Er installationen lovlig/hensigtsmæssig?

I vores ene badeværelse er der ni lavvolts GU4 indbygningsspots. Da jeg skulle skifte en pære kunne jeg se, at der ikke er en bagdåse - jeg kan se lige op i isoleringen.

Armaturerne er af typen, hvor pæren hviler løst ovenpå en låsering, men jeg kan ikke se klassificeringen af armaturet, og jeg kan ikke gennemskue, hvordan jeg kan pille armaturet ud af loftet, så jeg kan kigge nærmere på det.

I kan se et billede her.

Jeg er bekymret for, at der kan trænge fugt op ved armaturerne og op i det lukkede loftsrum over badeværelset. Og derudover kan jeg komme i tvivl om, hvorvidt installationen overhovedet er lovlig, eftersom der ikke er en bagdåse.

Så tre hurtige spørgsmål herfra:

1. Hvordan piller jeg armaturet ud, så jeg kan kigge på det?

2. Tror I, der kan trænge fugt igennem armaturet?

3. Er installationen lovlig?

Tak for hjælpen!

I vores ene badeværelse er der ni lavvolts GU4... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det første er nok at skrue skabet fri så du kan se ledningsføring vide.re. Så viser det sig måske at puslespillet ikke er af de sværeste. Kabel til de 3 lamper er ikke ok. 

Blev der ikke lavet el rapport i forbindelse med salg / køb af lejlighed


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Gode input. Desværre er badeværelset ret kreativt indrettet - skabene er fx muret ind i en samlet konstruktion med to håndvaske, så skabene er ikke lige til at pille ud. Men jeg kan da rive bagbeklædningen ud af skabet og sætte noget nyt op efterfølgende, når jeg har set, hvad der sker derinde bagved. Jeg frygter dog, at jo mere jeg ser, jo mere bekymret bliver jeg :-)

Jo, der var en elrapport ved købet af huset. Jeg har lige været inde at genlæse den. Desværre har de gjort opmærksom på problemer med de to svagstrømsinstallationer i huset, så vi kan ikke tørre den af på ejerskifteforsikringen...

Ville jeg i givet fald kunne genbruge ledningerne fra svagstrømsinstallationen til en 230v-installation. Der er jo flere ampere i en svagstrømsinstallation, så den er vel relativt bedre dimensioneret?

bare et lille fif hvis der skal bore et større hul så har viking lavet en hulsavsadapter som virker genialt hvis man skal bore et hul større 

https://www.lemu.dk/catalog/product...4209460362


adapteren monteres blot hvor boret normalt sidder og så skrues det mindste hulsav fast på den inde i den store hulsav, som vis på billedet. utroligt at det ikke er blevet opfundet før.

p.s. adapteren koster 70 kr. i harald nyborg

Du kan ikke genbruge de ledninger til 230 V der skal være mere isolering. Det er omstændeligt at tage bagbeklædning af inde fra skabet. 

Skabe er næsten altid skruet sammen og kan tages ud enkeltvis. Det er lidt besværligt hvis det netop er den hvor afløb m.v. er i men ellers ikke så svært. 

Du skal have samledåsen helt af og adskilt fra ledninger. Sluk strømmen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skabene er desværre ikke skruet sammen. Du får lige et billede, så du kan se, hvor kreativ en løsning, der er tale om   

Annonce
mfrost skrev den 15-08-2018 20:36:55

bare et lille fif hvis der skal bore et større hul så har viking lavet en hulsavsadapter som virker genialt hvis man skal bore et hul større 

https://www.lemu.dk/catalog/product...4209460362


adapteren monteres blot hvor boret normalt sidder og så skrues det mindste hulsav fast på den inde i den store hulsav, som vis på billedet. utroligt at det ikke er blevet opfundet før.

p.s. adapteren koster 70 kr. i harald nyborg

 Smart - tak for tippet!

Så er det nok en ide at kigge efter nogle 12-24 volt og LED og så sætte en anden forsyning op, 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

LEd lamper i dag faas ogsaa ultra flade, saa du ikke behoever et stort hul i loftet. 12 V LED lamper kan saa bruge de ledninger der er installeret. Har brugt nogle her i Canada og ved at google for dem i Europa/ Danmark, var det bedste jeg kunne finde de var vist oprindeligt lavet til camping vogne og lystfartoejer, hvor man ikke ville have et hul i loftet. 


https://www.12voltplanet.co.uk/ultr...ights.html

Naar du lapper hullerne i loftet (men du skal jo stadig have en ledning ud) kan du nok reparerer din damptaette membran med tape 

https://www.rona.ca/en/sheating-tap...m-00545063

men du kan finde noget tilsvarende i Danmark, hvis den klaebende side vender opad, og du loefter baade isolering og den damptaette membran kan du skubbe tapen ind under membranen, saa snart din membran falder ned igen faar tapen godt fat.



Karsten

Det er da noget kreativt lavet, må jeg nok sige.

Mvh.

Mikkel


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis