Loftsudtag

Følg tråden
UllaB
UllaB
UllaB UllaB Trådstarter

Da jeg pillede ved de blå var der på et tidspunkt noget af lyset i stuen der ikke virkede, så der er nogen af dem der skal sidde sammen (men ikke alle tre, kan jeg forstå..)

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

jo alle 3 blå skal forblive sammen koblet ellers mister du strøm et andet sted

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

hvis der i den lampe du skal sætte op er en blå og 1 brun (sandsynligvis) så kobler du den blå til alle de 3 du har i forvejen, den brune sætter du sammen med den røde

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Din lampe skal have den ene leder ( brun ) i hullet under den lille skrue i klemmen hvor den røde sidder under den lidt større skrue

Den anden leder ( blå ) skal på samme måde under den lille skrue ved de blå. Alle de blå fra den faste installation skal forblive sammen.

Du skriver " der kom lys da jeg pillede ved de blå  " Det beviser jo at skruen i første omgang ikke har været spændt. Jeg kan heller ikke se nogen steder at der beskrives at de blå skal deles. Du skal huske at læse rådene som det der er skrevet og ikke det du tror selv.   

Godt at du fik det løst

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
UllaB
UllaB
UllaB UllaB Trådstarter

Det blev mørkt inden jeg nåede at prøve så vil teste i morgen - fingers crossed :-)

UllaB
UllaB
UllaB UllaB Trådstarter

Kære jer

Update! 

Forsøgte mig med at koble lampen på som I har beskrevet - og så gik sikringen... så nu har jeg ringet til elektrikeren :-) det skal jeg vist ikke rode mere med selv! 

Tak for hjælpen!

UllaB
UllaB
UllaB UllaB Trådstarter

Nå de havde først tid i næste uge. Måske et sidste skud, så..

I tror ikke jeg fx kan koble lampen på den røde og den enlige hvide i stedet for?

Andre kombinationsforslag? :-D

primo-ct
primo-ct
Postnr: 6760
primo-ct primo-ct

1. Hvis lampen ikke er monteret virker alt som det skal?

2. Har der været en lampe før som har virket med den afbryder du tænder på?

3. Har du monteret lampen som beskrevet tidligere? altså blå fra lampen til blå og brun fra lampen til rød? uden at flytte rundt på de andre ledninger.

UllaB
UllaB
UllaB UllaB Trådstarter

1: ja

2: ja - der har siddet to mindre loftslamper som virkede når man trykkede på kontakten lige indenfor døren (det er i entreeen udtaget sidder)

3: ja (det er godt nok en lampe af ældre dato så det er bare to kobberender, men har monteret dem til blå og rød som beskrevet. Og så røg sikringen. Jeg pillede den fra igen, skiftede sikringen og så virkede alt igen)

primo-ct
primo-ct
primo-ct primo-ct

kan du ikke tage et par billeder af lampen? 

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det med 2 kobberender lyder ikke godt, mon ikke isoleringen er røget af og derfor har du en kortslutning.  Det er helt sikkert lampen det er galt med. 

Citat I tror ikke jeg fx kan koble lampen på den røde og den enlige hvide i stedet for?

I går kl. 16:18 lagde du et billede op af udtag som det er monteret nu. Husk at selv om der er 2 huller i de fleste af klemmerne har det forbindelse til hele klemmen så der er ikke nogen enlig hvid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
UllaB
UllaB
UllaB UllaB Trådstarter

Tak :-)

Det er en gammel lysekrone hvor der stikker to bidder ledning ud- dem har jeg forlænget med en bid ledning som vist her. Det er de to ender af forlængerbidden jeg har forsøgt at koble på.

Lysekronen virkede fint i min gamle lejlighed for nogle uger siden.

primo-ct
primo-ct
primo-ct primo-ct

Du køre fase/ nul samme. du skal bruge to samle muffer i stedet for.

dvs 2 ledninger samles i den ene samlemuffe og de to andre i den anden samlemuffe.

Imaster
Imaster
Imaster Imaster

Du har jo monteret din nul ledning og din fase ledning fra din  lampe i en og samme muffe,derfor har du lavet en kortslutning og sprunget en sikring.

Du skal forbinde en ledning fra lampen sammen men en ledning fra lampe udtaget i din Samlemuffe.

Så skal du have fat i en samle muffe mere og forbinde den anden ledning fra din lampe med den anden ledning fra dit lampe udtag.

Der skal alså kun være 2 ledninger i hver samle muffe.

Alt dette er der os andre der har beskrevet tidligere i denne tråd.

Vil du være med? Log ind for at svare.