Forsyne ny tavle

Følg tråden
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Det ville nok være smartere og billiger at trække et 3X1,5 m2 og et 5X2,5 m2 kabel over til garagen , da den jo kun er 25 meter væk , det er noget overkill at have 2 tavler så tæt på hinanden......................

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
PoelseManden
PoelseManden
Postnr: 9700
PoelseManden PoelseManden Trådstarter

Nu er problemet så bare at ham jeg har overtaget for, allerede har fået forsyningskablet derover til i jorden og faktisk gjort klar til samling 😅 Så jeg vælger at køre uden forsikring som midlertidigt, indtil jeg lige får den forsikring hjem, og så kører den vej igennem.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Jeg har tilsyneladende set forkert, så jeg har fået opfattelsen af at der ikke var mere plads i den nuværende tavle, men det er der tilsyneladende. Min argumentation for at udelade forsikringen til den ny tavle er, at havde man placeret de ny grupper i den nuværende tavle, ville man uden problemer have udvidet med det samme antal grupper. Nu har man så lige taget de par stykker ledning og lavet til et kabel, og pludselig er det så et problem. Jeg ville nok have løst opgaven ved at trække gruppeledningerne fra den gamle tavle, og evt. have sat et HPFI relæ ind til de ny grupper. 

fase
PoelseManden
PoelseManden

Fabrin, jeg vil da mene at når jeg trækker fra før HPFI (nuværende) til før HPFI (ny tavle) at det nye relæ kun trækker på de nye grupper? Eller er jeg forkert på den og de også bliver belastet af hinandens grupper? Altså fra hver sin tavle.

PoelseManden
PoelseManden

Nu har jeg lavet en skide flot skitse i Paint.. I behøver ikke rose mig til skyerne over mine paint skills! Men som det er forklaret over flere gange, så er det sådan her, ikke?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det er rigtig når du får din sikringselement monteret. Og da du ikke ved om det er 25 eller 35 A stiklednings sikringer, så er det 20 A sikringer der skal være i den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
PoelseManden
PoelseManden

Super. Og det er bare lus fra nuværende hpfi til forsikring og så forsikring til ny tavle?

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Ja, fra tilgangssiden af hpfi på hovedtavle til 20A forsikring, og videre til hpfi på sekundær tavle via 6mm2 kabel.

Elektronikteknikeren
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Når du tager dæksel af sikrings tavlen kan du se hvordan det er ført. Husk at du skal have afbrudt strømmen, så du må have en trekant nøgle med så stiklednings sikringer kan tages af i kabelskab. 

Vi vil jo gerne have lejlighed til at kunne give dig gode råd senere   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
PoelseManden
PoelseManden

Så dette her er det korrekte setup? Hvis jeg skal skille stikledningssikringerne af, skal jeg til at have LAUS udstyr og sådan på, ikke?    Er det så ikke nemmere bare at køre fra HPFI til HPFI? Altså vil det være ulovligt, men stadig sikkert? Har ikke rodet i gravsten før!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Ny el tavle
    Hårde hvidevarer
  2. Fra tavle til under tavle
    Lav-Hus
  3. Ny EL tavle?
    Lav-Hus
  4. Fordele ved ny el tavle?
    Lav-Hus
  5. Ekstra gruppe tavle i Carport