Forsyne ny tavle

Goddag! Jeg er røget på en fusk opgave med renovation af hele huset og mere.

Jeg har bare et hurtigt spørgsmål til mine kære svende herinde, da mine egne svende er gået på ferie, og det er jeg sådan set også 😁

Men jeg vil lige høre.. Hvis jeg skal forsyne en ny tavle ude i deres garage, skal jeg så forsyne fra deres hovedtavle via HPFI eller fra måleren? Jeg er sku kommet i tvivl 😂 Det er et 5x6mm2 som skal forsynes videre.

Jeg ville selv mene fra hovedtavle HPFI til den nye tavles HPFI, men vil lige være sikker.

Mvh. Elektriker lærlingen.

Goddag! Jeg er røget på en fusk opgave med... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal sikkert ikke have LAUS udstyr på. Det er ofte almindelige sikringer i porcelænshoveder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har heldigvis en trekantsnøgle fra firmaet, men så må jeg se om det er porcelænssikringer :-) Må se om jeg kan finde de 3 sikringer. Nu igen, hvor jeg ikke har rodet i kabelskabe før, hvis nu der er flere stikledninger i det skab, hvor skal jeg så se om det er den rigtige? Er der opmærkninger på?

STOP nu...du har tydeligvis ikke forstand på hvordan sådan en installation skal udføres. 

Desuden stiller du rigtig mange spørgsmål som du selv burde kunne svare på inden du kaster dig ud i sådan et projekt.

Det er fint at du gerne vil lave alt dette og at du er i lære, men du bør nok starte med nogle mindre opgaver, indtil du er "god" nok til mere krævende opgaver.

At ligge og rode i gravstenen og tilslutte hpfi relæ'er er en dårlig ide hvis man ikke ved hvad man laver.

Jeg ved godt det er en del spørgsmål, men det er da kun for at lære det :-) Lige nu skal han have lavet huset færdigt først, garagen er ikke et projekt endnu, der går lige noget tid, men jeg ville bare gerne høre mig om det hele og få en god baggrundsviden om det, jeg skal ikke rode med det endnu 😁

Ja det er fuldstændigt uansvarligt at en uerfaren 1års ellærling ligger og roder med det her .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Nu har jeg jo heller ikke sagt, hvornår jeg skal.. Ligenu er det hus installationen, som jeg har fint styr på! Det er stadig baggrundsviden jeg har fået om flere tavler nu ved installation. Jeg siger mange tak for alle rådende og alt det nye viden! :-)

Det er godt med noget viden, og få så styr på det med kabelskab inden du kommer til det område. 

Men hvis det er hele hus installationen der ligger for, har du måske endnu ikke fået plomberet måler klemkassen og så kan der afbrydes der. Du må suge viden til dig inden, eller lokke en god kollega med derud når det gælder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Altså det er modernisering af hele hytten, det er bare fjerner alt gammel installation og så skal alt bare laves nyt, så den er nok plomberet. :-) Jeg tror jeg må lokke en kollega med derud for at lave kabelskabet til den tid ;-) Man må heller ikke rode i kabelskab som lærling, og der skal vidst også være 2 personer, når der rodes med LAUS :-). Men rigtig mange tak!

Når nu man er skal igang med at ændre i den nuværende tavle, hvorfor så ikke lige bytte tilgangs ledningerne så de 20A sikringer kommer først. Hvis det da kan lade sig gøre nogen alt for meget bøvl. 


 Så skal 20 A sikringer holde til alt forbrug. Både det i garage og i huset i øvrigt. Hvordan kan du forklare det fornuftige i det ? ? 

Det har ikke noget med bøvl at gøre, det dur simpelthen ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis