremt røret ikke er af metal eller en samling er blevet utæt ved en forskydning?

Mangler der isolering på udsugningsrørene?

Har du målt temperaturen på udsugningen ved flere hastigheder?

Tidligere har du skrevet at rørene bl.a. er Ø110 mm. Det er ikke normal standard. Normal standard, for spiralrør er Ø100-Ø125-Ø160-Ø200 mm. Hvordan hænger det sammen?

Wester123
Wester123

Jeg skal lige skynde mig at rette min fejl. Jeg fik tidligere skrevet Ø110. Der er selvfølgelig tale om Ø125.

Alle udsugningsrør er spiorør af metal

Jeg kan ikke få øje på hul nogen steder

Alle rør er isoleret

Jeg har kun målt ved hastighed 1. Jeg kan lige prøve på hastighed 2 og vende tilbage

GSH
GSH
GSH GSH

Du bør faktisk måle alle udsugningssteder, oppe i ventilen, for at få et gennemsnit. Køkkenet kan måske være et af de varmeste steder.

Hvordan er dine udsugningssteder i forhold til nedenstående?

Køkken = 72m3/h, Bad/toilet = 54m3/h, Toilet/bryggers = 36m3/h,

I hvilket rækkefølge sidder de på udsugningsstrengen?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Kunne det være ? at du har en utæthed ved låget på anlægget så der suges kold luft ind der. ? ?

Jeg har selv lavet 3 genvindingsanlæg. I den anledning har jeg købt billige elektroniske ude/inde termometre med ledning til udeføler.. Den føler der sidder inde i termometer er afmonteret og loddet på en ledning. Så udeføler er monteret i indblæs kanal lige efter anlæg og Indeføler er monteret i anlæg på udsug lige før anlæg. Termometer er placeret ved hastigheds regulering så kan man nemt holde øje med anlægget. 

Konklusion til trådstarter, du kan nemt købe en billig ude inde termometer og så bruge udføler til at stikke op i alle sugesteder ( efter at plasthuset er taget af den), bore et hul i kanal og stikke den ind der for at kunne notere temperaturer. Husk plast prop i huller.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Wester123
Wester123

Jeg har desværre ikke et måle apparat til at måle luftgennemstrømning med. Det ville jeg ellers gerne eje.

Rækkefølgen på udsugnings strengen er følgende: Tættest på anlægget er t-stykke til lille bad. Næste t-stykke er til køkken og bryggers samlet på samme streng og deler sig til to forskellige loftventiler. Til sidst på den store streng er det store bad

Jeg har prøvet at sætte hastigheden op på 2. I det tilfælde er der mindre tab i systemet. Så mister jeg ca. 1 grad mindre

Til Erik: Jeg har tjekket låget. Dog kan jeg ikke observere nogen utæthed der. Den havde ellers været oplagt som en fejl. Der sidder faktisk følere indbygget i selve anlægget. Så jeg kan se de forskellige temperature på displayet af kontrolpanelet. Jeg har målt temperatur ved ind og udsugnings ventilerne i rummene med et infrarød termometer. Temperaturen i selve anlægget har jeg dobbelttjekket ved at åbne låget, og straks efter pege det infrarøde termometer på filtrene. Det passer meget godt med ca. hvad anlæggets egne følere viser. Da huset i sin tid blev bygget blev anlægget leveret af elektriker firmaet. P.g.a. travlhed hyrede han et par montører ind fra Genvex til selve montagen. Det kan sagtens skilles ad. Alle rør sidder over loft isoleringen dog med 100 mm isolering omkring.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Nilan varmegenvinding indblæs temperatur
    Grøn energi og sparetips
  2. Indstilling af Nilan ventilationsanlæg
    Fyr og opvarmning
  3. problemer med Nilan Comfort 300
    Grøn energi og sparetips
  4. En Nilan-klog herinde?
    Grøn energi og sparetips
  5. Nilan VPL 10 spørgsmål