Berlingo støjer ved gas/slip gas og ved bremsning

Min Berlingo 1,6 benzin 2003 er begyndt at støje, når man giver gas eller hvis man slipper gaspedalen hurtigt eller når man bremser. Jeg kan ikke høre noget, når jeg holder stille. Først troede jeg, at det var udstødningsrøret der stødte på oppe under motoren, da beslaget var tæret over. Men det var det ikke. Jeg spændte det fast midlertidig med et spændebånd. Jeg overvejede så om det kunne være gearskiftestængerne. Der sidder i alt 3 stænger med kugleforbindelser og et par af dem er der meget slør i, så måske kunne det sidde og rasle. Må der være slør i disse tre stænger?  Jeg fik herefter bilen op på 2 donkrafte, så jeg kunne holde stille og køre med forhjulene. Nu kunne jeg stå ude ved motoren og give gas og slippe gas.  Så opdagede jeg at motoren bevægede sig voldsomt, når jeg gav gas eller slap gas og med den lyd, som jeg kunne hører når jeg kørte i bilen. Samtidig så jeg på de 3 stænger til gearskiftet, men det var ikke dem der bevægede sig. Så hvad er årsagen til at motoren bevæger sig voldsomt og giver sådan en bankende lyd når der gives gas eller når gaspedalen slippes hurtigt eller når der bremses i bevægelse.


Med venlig hilsen







GBN
Min Berlingo 1,6 benzin 2003 er begyndt at støje... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Under samme køretur:

https://photos.google.com/photo/AF1QipPGF5KgbRWMoJoKVLaFyOMVRVhIfuo1Px4lmMrG



Med venlig hilsen







GBN

Øv, ingen andre forslag. Jeg bliver snart indkaldt til syn.


Med venlig hilsen







GBN

Har du skiftet mortorophæng?


Søren O

Nej, jeg er ikke sikker på at det er motorophæng. Jeg har jo prøvet at indsætte 2 stk 2mm vinkler imellem gummi og stål. Men det giver slet ikke nogen ændring på lyden. Se billedet oven over.


Med venlig hilsen







GBN
Annonce

det duer altså ikke! Hvis gummiet først har sluppet, vil sprækken give en hørbar resonnans og metalvinkler gør det ikke mindre. Pengene du brugte på vinkler kunne du købe nye ophæng for.


 

Som  en nødforanstaltning, kan man lime ophænget med Araldit eller anden tokomponent lim. At udligne afstanden med vinkler dur simpelthen ikke.


fase

Et slag foran kan jo også være hjulophæng, med trætte bøsninger eller kugleled. Prøv at tage ordentlig fat i hjulophængene, assisteret med et brækjern for at skubbe ordentligt til de forskellige komponenter.

Er der ikke et ophæng under motor også?

Det er dette som sørger for at motor ikke kan gynge frem og tilbage.


Elektronikteknikeren

Det ville være rart med en forklaring  på hvorfor det ikke dur at udligne spillerum med 2 mm stålvinkler. Vinklerne havde jeg selvfølgelig i forvejen til 0 kr.  Hjulophæng er et godt forslag, det vil jeg se på når bilen er ledig.  Der er et ophæng nederst /bagerst på motoren, men ikke under den. 


Med venlig hilsen







GBN
gbn skrev den 13-12-2018 13:54:42

Det ville være rart med en forklaring  på hvorfor det ikke dur at udligne spillerum med 2 mm stålvinkler. . 

Det er en dårlig ide, fordi du ikke har en fast forbindelse mellem gummiet og den det af ophænget. som gummiet har haft forbindelse med. Selv om du har udlignet spillerummet med, hvad du lige havde ved hånden, så dur det ikke.


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis