Brænde Vs briketter

Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter. Havde gået med tanken om at gå over til briketter istedet for alm.brænde.

Muligvis det er mig det er galt med, men jeg synes ikke rigtig, at nå jeg fyrre op med briketterne. Så er det en svag varme der kommer i forhold til alm. Brænde.  Så skal der bruges flere briketter, så er idéen jo ikke så smart mere. 


Hvad er jeres forhold til at brugen af briketter? Har i nogle gode råd jeg kan tage med på vejen. 

Mvh. TurboTorben.



Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter.... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 14-09-2018 16:11:09

Tunge træsorter vejer (tæt stablet) ca. 500 - 550 kg pr m3. Så der er nok max. 1.000 kg på det brændetårn du har kik på. 

 

Faldt lige over denne:

http://www.skov-trae.dk/priser.htm


De har 10 skrm tørt bøg til 6200 kr.

Ifølge deres egen side ( http://www.skov-trae.dk/gode_r%C3%A5d_om_br%C3%A6nde.htm ) så vejer bøg 580 kr/m3. Om det så er tørt eller friskt de regner med her er uklart...

6200 for 10 skrm = 620 kr pr. skrm.

Hvis 1 skrm vejer 580 kr, så er det da ikke meget over 1 kr pr. kg tørt brænde.

Det virker vel umiddelbart som en meget god pris? 

Eller er det mig der overser noget?


Frank Chr. skrev den 18-09-2018 10:51:02

Kan du mon nøjes med at slukke for cirkulation til rumvarme på dit fjernvarmeanlæg? 

Hvad er mærket (navn/model) på brændovnen ? Måske kan jeg finde virkningsgraden. For hvis virkningsgraden er tæt på eller under 75% spare du stort set intet, eller så lidt at det ikke kan betale sig, under forudsætning af en kg pris på 2 kr. 

 

Vil du mene, at det kan betale sig med de priser der nævnes i indlægget ovenfor?

Efter hvad jeg umiddelbart kan læse mig frem til, så lev. brændet (1m3) løst hulter til bulter, så 40% eller mere kan nemt være luft. Så 1 m3 vejer bestemt ikke 580 kg 

En skovrummeter (Skrm) er normalt opmålingsmetoden ved stakket skovet træ i meter stykker, og der kan vægten nok godt komme op på 580 kg/rm. 

Frank Chr. skrev den 01-11-2018 09:49:44

Efter hvad jeg umiddelbart kan læse mig frem til, så lev. brændet (1m3) løst hulter til bulter, så 40% eller mere kan nemt være luft. Så 1 m3 vejer bestemt ikke 580 kg 

En skovrummeter (Skrm) er normalt opmålingsmetoden ved stakket skovet træ i meter stykker, og der kan vægten nok godt komme op på 580 kg/rm. 

 

Jamen hvordan det leveres er vel uden betydning, hvis mængden man køber er 5 eller 10 skrm. Så får man vel 5 eller 10 skovrummeter. Hvis det så leveres hulter til bulter, så fylder det vel nok en hel del mere end 5 eller 10 skrm. Så er det jo klart, at det ikke vejer 580 kg/rm mens det ligger i en stor bunke hulter til bulter. Men så fylder bunken vel også mere end 5 eller 10 rm.

Jeg mener, så vidt jeg forstår siden, så kan man købe 10 skrm til 6200 kr. Og kan det så ikke passe, at jeg får ca. 5800 kg. tørt brænde ud af det? Hvor meget det så fylder stablet er vel bare en logistisk bekymring.

Men jeg er usikker på, om tallene kan passe. De skriver jo ikke, om de 580 kg er mens træet er vådt eller tørt. De specificerer heller ikke lige, om de 580 kg er pr. m^3 faststof, rummeter stablet eller skovrummeter. Hvis de f.eks. i vægten regner med m^3 faststof og sælger det i skovrummeter, så får man jo betydeligt mindre brænde. Men så vil jeg også mene, at det er på kanten til vildledende markedsføring.


Ja hvis der er garanti for at der bliver opsavet og kløvet 10 skrm (som så vil fylde omkring det dobbelt 18-20 km lev. i løs vægt) så er det vel ok - men ring da og spørg ind til sagen. 

Ps. Jeg tænker det nok er lagret bøg som er skovet sidste vinter, og derfor ikke har behov for meget tørring - til gengæld skal du mht. bøg der har lagt længe ude i det fri være opmærksom på svampe angreb - ses som sorte tråde i veddet, og det starter altid på undersiden af stammen. 

Pps. Vil du have brændetræ der tørre hurtigt og stadigvæk med god brændværdi, så vælg Ahorn. Og skal det være ekstra billigt, så få brændet lev. i triller (stammer savet i 33 cm stykker) og så selv kløve det, ahorn nærmest sprænger bare man kikker på det med en håndøkse. 

Annonce
Frank Chr. skrev den 01-11-2018 12:15:31

Ja hvis der er garanti for at der bliver opsavet og kløvet 10 skrm (som så vil fylde omkring det dobbelt 18-20 km lev. i løs vægt) så er det vel ok - men ring da og spørg ind til sagen. 


Jamen vil du ikke tolke deres markedsføring som at det er det man får?

Hvis det bare er 10 rummeter brænde hulter til bulter, skal de vil anføre, at det er kasserummeter?


Tja, jo og måske.. Dermed ikke sagt de er reelle nok, men jeg har set masser af eksempler på hvordan folk er blevet snydt så det driver. For der går ofte inflation i begreber som m3, rm, ksrm, skrm, stakket, stablet, løs vægt mv. Man skal i hvert fald se sig for. 

Ps. Jeg bryder mig heller ikke om betalingsmåden.  

Frank Chr. skrev den 01-11-2018 13:49:28

Tja, jo og måske.. Dermed ikke sagt de er reelle nok, men jeg har set masser af eksempler på hvordan folk er blevet snydt så det driver. For der går ofte inflation i begreber som m3, rm, ksrm, skrm, stakket, stablet, løs vægt mv. Man skal i hvert fald se sig for. 

Ps. Jeg bryder mig heller ikke om betalingsmåden.  

 


Nå, jeg har talt med dem.

De siger, at man skal forvente, at en leveret skrm svarer til 0,7 rummeter tæt stablet. Dvs. 10 skrm leveret brænde svarer til 7 rummeter stablet.

Ham jeg talte med vidste ikke noget om vægten.

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, om det er et godt tilbud. Hvad siger I?

Nu har du i det mindste noget konkret at sammenlign. med. Et brændetårn til x-pris indeholder ca. 2 m3 tætstablet brænde.    

..glemte lige - så 0,7 m3 a 620 kr svare til 1771 kr for et brændetårn - og så er du måske endda fri for at slæbe og stakke brændet ind i brændeskuret, men kan nøjes med at dække brændetårnet til med en presenning hvis det er tørt nok.   

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis