Defekt Nilan varmegenvinding

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået hen og blevet defekt. Jeg håber, der er nogle kloge folk herinde, som kan give et råd? Jeg har bemærket, at anlægget blæser kold luft ind i huset, hvilket giver følelsen af, at det trækker. Ifølge anlæggets data er udsug i øjeblikket 19 grader. Det passer i hvert fald ikke, da alle mine føler til gulvvarmen står til 23 grader. Indblæs på anlægget viser 16 grader. Det passer derfor meget godt med, at indblæsningen føles kold, alt mens gulvvarmen kæmper en kamp for at holde temperaturen på 23 grader. Jeg har tjekket, at bypass spjældet i Nilan anlægget er lukket, og gummilæben i kanten også virker til at være intakt. Både indblæs og udsug står på trin 1 og jeg har stillet anlægget til at "varme" med 30 grader som mål. Der sidder nye filtre i anlægget på nær pollenfiltret som er 5 måneder gammelt. Det ser dog ikke beskidt ud

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak! De er hermed bestilt.

Jeg er efter lang tid begyndt igen at kigge på varmetabet i mit system. Jeg har været i gang med at flytte mit Nilan anlæg for bedre tilgang. I den forbindelse skulle isoleringen af på nogle af rørene. Her fik jeg mig så en overraskelse. De to lamel måtter der sidder uden på hinanden er henholdsvis 30mm og 20mm. Med andre ord har jeg kun 50mm isolering omkring mine rør. Desuden har alu tapen sluppet og begyndt at falde af flere steder. Så det har sandsynligvis tilført flere kuldebroer over tid. Endnu værre er så, at rørene sidder så tæt på hinanden, at det ikke er muligt at opgradere til 100mm isolering. Jeg er meget interesseret i hvis nogen herinde har kompetence til at beregne den korrekte rørdimensionering iht. den tegning jeg har vedhæftet. Brugeren GSH kunne muligvis godt være den person, men jeg har desværre ikke hørt mere derfra
Hej Palle og Brian,
tak for de konkrete anvisninger - jeg bestilte 4 lejer og skiftede dem på et par timer. Udover en skruetrækker krævede det et par popnitter, og nu er den næsten lydløs :-) og det var da værd at spare de 4000 kr et par nye motorer havde kostet.
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Hej, forsøger i lige i denne lidt ældre tråd. Jeg har et Danfoss Air W1 hvor ventilatoren støjer.
Det er også ebmpapst ventilatorer og ganske let at afmontere disse. Til gengæld er jeg i tvivl mit adskillelse af ventilatoren da der ingen synlige bolte er.
Nogen der kan hjlælpe her?
Ventilatoren hedder ebmpapst R3G133-AM07-05
på forhånd tak
Flarup
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis