Ændre omdrejningsretning på søjleboremaskine ?

Jeg har en billig 3 X 400V søjleboremaskine - jeg tror det er af mærket TRU - som jeg gerne vil kunne skifte omdrejningsretning på.

Jeg vil bevare den eksisterende ON/OFF (grøn/rød) enhed - blot et simpelt tryknapsystem - til den "normale" omdrejningsretning - så sparer jeg jo en kontaktor til det formål - den er der jo allerede, og lad os kalde den MASTERSWITCHEN.

Det er ikke noget problem at indsætte et relæ med 2 sæt omskifterkontakter på 2 af faserne - når relæet IKKE er aktiveret, køres normalt, og aktiveres relæet, vendes omdrejningsretningen.

MEN ...

det er IKKE GODT, at det indsatte relæ kan aktiveres/deaktives medens maskinen kører. 

Derfor vil jeg gerne have, at det indsatte relæ KUN kan aktiveres/deaktiveres med MASTERSWITCHEN OFF - altså ingen spænding på systemet.

Jeg ved godt der er mange diagrammer at finde "derude", men de genbruger jo ikke min MASTERSWITCH, men lægger ud med 2 kontaktorer mm.... og så bliver det lige pludselig en dyr facilitet at lave på en så billig maskine.

Er der nogen, som har en ide til, hvordan det gøres ?




Mvh
KSor, Århus V
Jeg har en billig 3 X 400V søjleboremaskine - jeg... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

ev elmand - fin tilbagemelding !
Jeg bruger mit indbyggede skifterelæ i første omgang uden TVUNGET stop - så må jeg se om jeg kan finde en billig og "fysisk lille" tidsforsinkelse til et ekstra relæ for at TVINGE STOP før retningsskifte.   

Tak for hjælpen !


Mvh
KSor, Århus V

På mit arbejde har vi en søjleboremaskine, hvor vi har monteret en fodpedal, og når den aktiveres går den direkte i bak, bruges når vi laver gevind, der venter vi ikke på den står stille, køre direkte fra frem til bak, har nok virket sådan i 10 år nu, og motoren holder endnu du kan jo også få makiner der har funktionen indbygget, som aktiveres ved en kontakt, så hille ikke bære nervøs for det - kun at den nok stiger lidt i Amp forbrug i retningsskiftet

Jeg har engang på et maskinværksted set en "dingenot" der var monteret på en stor gammel søjleboremaskine beregnet på at lave gevind.
Boremaskinen kunne kun køre en vej, og "borede" ned når håndtaget blev påvirket (som en hver anden boring), og skar gevindet.
Når bunden så var nået, slap man håndtaget og "digenoten" slog så over så gevindtappen drejede sig ud igen. Altså en mekanisk løsning til at få snittappen til at løbe baglæns... jeg har aldrig set det senere, og har ingen anelse om den var blevet lavet på fabrikken eller om den kunne købes, men smart det var den, og jeg kunne nogle gange godt ønske mig sådan en til min lille hobby maskine   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 26-10-2018 16:32:53

Jeg har engang på et maskinværksted set en "dingenot" der var monteret på en stor gammel søjleboremaskine beregnet på at lave gevind.
Boremaskinen kunne kun køre en vej, og "borede" ned når håndtaget blev påvirket (som en hver anden boring), og skar gevindet.
Når bunden så var nået, slap man håndtaget og "digenoten" slog så over så gevindtappen drejede sig ud igen. Altså en mekanisk løsning til at få snittappen til at løbe baglæns... jeg har aldrig set det senere, og har ingen anelse om den var blevet lavet på fabrikken eller om den kunne købes, men smart det var den, og jeg kunne nogle gange godt ønske mig sådan en til min lille hobby maskine   

 jeg har en sådan fætter på størrelse med en prof. bænkboremaskine med firkantet "borepatron" og svinghoved - meget fin til at skære mange gevind hurtigt og uden at tappen knækker. Min har dog 3 stillinger - tryk for at skære, neutral for at standse og løfte for at skrue tappen ud igen - smart og hurtigt !

Hvis du er interesseret kan jeg sende dig et billede.


Mvh
KSor, Århus V
KSOR skrev den 26-10-2018 16:47:09

 jeg har en sådan fætter på størrelse med en prof. bænkboremaskine med firkantet "borepatron" og svinghoved - meget fin til at skære mange gevind hurtigt og uden at tappen knækker. Min har dog 3 stillinger - tryk for at skære, neutral for at standse og løfte for at skrue tappen ud igen - smart og hurtigt !

Hvis du er interesseret kan jeg sende dig et billede.

Det må du gerne   
Har du nogen ideer om hvor sådan en svend kan købes ?

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Det omtalte hedder er gevindapparat.


Det kører retur med 2~3 gange omdr. hastighed, når håndtaget lettes en smule.   genialt værktøj, som er en gammel opfindelse.


Link tiltil video

https://www.instagram.com/p/BiU6elhnaJC/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1tdxjwa04udtd


Og til 'elmanden'.

Tilspænding er når maskinen SELV kan køre enten en slæde, plan eller spindel frem/tilbage ud/ind. 


Mvh

Personligt ville jeg bare sætte en 'fasevender' imellem.

De fleste boremaskiner jeg har brugt har haft sådan en. enten som fodpedal eller bare alm. omskifter.   man skal jo ikke skifte omdr med 2000omdr.  men ellers så virker det fint.


Alternativ er en lille frekvensomformer.

Fordele, bremse, softstart og trinløs omdr. samt frem/bak



Kaldes håndtilspænding når det er en maskine uden automatisk tilspænding...

De gevindaparater jeg har prøvet, retunerede når de nåede ned i en vis dybde, vældig praktisk ved gevindskæring i bundhuller.


Bruger du kun at køre baglæns for at bruge links bor, (eks for at bore knækkede bolte ud) ville et vendestik, som Søren foreslog, vel være en ok løsning.


Vi prøver igen, i morgen --
PinkHenrik skrev den 26-10-2018 18:53:42

Det må du gerne   
Har du nogen ideer om hvor sådan en svend kan købes ?

 

Jeg tager nogle billeder i morgen (Lørdag) !

Kan man sende "private beskeder" her eller vil du give din mail her ?


Mvh
KSor, Århus V

Du kan sende private beskeder ved at trykke på den sorte kuvert lige ved personens logo og navn.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis