Brænde Vs briketter

Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter. Havde gået med tanken om at gå over til briketter istedet for alm.brænde.

Muligvis det er mig det er galt med, men jeg synes ikke rigtig, at nå jeg fyrre op med briketterne. Så er det en svag varme der kommer i forhold til alm. Brænde.  Så skal der bruges flere briketter, så er idéen jo ikke så smart mere. 


Hvad er jeres forhold til at brugen af briketter? Har i nogle gode råd jeg kan tage med på vejen. 

Mvh. TurboTorben.



Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter.... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du blot lader termostaten styre fjernvarme forbruget samtiddig med at du osse fyre i brændeovn, opnår du kun at sende for meget uafkølet fjernvarme retur. Hvis du vil fyre i brændovn så skal du lukke for hovedhanen til fjernvarmen.  

Ps. ..jeg burde nok havde tilføjet, at det selvfølgelig kommer an på din brændovns virkningsgrad - altså at den ligger i den øvre ende. En gammel brændeovn hvor i der fyres med dyrt (brændetårns) brænde med en effektiv brændværdi på f.eks. kun 4 kwh, grundet vandindhold på typisk 20% eller mere, er næsten ligeså dyrt som olie.

Hvis jeg lukker på hovedhanen til fjernvarme, så har jeg ganske rigtigt ikke varmt brugsvand fra min varmeveksler. Det er ikke holdbart.

Men mener du så, at jeg slet ikke bør fyre i brændeovn og at det ikke kan betale sig?

Jeg ved ikke hvilken virkningsgrad min brændeovn har. Den er ikke helt gammel. Måske 10 år. Men det er ikke en meget dyr fancy Morsø eller lign. Det er bare en almindelig lille brændeovn.


Kan du mon nøjes med at slukke for cirkulation til rumvarme på dit fjernvarmeanlæg? 

Hvad er mærket (navn/model) på brændovnen ? Måske kan jeg finde virkningsgraden. For hvis virkningsgraden er tæt på eller under 75% spare du stort set intet, eller så lidt at det ikke kan betale sig, under forudsætning af en kg pris på 2 kr. 

Frank Chr. skrev den 18-09-2018 10:51:02

Kan du mon nøjes med at slukke for cirkulation til rumvarme på dit fjernvarmeanlæg? 

Hvad er mærket (navn/model) på brændovnen ? Måske kan jeg finde virkningsgraden. For hvis virkningsgraden er tæt på eller under 75% spare du stort set intet, eller så lidt at det ikke kan betale sig, under forudsætning af en kg pris på 2 kr. 

 

Er temmelig sikker på, at det er denne model: Farsø 1 Special

https://www.vardestoves.eu/dk/produkter/braendeovne/udgaede-modeller.html

https://www.vardestoves.eu/download/18.76e870c615f45af21b6140/1508749175671/Farsoe1special_manual.pdf


Så vidt jeg kan forstå fra manualen har den en virkningsgrad på 81 %.


Jeps, en virkningsgrad på 81% vel og mærke under optimale forhold, røggastemperatur 290°C (<300°C) ved 20°C, 10 Pa. (=næsten vindstille) så du kan rolig regne med en virkningsgrad i praksis på max 75%. Med andre ord, du lukker omkring 20-25% af energien i dit brænde (den indfyret effekt) ud til gråspurvene.    

Annonce
Frank Chr. skrev den 18-09-2018 18:17:47

Jeps, en virkningsgrad på 81% vel og mærke under optimale forhold, røggastemperatur 290°C (<300°C) ved 20°C, 10 Pa. (=næsten vindstille) så du kan rolig regne med en virkningsgrad i praksis på max 75%. Med andre ord, du lukker omkring 20-25% af energien i dit brænde (den indfyret effekt) ud til gråspurvene.    

 

OK. Men hvad mener du så konklusionen er?

At med brændepriser i omegnen af 2kr/kg så kan det ikke betale sig at fyre i brændeovn  hvis man har fjernvarme?


Ikke i den brændovn med mindre du har mulighed for meget billig brændsel, eller udskifter til mere energi-rigtig brændovn, og selv da vil afskrivningstiden være lang.  

Frank Chr. skrev den 19-09-2018 06:25:55

Ikke i den brændovn med mindre du har mulighed for meget billig brændsel, eller udskifter til mere energi-rigtig brændovn, og selv da vil afskrivningstiden være lang.  

 

OK. Jamen det er da lidt tankevækkende. Hvad vil du mene prisen skal ned i før det kan betale sig? 1 kr/kg?


Jeg vil dog nok fyre lidt alligevel til vinter simpelthen fordi jeg synes at det er svært at få huset varmet ordentligt op af radiatorer alene når det er rigtigt koldt udenfor.

Har du overvejet energi-renovering af huset.? Det kan ofte godt betale sig.   

Ps. Der er gode muligheder for energi-tilskud. 

Hver fyringssæson ser jeg folk i parcelhus-kvarter (med enten indlagt naturgas eller fjernvarme) som samtiddigt osse fyrer i brændeovn, for åbne vinduer og døre, simpelthen fordi det er blevet for hedt - det er jo ravruskende galt.     

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis